הקשר שאבד במשך חצי שעה והתרגיל של חיזבאללה: כל פרטי התחקיר של אסון הכטב"ם

כלקח ראשוני מפגיעת הכטב"ם, בה נהרגו ארבעה לוחמים ונפצעו עשרות, הנחה מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, להרחיב את ההתרעות בישובים ובמחנות צבאיים • לדברי בר, ייתכן שיהיו יותר אזעקות והתרעות שווא בימים הקרובים • עוד עלה מהתחקיר כי בתחילת השיגור של שלושת הכטב"מים היה גם ירי רקטות, לצד שלושה טילים מדויקים ששוגרו לאזור חיפה

חדר האוכל שבו נפגעו חיילי צה"ל מפגיעת הכטב"ם. צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

תחקיר ראשוני של חיל האוויר חושף פרטים מדאיגים על אירוע החדירה של כטב"ם חיזבאללה לבסיס האימונים החטיבתי של גולני אתמול (ראשון). הכטב"ם, שהמריא מלבנון לכיוון ישראל, היה במעקב עד שהקשר עמו אבד כ-30 מייל צפונית-מזרחית לעכו. למרות שאות הכטב"ם הופיע על מסכי המעקב למשך דקה בלבד, חיל האוויר לא הצליח לסווגו ככלי עוין בזמן אמת.

פינוי פצועים מאירוע הכטב"ם לבית החולים רמב"ם // דוברות רמב"ם

כחצי שעה לאחר שנעלם מהמסכים, הכטב"ם פגע בבסיס, הממוקם לא הרחק מבנימינה, בעת שחיילים רבים סעדו את ארוחת הערב. בצה"ל אומרים כי הפגיעה הייתה מדויקת, והנזק נגרם בעיקר מרסיסים שהתפזרו בעקבות הפיצוץ. החיילים בבסיס לא קיבלו כל התרעה לפני הפגיעה.

התחקיר מעלה כי האירוע היה חלק ממתקפה משולבת של חיזבאללה, שכללה שיגור של שלושה טילים מדויקים לעבר חיפה ושלושה כלי טיס בלתי מאוישים. שניים מהכטב"מים יורטו בהצלחה - אחד על-ידי ספינת חיל הים והשני על-ידי מערכת "כיפת ברזל". הכטב"ם השלישי, שפגע בבסיס, חמק מניסיונות יירוט של חיל האוויר.

פינוי פצועים מאזור נפילת הכטב"ם סמוך לבנימינה, צילום: Getty Images

מנתוני חיל האוויר עולה כי מאז תחילת המלחמה שוגרו לעבר ישראל כ-1,200 כלי טיס בלתי מאוישים, מתוכם 221 הצליחו לפגוע בשטח ישראל. למרות שמדובר בהצלחת יירוט של יותר מ-80%, בחיל האוויר מכירים בצורך לשפר את אחוזי ההצלחה.

בעקבות האירוע, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הגיע לזירה כדי לעמוד מקרוב על הנזק. החיל לוקח אחריות מלאה על האירוע, שכן משימת ההגנה על שמי המדינה מוטלת עליו. כלקח מרכזי, הוחלט על הרחבת שולי ההגנה ואימוץ מדיניות הגנה מתירנית יותר, שתכלול הפעלת אזעקות במרחב גדול יותר, במיוחד בבסיסים צבאיים.

פינוי פצועים מאזור נפילת הכטב"ם סמוך לבנימינה, צילום: Getty Images

בצה"ל מדגישים כי יחידת הכטב"מים של חיזבאללה, יחידה 127, נמצאת כעת במרכז תשומת הלב המודיעינית והמבצעית. ניתנה הנחיה לחסל את כל פעילי המערך, מהדרג הזוטר ועד הבכיר ביותר. עם זאת, האתגר בזיהוי ויירוט כטב"מים נותר משמעותי, במיוחד לאור הטיסה בגובה נמוך ועונת נדידת הציפורים הנוכחית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר