ביוניפי"ל מאשימים: "טנקים הרסו את שער הכניסה למוצב בדרום לבנון - ופרצו פנימה"

כוחות שמירת השלום של האו"ם בלבנון טוענים: "שלוש פלוגות של צה"ל חצו את הקו הכחול - טנקים השמידו את השער הראשי של מוצב לפנות בוקר ונכנסו בכוח" • עוד טענו כי "15 חיילי יוניפי"ל סבלו מגירוי של העור בעקבות ירי שגרם לעשן במוצב" • יוניפי"ל דרשו הסבר מצה"ל למה שכינו "הפרות בוטות" • שגריר ישראל לאו"ם דני דנון: "מחבלי חיזבאללה משתמשים במוצבים כמקומות מסתור"

רכב של כוחות יוניפי"ל בלבנון. צילום: רויטרס

כוחות יוניפי"ל בלבנון דיווחו כי הבחינו בשלוש מחלקות של חיילי צה"ל שחצו את קו הגבול ("הקו הכחול") לתוך שטח לבנון היום (ראשון) מוקדם בבוקר.

יותר מ-100 מחבלים חוסלו והושמדה תשתית תת-קרקעית: כוחות אוגדה 146 נלחמים בדרום לבנון // דובר צה"ל

מיוניפי"ל נמסר: "בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר, בזמן שכוחות שמירת השלום היו במקלטים, שני טנקי מרכבה של צה"ל הרסו את השער הראשי של העמדה ונכנסו בכוח. הם ביקשו מספר פעמים שהבסיס יכבה את האורות. הטנקים עזבו כ-45 דקות מאוחר יותר, לאחר שיוניפי"ל מחתה באמצעות מנגנון הקישור שלנו, באומרם שנוכחות צה"ל מסכנת את כוחות שמירת השלום".

גירויים בעור, כתוצאה מהעשן

עוד נמסר בהצהרה כי "בסביבות השעה 6:40 בבוקר, כוחות יוניפי"ל באותה עמדה דיווחו על ירי של מספר פגזים כ-100 מטר צפונית, אשר פלטו עשן. למרות שחבשו מסכות מגן, חמישה עשר מכוחות שמירת השלום נפגעו, לאחר שהעשן חדר למחנה" - בין ההשפעות ציינו כולל גירוי בעור, כתוצאה מהעשן.

יוניפי"ל - כוח האו"ם הזמני בלבנון, צילום: אי.אף.פי

בנוסף, דיווחו ביוניפי"ל כי אתמול, "חיילי צה"ל עצרו תנועה לוגיסטית קריטית ליד מיס אל-ג'בל, ומנעו את מעברה. בפעם הרביעית בארבעה ימים, אנו מזכירים לצה"ל ולכל הגורמים את מחויבותם להבטיח את בטיחותם וביטחונם של צוות האו"ם, ולכבד את חסינות מתקני האו"ם בכל עת".

האו"ם גינה את הפעולה של צה"ל וכינה אותה "הפרה בוטה נוספת של החוק הבינלאומי והחלטת מועצת הביטחון 1701". עוד נמסר כי "כל התקפה מכוונת על כוחות שמירת שלום היא הפרה חמורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי. המנדט של יוניפי"ל מבטיח את חופש התנועה שלה באזור פעילותה, וכל הגבלה על כך היא הפרה של ההחלטה. ביקשנו הסבר מצה"ל להפרות מזעזעות אלה".

כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

שגריר ישראל לאו״ם, דני דנון, מסר בהצהרה מיוחדת כי ״פרטי התקרית בה מעורבים חיילי יוניפי״ל בדרום לבנון מתוחקרים בשעות אלו. מחבלי חיזבאללה משתמשים במוצבים של יוניפ״ל כמקומות מסתור ומציבים מארבים בסמוך אליהם. התעקשות האו״ם להשאיר את חיילי יוניפ״ל בקו האש אינה מובנת".

לדבריו, "במשך 18 שנים התעלמו אנשי יוניפ״ל מהתבססות חיזבאללה לאורך הגבול ואף לא דווחו על הפרות החלטה 1701 לפיה רק צבא לבנון רשאי לשהות במרחב. כעת בזמן שצה״ל פועל מול ארגון הטרור חיזבאללה ביקשנו שכוח יוניפי״ל יזוז חמישה קילומטרים צפונה מהגבול במטרה להרחיקו מקו האש. לצערנו נכון לשעות אלו בקשה זו לא התקבלה. נמשיך לקדם בימים הקרובים שיח בנושא עם הגורמים הרלוונטיים באו״ם".

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון: מחבלי חיזבאללה משתמשים במוצבים של יוניפ"ל כמקומות מסתור, צילום: מכון עלמא

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה למזכ"ל האו"ם והזהיר: "הסירוב שלך לפנות את חיילי יוניפי"ל הופך אותם לבני ערובה של חיזבאללה". לדברי נתניהו, צה"ל ביקש פעם אחר פעם לפנות את אנשי כוח השלום של האו"ם בלבנון, אך נענה בסירוב. 

"מסכן גם את כוחות יוניפי"ל - וגם את חיי חיילינו"

"זה מסכן גם אותם וגם את חיי חיילינו", הבהיר נתניהו. "אנו מצרים על הפגיעה בחיילי יוניפי״ל ואנחנו עושים כל שביכולתנו כדי למנוע פגיעה זאת. אבל הדרך הפשוטה והמתבקשת כדי להבטיח זאת, היא פשוט להוציא אותם מאזור הסכנה".

כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

במהלך סוף השבוע גינו כמה מנהיגי מדינות את ישראל, בעקבות תקיפה שפגעה בשני עובדים של הארגון. "כמה ממנהיגי אירופה מפעילים לחץ במקום הלא נכון. במקום להעביר ביקורת על ישראל - הם צריכים להפנות את הביקורת שלהם לחיזבאללה, שמשתמש ביוניפי״ל כמגן אנושי", אמר נתניהו. 

במקביל, ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני שוחחה בטלפון עם ראש הממשלה, ואמרה כי "המתקפות הישראליות על חיילי יוניפי"ל אינן מתקבלות על הדעת". זאת בהמשך לפציעתם של שני חיילי כוח שמירת השלום של האו"ם מאש ישראלית, כפי שהודה צה"ל ביום שישי.

ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני, צילום: אי.פי.אי

מלוני גם קראה בשיחה ל"יישום מלא" של החלטה 1701, והדגישה את "הצורך הדחוף להפחתת ההסלמה של הסכסוך באזור".

דובר צה"ל מסר כי "מוקדם יותר היום, נורה ירי מסיבי של טילי נ״ט כנגד כוחות צה״ל במהלך פעילות בדרום לבנון. באירוע הירי נפצעו שני לוחמי צה״ל באורח קשה ומספר חיילים באורח קל ובינוני. הודעה נמסרה למשפחותיהם. מבירור ראשוני עולה כי במהלך האירוע ולטובת פינוי הפצועים נסעו שני טנקים לאחור, במקום בו לא יכלו להתקדם אחרת לאור איום הירי, מספר מטרים לעבר עמדת יוניפי״ל. לאחר סיום הירי ופינוי הפצועים הטנקים יצאו מהעמדה.

עוד נמסר כי "במהלך האירוע, בוצע ירי של מיסוך לטובת פינוי רפואי בבטחה. כוחות צה"ל שמרו על קשר רציף מול יוניפי"ל. לאורך כל האירוע לא נשקפה סכנה לכוח יוניפי"ל מפעילות צה״ל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר