מודל חומייני: רק המכות הכואבות יכניעו את חיזבאללה

כמו בנאום "כוס התרעלה" של מנהיג איראן שסיים את מלחמתה בעיראק: שימור המומנטום ההתקפי של צה"ל יכתיב גם הפעם לאיראנים ולחיזבאללה להכיר בכורח המציאות ולהיענות לדרישות ישראל

צה"ל תוקף מטרות של חיזבאללה בביירות. צילום: אי.פי

יום קשה עבר על כוחות צה״ל ועל אזרחי ישראל בספיגת נפגעים רבים בזירת לבנון וגם בזירת עזה.
עם ערב נוספה פגיעה קשה של כטב״מ באזור בנימינה שהביאה לנפגעים רבים.

לעם ישראל שכבר ציפה לתפנית דרמטית בלחימה הודות להישגים המשמעותיים של כוחות צה״ל בשבועות האחרונים, יש להסביר את טבעה הקשה של המלחמה, גם כשמתחילה תנופת ניצחון עדין נמשכת הלחימה במלוא עוזה ומחיר הדמים אינו פוסק. כך היה ביממה האחרונה במלחמת יום כיפור בקרב חילוץ קשה בעיר סואץ.

השתתפתי באותו לילה בחילוץ הפצועים מהעיר סואץ אל בית חולים שדה שנבנה במערב התעלה בשדה תעופה פאיד. באותו קרב איבד צה״ל כשמונים לוחמים וגם הופל אחד המסוקים לחילוץ הפצועים. כל זה קרה אחרי התנופה הגדולה שבאה עם חציית התעלה, רגע לפני סיום המלחמה.

חיילים בתעלת סואץ במלחמת יום כיפור, צילום: אי.אף.פי

נשק הכטב״מ הוא כיום נשק דומיננטי בשדות הלחימה במאה-21. במלחמת אוקראינה - רוסיה הנשק הזה מופעל בהיקפים גדולים על ידי שני הצבאות. איראן מספקת כיום כטב״מים מתקדמים לצבא רוסיה כשהיא נמצאת בקידמת הטכנולוגיה בתחום חדשני זה. הכטב״מ הפך לנשק זול, פשוט להפעלה, כשהוא מופעל במהלומת נחילים בכמות גדולה. בחלק מההתקפות הרוסיות הכטב״מ מופעל בנחיל של כאלף כלי טייס. במסה הכמותית גם פגיעת כוחות ההגנה האווירית ב-80% מכלי הטייס עדין מותירה מספר כלים משמעותי שיגיעו אל המטרה.

חיזבאללה וחמאס עדין רחוקים מהצטיידות בכטב״מים בהיקף הזה. אבל בתהליך התחמשות זריז שיוכל להתממש גם אחרי הפסקת אש והסדר מדיני לסיום המלחמה, יש להעריך כי הנשק הזה במסה הכמותית הנדרשת יגיע לידיהם. בכך יפתח גם במזרח התיכון עידן מלחמה חדש.

ברצף מהלומות צה״ל על חיזבאללה, שבוצעו על ידי כוחות האוויר היבשה והים, מערכי הלחימה והפיקוד ושליטה של חיזבאללה הוכו קשות. אבל עדין יש ביכולתו של ארגון חיזבאללה להפעיל חלק ממערכיו במיוחד מערכי האש, באופן יעיל המשתק את שגרת החיים במדינת ישראל. מראשית תכנון המלחמה במטרת העל, גם חיזבאללה וגם חמאס שאפו ללא פחות מאשר השמדת ישראל. אך מתוך הערכת מצב ריאליסטית, הם מסתפקים בשלב זה בשאיפה להתשה מתמשכת של מדינת ישראל. ושאיפה זו עדין ניתנת מבחינתם למימוש.

תקיפת צה"ל בבקעת הלבנון, צילום: רשתות ערביות

מבחינת ההנהגה הישראלית לעומת זאת, השאיפה היא להביא את המלחמה לסיום מתוך חסימת יכולת האויבים לקיום מתמשך של ההתשה. באתגר הזה, האופן בו הסכים נשיא איראן חומייני לקבל את תנאיי הסיום למלחמת עיראק -איראן, יכול לשמש מודל גם הפעם מול הנהגת חיזבאללה ואיראן, בשאיפה להבאת המלחמה לידי סיום. בנאום חומייני בפרלמנט האיראני בו הציג את התנאים לסיום המלחמה עם עיראק שנמשכה שמונה שנים, כינה אותם ״כוס התרעלה״.

בנאומו הסביר מדוע למרות אי הנחת והמבוכה האמונית, הכורח הפרגמטי מחייב מתוך אמונה, את קבלת התנאים הגם שהם כוס תרעלה. בהשראה הזו יתכן כי שימור המומנטום ההתקפי של צה״ל ברצף מהלומות כואבות לחיזבאללה - יכתיב גם הפעם להנהגת איראן וחיזבאללה להכיר בכורח המציאות המחייב אותם למען עתיד המהפיכה האיראנית, להסכים לסיום המלחמה בדרך שתענה לדרישותיה של ישראל.

אין כל ביטחון שכך יקרה אבל בתנאי המערכה בשלב זה, לצה״ל ומערכת הביטחון אין דרך אחרת מלבד שימור תנופת היוזמה ההתקפית בציפיה למשהו חיובי שיפתח אופק לסיום המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר