הדלפה מהפנטגון: מסמכים החושפים היערכות ישראלית נרחבת לפעולה באיראן

לפי מסמכים שפורסמו ברשת, חיל האוויר הישראלי ערך תרגילים מקיפים • המסמכים, המיוחסים לפנטגון, מתארים פעילות אינטנסיבית הכוללת טילים מתקדמים, כטב"מים ותרגילי תדלוק אווירי

המסמכיפ שהודלפו על התקיפה הישראלית באיראן. צילום: ללא

מסמכים שהודלפו ברשת החברתית X, המיוחסים לפנטגון, מספקים מבט נדיר על ההיערכות הישראלית לאפשרות של פעולה צבאית נגד איראן. המסמכים, שתאריכם ה-16 באוקטובר 2024, מתארים פעילות מוגברת של חיל האוויר הישראלי, ככל הנראה בתגובה למתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית בתחילת החודש.

על פי הדיווחים, חיל האוויר ערך לאחרונה תרגילים ו"חזרות" משמעותיות. הפעילות כוללת עיסוק בטילים בליסטיים המשוגרים מהאוויר (ALBM), כולל לפחות 16 טילים מדגם "Golden Horizon" ו-40 טילים מדגם "Rocks" או ISO2. המסמכים מציינים גם "פעילות כטב"מים חשאית" ותרגילי פריסה בהיקף נרחב.

בבסיסי חיל האוויר רמת דוד ורמון נצפתה פעילות הקשורה לטילי אוויר-קרקע (ASM). באחד המסמכים נכתב: "חיל האוויר הישראלי התעסק עם מה שהוא כנראה טיל ASM לא מזוהה בבסיס רמת דוד ב-15 באוקטובר. טיל ASM לא מזוהה אחד היה מול בונקר מטוסים מבוצר שמזוהה בדרך כלל עם חימושים מדויקים".

המסמכיפ שהודלפו על התקיפה הישראלית באיראן, צילום: ללא

ניתוח של הסוכנות האמריקנית למודיעין חזותי וגאוגרפי (NGA) מעריך כי הפעילות היא "כמעט בוודאות עבור תקיפה באיראן". המסמך מציין גם כי ישראל "כנראה" ערכה תרגיל תדלוק אווירי ב-16 באוקטובר, ומדגיש את היכולת לכאורה של ישראל להשתמש בכטב"מים לאיסוף מודיעין באיראן ו"ברחבי האזור".

חשוב לציין כי המסמכים מדגישים שלא נצפו סימנים לכוונה להשתמש בנשק גרעיני. כמו כן, לא הובחנה פעילות הנוגעת לטילי יריחו 2 ב-16 באוקטובר, אם כי צוין כי ב-1 באוקטובר - יום מתקפת הטילים האיראנית - טילים אלו "פוזרו" על-ידי ישראל, ככל הנראה למטרות הגנתיות.

מומחים מעריכים כי ההדלפה עשויה להיות מכוונת מצד הפנטגון, אולי כדי להפגין שליטה במידע ולהשפיע על השיח הציבורי בארה"ב ובישראל. יתכן שהמטרה היא גם להדוף ביקורת מהמחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית על ממשל ביידן, ולהראות שלארה"ב יש השפעה על ישראל.

המתקפה האיראנית, צילום: קוקו

יש לציין כי המסמכים, למרות שנראים אותנטיים, לא אומתו באופן רשמי, ויש להתייחס למידע בזהירות הראויה. עם זאת, הפרטים המדויקים והטכניים שהם מכילים מעניקים להם משנה תוקף ומעוררים עניין רב בקהילת המודיעין והביטחון הבינלאומית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר