חיסול סינוואר: הטנק יורה פגז - ופוגע בבניין שבו הסתתר מנהיג חמאס

במהלך החודשים האחרונים הופעל נוהל "סיר לחץ" באזור רפיח • ביום רביעי בבוקר זוהו סינוואר, יחד עם שני מחבלים נוספים ע"י כוחות התצפית, שהזינקו את הלוחמי למקום • אחד מלוחמי צה"ל נפצע קשה בחילופי האש • לאחר שזרק רימונים לעבר הכוחות נורה לעבר המבנה פגז • בצה"ל עוד חוקרים אם סינוואר נהרג מירי פגז או קלעים

תיעוד מירי פגז הטנק על המבנה בו שהה יחיא סינוואר // דובר צה"ל

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס, חוסל אתמול (חמישי) בפעולה של כוחות צה"ל בשכונת תל סולטן ברפיח. על פי תחקיר ראשוני שביצע אלוף פיקוד דרום, ירון פינקלמן, סינוואר נפגע תחילה מקליע בידו בהיתקלות הראשונה עם כוחות צה"ל, ולאחר מכן יידה רימונים לעבר הכוח שחתר למגע. בסופו של דבר, הוא חוסל מפגז טנק.

מפקדי חטיבת הנח"ל וביסל"ח לאחר חיסול סיוואר / דובר צה"ל

בחודשים האחרונים פעלו כוחות צה"ל גדולים בדרום רצועת עזה, בדגש על שכונת תל סולטן, מתוך הבנה שבאזור שבמקום שוהים בכירים בחמאס וחטופים. שכונה זו, המרוחקת ביותר מהגבול הישראלי, ידועה במערכת המנהרות המסועפת והאיכותית ביותר שלה, ועל כן נתפסה כמקום מפלט למחבלים.

על פי המידע שבידי צה"ל, סינוואר התחיל את המלחמה בחאן יונס, כאשר 90% מהזמן עסק בהימלטות. בשלב מסוים, כנראה כשחש שהמעגל מתהדק סביבו, החליט לעבור לתל סולטן, שם היו כמה בכירים נוספים, ביניהם מוחמד דף. בצה"ל בוחנים כיצד הגיע מחאן יונס לרפיח, וסוברים כי עשה זאת גם בתת הקרקע וגם מעל פני הקרקע.

התמרון ברצועת עזה דחק את סינוואר לפינה. הוא הצליח אומנם להימלט מחאן יונס לרפיח, בשל סגירה לא הרמטית, אך בצה"ל הפיקו את הלקחים והחלו לסגור עליו מעגל. יצוין כי אומנם חיסולו התרחש בצורה לא מתוכננת, אך מדי שבוע נעשו דיונים על גורלו ועל פעולות לתפיסתו, כולל דיון בשבוע שעבר בהשתתפות הרמטכ"ל.

סינוואר ברגעיו האחרונים, צילום: ללא

ביום רביעי בבוקר, סינוואר יצא כשפניו מכוסות, מלווה בשני מחבלים. הוא נשא על גופו אפוד שעליו רימונים, ושני המלווים עטו עליהם מעין שמיכות שתחתיהן נשקים. בסביבות השעה 10:00, כוחות תצפית זיהו את שלושת הדמויות והקפיצו כוחות של בית הספר למ"כים שפעלו בשטח.

מפקד גדוד 450, קצין צנחנים שנפצע בשבעה באוקטובר, זיהה את המחבלים ופתח באש לעבר סינוואר. כתוצאה מהירי, סינוואר נפצע בידו וברח לאחד המבנים, בעוד שני המחבלים האחרים ברחו לבניין אחר. במהלך חילופי האש זרק סינוואר רומן לעבר הקומה התחתונה של המבנה, לשם הגיעו מספר לוחמים, ולאחר שתועד בידי הרחפן מוזעק טנק למקום ויורה לעבר המבנה. בצה"ל טרם יודעים לומר אם סינוואר נהרג מירי טנק או מירי הקלעים.  

הזיהוי הראשוני של סינווא רמתרחש באמצעות רחפן, בשעות הבוקר לאחר חילופי האש. לאחר שבפיקוד הובן כי יש סיכוי שאכן מדובר במפקד חמאס הוכנסו למקום כוחות מיוחדים ולאחר מכן אלוף הפיקוד עצמו נכנס למבנה וזיהה את המחבל כסינוואר.

בכליו של סינוואר נמצא מידע מודיעיני רב ערך, וכן כ-40 אלף שקלים. על פי ההערכות, הוא היה בדרכו מרפיח למתחם ההומניטרי במואסי, לאחר שצה"ל פגע באופן קשה בתשתית האבטחה שלו ובתשתיות התת-קרקעיות שבהן שהה.

חפצים נוספים שמצאו לצד גופתו של סינוואר, צילום: דובר צה"ל

בצה"ל מעריכים כי סינוואר לא עסק בלחימה בשנה האחרונה, אלא בהסתתרות ובשרידות. הוא שהה כ-90 אחוזים מהזמן מתחת לפני הקרקע, ונמצא במרחק של כ-300 מטרים בלבד מהמקום שבו נרצחו החטופים ברפיח.

העובדה שבתוך שבועיים חוסלו כמה מהארכי-מחבלים הגדולים ביותר של ישראל בעשורים האחרונים, בראשם נסראללה וסינוואר, מתקבלת כהישג משמעותי מאוד של ישראל וצה"ל – בארץ ובעולם. בצה"ל לא מתכוונים להוריד את הרגל מהגז, ולהמשיך לפעול באופן משמעותי מאוד על מנת לחסל את יתר התשתית הצבאית והמדינית של חמאס ברצועה.

חיסולו של סינוואר נתפס כהישג אסטרטגי ראשון במעלה, שעשוי לסייע למשא ומתן על שחרור החטופים. עם זאת, בצה"ל לא שוגים באשליות כי כעת יניחו המחבלים את נשקם וישחררו את החטופים ללא תנאי. בצה"ל מבינים כי מורכב מאוד לצאת למבצעים שכאלו, ולא ייצאו למבצע שבו הסיכון לחטופים גדול.

פעילות צה"ל בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

המערכה, לפי ההערכות בצבא, רחוקה מסיום. כוחות צה"ל ממשיכים לפעול הן בצפון הרצועה והן בדרומה, כאשר עדיין ישנם אלפי מחבלים המבצעים לוחמת גרילה, אם כי הפיקוד והשליטה שלהם נפגעו משמעותית.

מפקד פיקוד הדרום הדגיש כי "ההתמדה, הסבלנות, ניתוח השטח והחתירה למגע" הם שהובילו להצלחה ב"תל סולטאן", והבטיח כי הפעילות תימשך בכל מקום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר