העיניים של המדינה: "דווקא אחרי 7 באוקטובר - להיות תצפיתנית זה התפקיד הכי משמעותי"

חיסול המחבלים שחדרו מירדן לכיוון אזור ים המלח העיד שוב על חשיבות תפקידן של התצפיתניות • "זו תקופה מורכבת אבל יש הרגשה טובה כשאנחנו שומרות על התושבים", אומרת סרן דניאל, מפקדת פלוגת תצפיתניות בגבולות ירדן ומצרים • בשיחה עם "ישראל היום" היא מספרת על האתגרים וחשיבות התפקיד בימי מלחמה: "יש לנו אמצעים שפזורים לאורך כל הגזרה ותצפיות כשהמטרה שלנו בעצם לחקור את השטח כל הזמן ולוודא שאין תנועות חריגות ליד הגדר״

תצפיתניות במרחבים מצרים וירדן . צילום: דובר צה"ל

הן מכונות "העיניים של המדינה", ותפקידן הקריטי הודגש ביתר שאת לאחר טבח ה-7 באוקטובר ובעקבות חדירת המחבלים אתמול (שישי) מירדן לישראל. בימים אלה של מלחמה, אחד התפקידים המאתגרים והחיוניים ביותר הוא זה של התצפתיניות - החיילות האחראיות על שמירת הגבולות הארוכים ביותר של ישראל.

סרן דניאל, מפקדת פלוגה של תצפתניות בחמ"ל בראשית, האמון על שמירת הגבול עם ירדן ומצרים, מספקת תובנות ייחודיות על תפקידן החיוני.

התצפיתניות בגבול ירדן ליד ים המלח,

"זו תקופה קשה ומורכבת ולנו יש את האתגרים להתמודד איתם, אבל יש את ההרגשה הטובה שאנחנו מצליחים להגן לשמור על התושבים", היא מסבירה. "הפלוגה שלי אחראית על שמירה על גבול מצרים ועל גבול ירדן עד ים המלח, אנחנו שומרות 24/7 על הגזרה".

התצפתניות משתמשות באמצעים מתקדמים הפזורים לאורך הגבול, מנטרות תנועות חריגות ומתריעות בפני הכוחות בשטח. דניאל מפרטת: "במידה ואנחנו מזהות תנועה, יש לנו את הכוחות שנמצאים 24/7 שמוזעקים ומגיעים ישר לנקודת הזיהוי. יש לנו כל מה שצריך כדי לתת את המענה הכי טוב שאפשר."

האתגרים בגבול המזרחי הם רבים, במיוחד לאור התגברות האיומים בתקופה האחרונה. "יש לנו גדר עד אזור מסוים בגבול המזרחי וברור שיותר מורכב להגן שאין גדר", מסבירה דניאל. "אבל בסוף הכוחות נמצאים בשטח כל הזמן, במיוחד בשטחים שאנחנו יודעים שהם יותר מאיימים או נחשבים מרחבים חמים".

זירת הפיגוע בים המלח, אתמול. מוכיח את חשיבות התפקיד , צילום: TPS

חשיבות התפקיד של התצפיתניות הודגשה לאחרונה באירוע החדירה מירדן, כאשר תצפיתנית מגדוד האיסוף 727 זיהתה שני חשודים במרחב הגבול עם ירדן והקפיצה כוחות לנקודה. האירוע הסתיים בחיסול המחבלים על ידי כוחות צה"ל.

דניאל מדגישה את החשיבות של הכרת השטח: "יש לכל תצפיתנית כמות שטח גדולה שהיא מכירה אותה בצורה הטובה ביותר שיש והיא יודעת בדיוק איפה הדברים צריכים להיות ואיפה לא ומה שגרתי ומה שלא".

פעילות התצפיתניות. חשיבות הכרת השטח. , צילום: דובר צה"ל

למרות האתגרים, דניאל מדגישה את המשמעות העמוקה של התפקיד: "אני חושבת שזה התפקיד הכי משמעותי שחיילת יכולה לעשות בצבא, בטח אחרי שבעה באוקטובר. אני ממש מבינה למה אני נמצאת במקום שאני נמצאת בו. אין תפקיד אחר שנותן הגנה 24/7 על גזרה כזו גדולה". 

היא מסכמת: "אירועי שבעה באוקטובר בהחלט חידדו את המשמעות של התפקיד שלנו, למה אנחנו נמצאות במקום שאנחנו נמצאות בו. אנחנו תמיד צריכות לזכור שגם בגבולות שלום יש צורך להגן."

תפקידן של התצפיתניות ממשיך להיות קריטי בהגנה על גבולות ישראל, כאשר הן מהוות את קו ההגנה הראשון בפני איומים פוטנציאליים. עם המודעות הגוברת לחשיבות תפקידן, ברור כי "העיניים של המדינה" ימשיכו למלא תפקיד מכריע בביטחון ישראל בעתיד הנראה לעין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר