ליצור מציאות חדשה במזרח התיכון - כך ייראה ניצחון

ישראל ממשיכה לפעול כעת בכל זירות המערכה • התנאים שנוצרו בעקבות החלשת חיזבאללה וחמאס עשויים להקל על ישראל לפעול מול איראן • כדי למצות את הסיכויים לממש הישגים פוטנציאליים אלה חשוב להעמיק את השיח עם ארה"ב ולא להתייחס לתקיפה באיראן כאל אירוע חד־פעמי • אנחנו צריכים, לפי עקרונות המלחמה, לנקוט מדיניות של ניצול הצלחה ודבקות במשימה לאור המטרה

הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

ישראל ממשיכה לפעול כעת בכל זירות המערכה. היא ממשיכה לכתוש את חמאס בעזה, אך נמנעת (בטעות?) מלהכריע את ארגון הטרור שפתח במלחמה - כדי לא להיגרר לממשל צבאי. היא ממשיכה להכות בחיזבאללה הן באמצעות פגיעה בשרשרת הפיקוד שלו, בפעיליו וביכולות הצבאיות שלו, הן באמצעות מאמץ למנוע ממנו להתחמש מחדש הודות לסיוע איראני, והן באמצעות פירוק התשתיות שבנה מצפון לגבול, שהיו אמורות לשמש את כוח רדואן בניסיון לממש את רעיון כיבוש הגליל. במקביל, ישראל נערכת לפעולה באיראן בתגובה לירי הטילים האיראני על ישראל.

המכנה המשותף לשלושת המאמצים העיקריים האלה (המגובים במאמצי משנה של טיפול בחות'ים ובתשתיות הטרור ביהודה ושומרון) הוא הניסיון להוציא מתוק מעז, קרי - למנף את הישגי ישראל לאחר המכה הקשה שספגה ב־7 באוקטובר. הרצון הוא ליצור מציאות חדשה במזרח התיכון, שתהפוך את התוכנית האיראנית לבנות טבעת אש מסביב לישראל להזדמנות להחליש באופן משמעותי את הציר האיראני ולפעול לקידום יחסי ישראל עם גורמים מתונים במרחב.

בית בבארי לאחר מתקפת חמאס, צילום: ללא

כדי למצות את הסיכויים לממש הישגים פוטנציאליים אלה חשוב להעמיק את השיח עם ארה"ב ולא להתייחס לתקיפה באיראן כאל אירוע חד־פעמי. התחשבות ברגישויות האמריקניות צריכה להיות מותנית בהבנה אמריקנית כי היעד האסטרטגי אינו צריך להיות הימנעות מהסלמה, אלא יצירת מציאות חדשה באזור שתהיה נוחה גם לוושינגטון.

בין השאר ישראל צריכה לחלץ מארה"ב - בתמורה לריסון התגובה המיידית - נכונות לספק לה את האמל"ח הדרוש ואת האור הירוק להעמקת הפגיעה בחיזבאללה, והתחייבות כי כל תגובה איראנית למהלך ישראלי שתואם עם ארה"ב תיענה בנכונות אמריקנית לגבות מהלך ישראלי נגד תשתיות הגרעין האיראני.

התנאים שנוצרו בעקבות החלשת חיזבאללה וחמאס עשויים להקל על ישראל לפעול מול איראן. פעולה מול תשתיות הגרעין האיראניות, בהנחה שהיא בעלת היתכנות מבצעית, חיונית כעת נוכח ההתקדמות האיראנית לקראת השלמת בניית היכולות לפרוץ לנשק גרעיני.

לכל המקוננים על היעדר אסטרטגיה יש לומר שהאסטרטגיה הישראלית היא החלשת הציר האיראני לשם הסרת האיום באופן שיאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה, את שחרור החטופים ואת הסרת האיום מעזה על מדינת ישראל, ובפרט על העוטף. זה יהיה הניצחון. הדרך אליו עוד ארוכה - והפגיעה בבא"ח גולני תוך המשך ירי הרקטות למגוון יעדים הוא ביטוי כואב לכך - אך קצרה בהרבה ממה שהיה נדמה לפני חודש-חודשיים, ואנחנו צריכים, לפי עקרונות המלחמה, לנקוט מדיניות של ניצול הצלחה ודבקות במשימה לאור המטרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר