מנהרות ואמל"ח של חיזבאללה במרחק נגיעה ממוצב יוניפי"ל צמוד לגבול: "הם בנו את זה מעל עשור"

מרחק מטרים בודדים ממוצב צה"ל וחומת הבטון, נמצא פיר מנהרה • עוד נמצאו שרשרת מטענים שהייתה אמורה לפוצץ את הגדר, בור שהוסתר תחת ענפים, ומטען גדול שנועד לאפשר פשיטה לשטח ישראל • התוכנית הייתה ידועה ולכוח רדואן היה קל לבסס את יכולותיו בזמן שכוחות האו"ם התעלמו מהחלטה 1701 • מפקד אוגדה 146, תא"ל יפתח נורקין: "לא את כל הממצאים הכרנו, אבל עכשיו אנחנו מקיימים הגנה חזקה יותר" • דובר צה"ל: יותר מ-100 מחבלים חוסלו והושמדה תשתית תת-קרקעית

מנהרות בלבנון // עידן אבני

מפיר מנהרה שאני עומד בפתחה אפשר למדוד חמישים מטרים עד למוצב צה"ל הסמוך. מצפון לו, במרחק קצר משם, נמצא גם מגדל השמירה של יונפי"ל, כוח האו"ם הזמני בלבנון. כשאני מסיט את המבט דרומה, אפשר לראות בקלות את בתי העיר נהריה וכל הגליל המערבי והחממות של הבננות במושבים, פרושות מתחתי.

יותר מ-100 מחבלים חוסלו והושמדה תשתית תת-קרקעית: כוחות אוגדה 146 נלחמים בדרום לבנון // דובר צה"ל

מרחק מאות מטרים בודדים נמצאת חומת הבטון שמפרידה בין לבנון לישראל ובצמוד אליה היישובים בצידו הישראלי. כתושב הגבול, ספק אם התושבים שגרו שם עד שפונו ידעו עד כמה מחבלי כוח רדואן יכולים בקלות להסתכל להם לתוך הסלון ולעקוב אחרי חייהם, מחכים לרגע שיפרצו את החומה ויפשטו על בתיהם.

קשה שלא לתהות האם בצה"ל ידעו על המתרחש

בישראל מאשימים את יונפי"ל שלא אכף את הסכם 1701, ומתחת לאפו נבנתה תשתית התקיפה של כוח רדואן. אבל כאן אפשר להתבלבל. מעמדת התצפית במוצב הצה"לי קשה שלא לתהות, האם בצה"ל ידעו על כל המתרחש מתחת לאפם, גם כן. ספק אם מישהו ידע על כל ההכנות שנערכו כאן, ואפשר לזה להתרחש. או שאולי הבטיחון הישראלי הוא זה ששלט כאן.

תיעוד: מדים, קסדות וציוד לחימה של מחבלי חיזבאללה - מטרים בודדים מהגבול, צילום: עידן אבני

אנחנו נמצאים בגזרה המערבית, לא בעומק לבנון. מתחתינו נחפרה מנהרה של עשרות מטרים, בעומק של עשרה מטרים. שני הפירים היו אמורים לאפשר למחבלי חיזבאללה לצאת מכאן להתקפה על המוצב הסמוך ועל יישובי הגדר.

אנחנו נכנסים ללבנון בגזרה המערבית, נסיעה קצרה ברכב הטיגריס, חוצים את החומה שנפרצה ונכנסים מרחק קצר מעבר לגדר הגבול. כבר כאן נערכו כוחות רדואן, בתא השטח הסבוך פועלים הכוחות של אוגדה 146.

יותר מ-100 מחבלים חוסלו והושמדה תשתית תת-קרקעית: כוחות אוגדה 146 נלחמים בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

מפקד האוגדה, תא"ל יפתח נורקין, מספר: "מצאנו כאן מחסני אמל"ח בתת קרקע, תקשורת, הרבה אמצעי לחימה שתוכנן לרגע פקודה. בחסות הסבך, חיזבאללה מיקם כאן נקודות התקפיות. היו כאן משגרים שאפשרו ירי לשטח ישראל".

חדרי שהייה לתקופה ארוכה, מקררים וציוד

במנהרות שנמצאו באזור היו גם חדרי שהייה שמאפשרים לשהות תקופה ארוכה, מקררים וציוד. "מכאן הם היו פושטים על היישובים למוצבים וגם לעומק", מסביר תא"ל נורקין.

"לא את כל הממצאים הכרנו". תא"ל יפתח נורקין, צילום: עידן אבני

התוכנית של רדואן היתה ידועה. לכוחות רדואן היה קל גם לבסס יכולת באין מפריע, בזמן שכוחות יוניפי"ל לא פעלו לאכוף את החלטה 1701, וצה"ל לא הצליח לאסוף את המודיעין שגילה לו את הנשק שהוסלק כאן. עשרות אמצעי לחימה עטופים בניילון מפני הגשם היו מוסתרים היטב עוד לפני 7 באוקטובר. חיילי יוניפי"ל, מהעמדה הסמוכה, הובאו לכאן כדי לראות מה חצבו מתחת לאפם. אכיפה מבחינתם לא הייתה.

"לא את כל הממצאים הכרנו", אומר תא"ל נורקין ."עכשיו אנחנו מקיימים הגנה הרבה יותר חזקה ממה שהיה קודם". מחבלי רדואן היו מגיעים לעמדה ועוברים שרשרת חיול. בעמדה שהוקמה בסבך ניתן לראות נעליים, אפודים, מדים, חליפת גשם, קסדות, נשק אישי, נ"ט והמון ציוד לחימה.

מטען גדול שהוסלק בבור שהוסתר תחת ענפים, צילום: עידן אבני

עוד נמצאה שרשרת מטענים שהייתה אמורה לפוצץ את הגדר. בכניסה לסבך, בבור שהוסתר תחת ענפים, הוסלק מטען גדול אותו אמורים היו המחבלים לקחת עד לחומת הבטון ולפוצץ אותה - ומשם לאפשר פשיטה לשטח ישראל.

נערכו גם לאפשרות של כניסת כוחות צה"ל לדרום לבנון

כוחות רדואן נערכו גם לאפשרות של כניסת כוחות צה"ל לדרום לבנון. נחפרו מנהרות לחימה והגנה מפני התקפה ישראלית, נפרסו מטענים כדי לפגוע בכוחות, הוקמו מתחמי לחימה שיאפשרו למחבלים להסתתר ולתקוף. במקביל הוקמו עמדות ירי, שהגישה אליהם נמצאת בעורף ומאפשרת הגעה למקומות מהם יש קו ראייה ליישובים רבים בגליל המערבי.

מטרים בודדים מהגבול עם ישראל, צילום: עידן אבני

"מצאנו ממצאים שהם היו בגזרה, אם כי לא בהקפים גדולים", מספר תא"ל נורקין. "כנראה שב-8 באוקטובר הם נסוגו מכאן. חיזבאללה ניתק מגע מהקו הקדמי. עצם זה שהם לא הצטרפו ב-7 באוקטובר, שם אותנו בהגנה יותר רחבה ופחות מתאגרת". לדברי תא"ל נורקין, "יהיה לנו אתגר משמעותי למנוע את חזרת חיזבאללה לכאן".

למרות המודיעין הרב שהופנה לגזרת לבנון, ההבנה היא עדיין שרק מעט מידע נאסף על ההערכות של כוחות רדואן. חיילי חטיבה 205, בפיקודו של אל"מ יואב שניידר, סורקים את הסבך אחרי שהשתלטו על השטח.

תיעוד: מדים, קסדות וציוד לחימה של מחבלי חיזבאללה - מטרים בודדים מהגבול, צילום: עידן אבני

הכל נעשה ברגל. התנועה נעשית בתוך סבך בלתי נראה גם מהאוויר. עמדות נחפרו באדמה וכוסו בפחון. מעליו פוזרו אדמה ועלים. צריך מידע מאוד מדויק וסריקה עיקשת כדי למצוא כל אחת מהעמדות. חיילי הגדוד של סא"ל בנימין טרופר (אחיו של חילי טרופר), כולם חיילי מילואים, נשמעים ברקע כשהם צועקים "מצאתי", כשעוד עמדה נחשפת.

"מקווה שחיזבאללה למד לקח"

יעבור עוד זמן עד שיסיימו לסרוק כאן את השטח. על העצים ניתן להבחין בסימון ירוק שאפשר למחבלי כוח רדואן לנוע במהירות מבלי לאבד את הדרך. הכוחות משמידים את רוב אמצעי הלחימה. מעט ממנו מועבר לישראל ללמוד את היכולות של חיזבאללה.

"מאמין שהחיזבאללה די קרובים לכאן". גבול לבנון עם ישראל, צילום: עידן אבני

אל"מ שניידר מספר: "אני מאמין שהחיזבאללה די קרובים לכאן. לא נתקלנו בהם אבל ראינו אותם מרחוק". לדבריו סא"ל טרופר, "אלו אזורים שלא נכנסנו אליהם במלחמת לבנון השנייה. אני מקווה שחיזבאללה למד לקח. הם בנו את זה מעל עשור".

בתוך כך, מדובר צה"ל נמסר כי בשבוע האחרון כוחות אוגדת המילואים 146, אוגדת המילואים הראשונה שפועלת בדרום לבנון, ובהם צוותי הקרב החטיבתיים של חטיבת "כרמלי" (2), חטיבת "אגרוף הברזל" (205), חטיבה 300 וחטיבה 646 פועלים לסיכול תשתיות תת-קרקעיות בדרום לבנון. "במהלך הלחימה הכוחות איתרו בשטח סבוך והררי עשרות פירים אשר מובילים לתשתיות תת-קרקעיות, מתחמי לחימה ועמדות חיזבאללה, מהן בוצע ירי לעבר ישראל בחודשים האחרונים".

תשתית התקיפה של כוח רדואן בגבול לבנון, צילום: עידן אבני

עוד מסרו בצה"ל כי "עד כה, בפשיטות הממוקדות ובפעילות הקרקעית בלבנון, כוחות האוגדה חיסלו יותר מ-100 מחבלים, איתרו והשמידו עשרות פירים ותשתיות טרור. בנוסף, השמידו יותר מ- 50 משגרים ויותר מ-60 מפקדות טרור של חיזבאללה".

כוחות חטיבת "אגרוף הברזל" (205) איתרו תשתית תת-קרקעית באורך של כ-120 מטרים ובעומק של שני מטרים, הנמצאת במרחק של כחצי קילומטר בתוך לבנון. במנהרה אותרו אמצעים ששימשו את המחבלים לשהייה לזמן ממושך - תשתיות חשמל, פתחי איוורור ושני חדרים ששימשו לאחסון אמצעי לחימה ותחמושת. המנהרה אותרה לפני מספר חודשים, כחלק מהפשיטות הממוקדות שביצעו כוחות צה״ל בדרום לבנון, וכעת הושמדה על-ידי כוחות החטיבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר