הכעס והשאלות הקשות של לוחמי אגוז למפקדי היחידה בעקבות הקרב שבו נהרגו שישה מחבריהם

לטענת הלוחמים הקרב התנהל בצורה בעייתית ולא מקצועית, כולל פינוי הפצועים - והחיילים נתונים בתחושות קשות • דובר צה"ל: הלקחים הופקו והוטמעו

כוחות צה"ל נלחמים בדרום לבנון. צילום: דובר צה"ל

זעם וכעס ביחידת אגוז ברקע הקרב הקשה בדרום לבנון בערב ראש השנה, שבו נהרגו שישה לוחמים בהיתקלות קשה. ל"ישראל היום" נודע כי לאחר התקרית מפקדים ולוחמים ביחידה הביעו חוסר אמון בפיקוד הבכיר של היחידה, שלטענתם, התנהל בצורה בעייתית ולא מקצועית במהלך אותו הקרב.

חלק מהמשרתים ביחידה שאלו שאלות קשות ואף איימו כי לא ייכנסו לפעילות הבאה של היחידה בלבנון אם לא יקבלו את התשובות המתאימות. בפועל, לאחר תהליך ושיח פיקודי שנערך להם, לרבות החלפת מפקדים ומילוי השורות החסרות כתוצאה מהנפגעים הרבים באירוע, נכנסו הלילה הלוחמים לפעילות נוספת בדרום לבנון, וכבר הבוקר נתקלו במחבלים.

חיילי צה"ל בתמרון הקרקעי בלבנון, צילום: דובר צה"ל

נזכיר כי התקרית הקשה התרחשה בבוקר ערב ראש השנה, עת נכנסו הלוחמים לשטח סבוך, במרחב קסבאי בדרום לבנון. לטענת משרתים ביחידה, הלוחמים נכנסו לבית באחד הכפרים בדרום לבנון, למרות שלא ירו לעברו כדי לוודא שאין בו מחבלים. בצה"ל הסבירו כי טרם הכניסה נבדק הבית בשיטה אחרת, אך בדיעבד, כאמור, זה לא הספיק. בפועל, בבית המתינו להם מחבלים, ובמקום התפתחו חילופי אש קשים, ואש נפתחה לעבר הלוחמים ממספר כיוונים ומכמה סוגי אמצעי לחימה. הלוחמים, בהירואיות גדולה, הסתערו על המחבלים, חיסלו אותם, וגם מנעו ככל הנראה ניסיון לחטוף את אחת מגופות החיילים.

לטענת גורמים ביחידה, גם פינוי הפצועים התנהל בחוסר מקצועיות וארך זמן רב מידי, והכוחות לא חולקו באופן מיטבי בין משימת פינוי הפצועים לבין משימת המשך הלחימה. פינוי הפצועים מהשטח היה מורכב וקשה, וכלל אש מהאוויר, מסוקים שנחתו בשטח אויב כדי לפנות את הנפגעים. עוד ציינו כי גם תיאום הקרב לקה בתקלות והתנהל בחוסר מקצועיות.

פעילות לוחמי יחידת אגוז בדרום רצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

תוצאות האירוע היו קשות, ובמהלכו נפלו בקרב סרן הראל אטינגר ז"ל, סרן איתי אריאל גיאת ז"ל, רס"ל נועם ברזילי ז"ל, רס"ל אור מנצור ז"ל, רס"ל נזר איטקין ז"ל וסרן איתן יצחק אוסטר ז"ל. כן נפצעו בתקרית באורח קשה קצין לוחם וארבעה לוחמים, מספר לוחמים נוספים נפצעו באורחים שונים.

מאז האירוע מסתובבים חיילים ומפקדים ביחידת אגוז בתחושות קשות מאוד, ומבחינתם, הקש ששבר את גב הגמל היה החלטה של מפקד היחידה לבצע קפ"ק ואימון במהלך יום הכיפורים עצמו, לטענת החיילים, באופן לא נדרש ומקצועי, מתוך מטרה "לאפס אותם".

הלוויתו של הראל אטינגר ז"ל, צילום: נעמה שטרן

בצה"ל מציינים כי הקושי של הלוחמים מובן, לאחר שנה של לחימה אינטנסיבית ברצועת עזה ובדרום לבנון. עשרות לוחמים ביחידה נהרגו ונפצעו, והאירוע הקשה בערב ראש השנה התרחש לאחר רצף הצלחות גדול של היחידה, גם בפעילות בדרום לבנון ערב הכניסה הקרקעית הגדולה לשטח. מהאירוע יש לא מעט לקחים טקטיים, מסבירים בצה"ל, אך בשורה התחתונה הלוחמים התנהלו במקום בגבורה, ואך הגיוני שלאחר האירוע הקשה הם ישאלו שאלות. בסופו של דבר, כאמור, לאחר שיחה עם מפקד החטיבה, אל"ם עומר כהן, נכנסה הלילה היחידה ללחימה בשטח נוסף בדרום לבנון.

תגובת דובר צה"ל: מפקדי ולוחמי יחידת אגוז נלחמים כעת בדרום לבנון ונמצאים בחוד הלחימה של צה״ל לאורך כל המלחמה. בהתקלות המדוברת, לוחמי ומפקדי היחידה חתרו למגע וניהלו קרב בתנאים מורכבים, תוך הפגנת גבורה ובפיקוד מלפנים תחת אש. לאחר האירוע, התקיים שיח בין מפקד היחידה ללוחמיה, בו הפיקו לקחים וסיכמו את האירוע. הלקחים הראשוניים מהאירוע הופקו והוטמעו בלחימה הנוכחית של היחידה, ותחקורו נמשך. עם סיכום התחקיר באופן מלא הוא יוצג למשפחות השכולות ולפצועים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר