מהחות'ים בתימן עד המיליציות בעיראק: זרועות התמנון האיראני נערכות לתקיפה ישראלית

בעוד אסד מנסה להרחיק את חיזבאללה מגבול הגולן, החות'ים מאיימים בהסלמת העימות הימי עם ישראל • המיליציות בעיראק חושפות כטב"מים חדשים ומתכוננות לתקיפה • במפרץ, סעודיה וקטאר מזהירות מפני פגיעה במתקני הנפט ומבקשות את עזרת ארה"ב לבלום את ההסלמה

מנהיג איראן חמינאי בטקס האזכרה לחסן נסראללה. צילום: EPA

החשש במפרץ, המסרים הסותרים של איראן וההיערכות של המיליציות הפרו-איראניות: המתקפה האפשרית של ישראל באיראן מעוררת חשש במזרח התיכון מהתרחבות העימות האזורי.

משמרות המהפכה, צילום: אי.אף.פי

על פי דיווחים ערביים, הדיוויזיה הרביעית בצבא משטר אסד בסוריה נקטה בצעדים חדשים כדי להימנע מתקיפות ישראליות. הדיוויזיה, שנמצאת בפיקודו של מאהר אל-אסד, אחיו של הרודן הסורי, הורתה לא להעביר נשק לחיזבאללה או לארח מחבלי חיזבאללה ומיליציות פרו-איראניות במפקדות ובבסיסים. פקודה אחרת היא לא לאפשר לגורמים פרו-איראנים או כאלה שמזוהים לחיזבאללה להתקרב לגבול רמת הגולן. כך לפי המרכז הסורי לזכויות אדם, גוף המזוהה עם האופוזיציה הסורית.

שר החוץ האיראני בפגישה עם נשיא סוריה אסד, צילום: אי.אפ.פי

בה בעת, מקורות בצנעא מסרו לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המקורב לחיזבאללה, כי החות'ים נערכים צבאית לעימות ימי ישיר עם ישראל במסגרת "שלב חדש של הסלמה". לפי הדיווח, החות'ים יסמנו כמטרות את כוחות של הצי האמריקני וחיל הים הישראלי. עוד דווח כי חיזבאללה והמיליציות בעיראק עשויות להשתתף בתקיפות מסוג זה. לפי הפרסום, החות'ים רואים בהכנות של ישראל וארה"ב למתקפה באיראן "הסלמה חדשה", ונערכים להגיב.

החות'ים בתימן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

איומים דומים נשמעים בעיראק. מומחה צבאי עיראקי אישר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי המיליציות השיעיות במדינה הציגו סוגים שונים של כטב"מים ששוגרו משטח המדינה לעבר ישראל. לפי המומחה, המיליציות הכניסו לשימוש כטב"מים גדולים יותר עם חומר נפץ רב יותר. על פי מקורות ערביים, המיליציות העיקריות מאחורי "ההתנגדות האסלאמית בעיראק", שמקבלת אחריות על שיגורי הכטב"מים, הן גדודי חיזבאללה בעיראק, גדודיי סייד א-שוהדא, גדודי האימאם עלי, תנועת א-נוג'בה וגדודי אנסאר אללה הנאמנים. כמה מהארגונים אלה איימו לתקוף בסיסים אמריקניים במקרה של תקיפה ישראלית באיראן.

אנשי מיליציית "גדודי חיזבאללה" צועדים בעיראק, צילום: ללא קרדיט

היום שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י ביקר בעיראק וטען כי מטרת הנסיעה היא להתייעץ ולתאם עמדות עם עיראק. לדבריו, התיאום נועד "לבלום את ישראל ואת ניסיונותיה להרחיב את המתיחות באזור. אנחנו לא רוצים להרחיב את המלחמה אבל אנחנו מוכנים לכל התרחישים". עראקצ' הוסיף כי "לאיראן לא יהיה קו אדום בהגנה על אזרחיה". מנגד, גורמים דיפלומטיים דיווחו על מסר איראני, שלפיו טהרן תבליג על תקיפה ישראלית מוגבלת.

חמינאי, נשיא איראן ובכירים נוספים בטקס האזכרה לנסראללה, צילום: AFP

בתוך כך, במדינות המפרץ מפעילות לחץ על ארה"ב כדי למנוע תקיפה ישראלית על מתקני הנפט של איראן. בסעודיה, בקטאר ובמדינות נוספות קיים חשש שמתקני הנפט שלהן יהפכו ליעד במקרה של הסלמה. על פי פרסום בסוכנות הידיעות "רויטרס", סעודיה, איחוד האמירויות קוטאר מסרבות לאפשר לישראל לטוס מעל המרחב האווירי שלהן לצורך כל תקיפה באיראן. מסרים אלה הועברו לממשל ביידן בוושינגטון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר