פעילות צה"ל בעומק השטח תורמת לתחושת הנרדפות. חיילים בעזה | צילום: דובר צה"ל

חיסול סינוואר יצר הזדמנות ייחודית לעסקת חטופים

מותו של המנהיג האכזרי והרצחני ביותר עשוי להיות נקודת מפנה אסטרטגית במערכה הרב־זירתית שחמאס הצית במזרח התיכון ולהתניע מתווה מחודש לשחרור החטופים • לשם כך נדרש לחץ מיידי מצד מצרים, קטאר וגורמים ערביים אחרים, באמצעות ארה"ב ומדינות נוספות • הימים הקרובים הם קריטיים בעיצוב המציאות, ואסור - פשוט אסור - להחמיץ את ההזדמנות להשיב את בנינו ובנותינו הביתה

הריגתו של יחיא סינוואר, המנהיג האכזרי והרצחני ביותר, אשר הגה, תכנן ובנה את כוחו של חמאס מאז שחרורו בעסקת שליט בשנת 2011 ועד בוקר 7 באוקטובר, עשויה להיות נקודת מפנה אסטרטגית במערכה הרב־זירתית שחמאס הצית במזרח התיכון.

נתניהו מגיב לחיסול סיינואר // לע"מ

את המערכה הובילה איראן תוך השקעה בכספים, בידע ובאמצעי הלחימה המופנים לשלוחותיה: מיליציות חמושות מכף רגל ועד ראש, מאומנות ונחושות - מחיזבאללה בלבנון ועד החות'ים בתימן.

מדובר בהישג מבצעי אדיר, וגם אם הוא התרחש שלא במסגרת מבצע מתוכנן ובאמצעות כוחות חי"ר שניהלו בשטח שגרת לחימה - מוכח פעם נוספת כי השהות בשטח של כוחות צה"ל, בשיתוף פעולה עם השב"כ וגורמים רבים אחרים, מביאה תוצאות סיכוליות משמעותיות.

 

חיסולו של סינוואר ונוספים בסביבתו עשוי לייצר הזדמנות אסטרטגית להתנעת מתווה מחודש לשחרור החטופים, תהליך שעד לפני שעות ספורות היה תקוע, בד בבד עם הפניית הקשב לזירת הלחימה בצפון ולתגובה ישראלית אפשרית באיראן.

לשם כך נדרש לחץ מיידי מצד מצרים, קטאר וגורמים ערביים אחרים, באמצעות ארה"ב ומדינות נוספות, כדי לייצר מתווה חדש שתכליתו שחרור החטופים, תוך הסדרת הפסקת אש זמנית בחלק מהרצועה בשלב הראשון. הלשכה המדינית של חמאס, שכרגע נותרה בלי שני מנהיגיה הבולטים - הנייה וסינוואר - תידרש לבחור מנהיג חדש, וזו הזדמנות של קטאר, מצרים ומדינות נוספות להשפיע על הבחירה ועל מי שייבחר, כדי לקדם באופן המהיר ביותר תנאים חדשים לעסקת חטופים, הפסקת אש ועיצוב הזירה העזתית מחדש.

עינב צנגאוקר בהצהרת משפחות חטופים (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

במצב הכאוטי המתקיים בצמרת חמאס בשעות אלו, ושיימשך בימים הקרובים כאשר מנהיגות הארגון הבכירה נמצאת בטלטלה וחוששת מחיסול בכל מקום ברחבי האזור, נוצרו סיבות ותנאים לאופציה הזו. הימים הקרובים הם קריטיים בעיצוב המציאות, ואסור - פשוט אסור - להחמיץ את ההזדמנות להשיב את בנינו ובנותינו הביתה. לחטופים אין זמן, וכל יום שבו הם ממשיכים לשהות במנהרות מסכן עוד יותר את חייהם.

הפגיעות במנהיגי הטרור חייבות להימשך. חמאס וחיזבאללה מבינים כי הם חדורים מודיעינית ומבצעית. פעילות צה"ל בעומק השטח ברצועה ובדרום לבנון גורמת למפקדים הצבאיים של ארגוני הטרור הללו לבהלה ולתחושת נרדפות, וכפועל יוצא מכך - לביצוע פעולות המייצרות לאמ"ן ולשב"כ יכולות מבצעיות לסיכול אמצעים ומפקדים נוספים.

סינוואר ברגעיו האחרונים, צילום: ללא

אסור להמעיט בערכו של הכאוס שנוצר בארגונים אלו, וזו הזדמנות פז של המתקפה ושל היוזמה הישראלית להעמיק את הפגיעה בפעילים, באמצעים וביכולות בכל מרחבי הפעילות - מתחת לקרקע ומעליה.

הכותב כיהן כראש מרחב ירושלים ויהודה ושומרון וכראש אגף הסייבר בשב"כ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו