השתחרר בעסקת שליט ונחשב לאדריכל הטבח: מי אתה סינוואר?

הוא נולד ב־1962 במחנה הפליטים של ח'אן יונס, למד תואר בשפה הערבית באוניברסיטה האסלאמית בעזה ובמקביל הצטרף לחמאס • ב־1989 נעצר על ידי ישראל ונידון לחמישה מאסרי עולם, ויותר מעשרים שנה אחר כך הוא שוחרר • סוהרים שהתראיינו במוסף "ישראל השבוע", סיפרו שהפך למנהיג בלתי מעורער בין האסירים הביטחוניים

סינוואר. צילום: EPA

יחיא סינוואר הוא המנהיג המרכזי בחמאס שאחראי על מתקפת 7 באוקטובר. כשנה לפני הטבח ההמוני איים בביצוע מתקפה נרחבת בישראל. הוא אחד ממייסדי הזרוע הצבאית "גדודי עז א־דין אל־קאסם" והפך במהלך המלחמה לראש הלשכה המדינית, בעקבות חיסול קודמו, איסמעיל הנייה, בטהרן.

מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, צילום: אי.אף.פי

סינוואר נולד ב־1962 במחנה הפליטים של ח'אן יונס. הוא למד תואר בשפה הערבית באוניברסיטה האסלאמית בעזה וכיהן כראש מועצת הסטודנטים לקדנציה אחת. במקביל הצטרף לחמאס. הוא היה ממייסדי גדודי עז א־דין א־קסאם ומנגנון "המג'ד" – יחידה להתנקשות במשתפי פעולה.

סינוואר היה אחראי במג'ד לדרום רצועת עזה, שם קיבל מידע על חשודים שרצח במו ידיו. את אחד מהם הוא הכניס לקבר בעודו בחיים וחנק אותו שם עם כאפיה. במנגנון המג'ד הוא פעל יחד עם רווחי מושתהא שהפך לאחד ממקורביו עם השנים וחוסל בקיץ האחרון.

יחיא סינוואר, צילום: AP

בעקבות מעשי הרצח, נעצר סינוואר ב־1989 על ידי ישראל ונידון לחמישה מאסרי עולם. יותר מעשרים שנה אחר כך, הוא שוחרר מהכלא בעסקת שליט. סוהרים שהתראיינו במוסף "ישראל השבוע", מספרים שסינוואר הפך למנהיג בלתי מעורער בין האסירים הביטחוניים. במקרים מסוימים אף איים על הסוהרים והוביל לשביתות רעב של האסירים. בנאום שנשא לרגל שחרור האסירים בעסקת שליט, אמר סינוואר כי יעשה הכל כדי לשחרר את חבריו שנותרו בכלא.

החל לטפס בצמרת ההנהגה

בשנת שחרורו התחתן סינוואר עם אישה בשם סמר סלחא מהעיר עזה. החל מאותה שנה, הוא החל גם לטפס בצמרת ההנהגה של ארגון הטרור. בהתחלה היה חבר בלשכה המדינית, שאחראי על התיאום בינה לבין הזרוע הצבאית של גדודי עז א־דין אל־קסאם. תפקיד שמילא בהמשך מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית. לאחר מבצע צוק איתן, סינוואר הוביל סדרה של טיהורים בחמאס ועצר "חשודים בשיתוף פעולה". בתוך שנה, נוסף שמו של סינוואר לרשימת המבוקשים של ארה"ב.


חמש שנים לפני מתקפת 7 באוקטובר סינוואר נבחר לראש הלשכה המדינית בחמאס בעזה, בפעם הראשונה. במסגרת זאת, הוביל את "מהומות השיבה" בגבול רצועת עזה. אחרי בחירתו בפעם השנייה ב־2021, הוביל את חמאס בשומר החומות. בסוף סבב הלחימה הצהיר כי חמאס מוכן ל"הודנה ארוכת טווח" אם ישראל "תסיר את המצור" מעזה ותיסוג מכל יו"ש ומזרח ירושלים. יחד עם זאת, הבהיר כי זה קשור לעמדה הכלל פלשתינית, בעוד שחמאס דבק בעמדתו ל"הכחדת ישראל".

בשנה שלפי מתקפת 7 באוקטובר סינוואר רמז כי הוא נערך למלחמה ודיבר על "מבול". חמאס כינה את הטבח ההמוני והמלחמה שפתח בה "מבול אל-אקצא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר