ברכבות ובמכוניות ממולכדות: חמאס תכנן מתקפות נרחבות על תל אביב בעזרת איראן

חשיפה ב"וושינגטון פוסט": מסמכים שנמצאו בעזה על ידי כוחות צה"ל מצביעים על תוכניות תקיפה רחבות על ישראל • חמאס ביקש סיוע איראני להשגת מטרה אחת – השמדת ישראל • במסמכים נמצאו בקשות למימון ולהכשרת אלפי לוחמים נוספים

מחבלי חמאס. צילום: רשתות ערביות

כוחות צה"ל חשפו לאחרונה מסמכים בעזה, בהם מתוארות תוכניות תקיפה שאפתניות של חמאס, שנועדו להוציא לפועל מתקפות רחבות היקף נגד ישראל, כך דווח ב"וושינגטון פוסט".

המסמכים, שנמצאו לאחר התמרון הקרקעי של צה"ל, כוללים בין היתר מכתבים למנהיגים באיראן משנת 2021, בהם חמאס מבקש מימון ותמיכה צבאית עבור לוחמיו.  המסמכים מצביעים על כוונות חמאס להרחיב את העימותים עם ישראל, תוך שיתוף פעולה עם בעלות ברית נוספות.

הכספים יועדו לארגוני טרור, צילום: איי.אף.פי

עוד דווח ב"וושינגטון פוסט", כי המסמכים כוללים מצגות מאוירות ותרשימים המפרטים על אפשרויות תקיפה פוטנציאליות, כמו גם על דרכים לשלב ארגוני טרור נוספים, כגון חיזבאללה וגורמים נוספים מאיראן ומסוריה, בתקיפות מתואמות נגד ישראל. במסמכים מתואר, כי חמאס תיכנן  להוציא לפועל פעולות נועזות הכוללות שימוש ברכבות, סירות, ואפילו מרכבות רתומות לסוסים, לצד התקפות מתוחכמות שמכוונות למתקנים רגישים במרכזי הערים.

אנשי כוח רדואן של ארגון הטרור חיזבאללה, צילום: ללא

המכתבים, שכתובים בערבית ומופנים למנהיגי איראן, מדגישים את נכונות חמאס לפעול במחויבות מלאה על מנת להשיג את מטרותיהם, כולל בקשות לסיוע כספי רחב של כ-500 מיליון דולר והכשרה של כ-12,000 לוחמים נוספים. לדברי מומחים, ניתן לראות במסמכים עדות לכך שחמאס שאף להוביל מתקפה רחבת היקף שתגרור תגובה משולבת של גורמים עוינים נוספים.

יחיא סינוואר, צילום: AP

המסמכים שנחשפו כוללים מצגת בת 36 שקופיות שנמצאה בעזה, המפרטת אפשרויות לתקיפות משולבות נגד ישראל. במצגת זו מופיעות תוכניות שאפתניות כמו הפלת גורדי שחקים במרכז תל אביב, ביניהם מגדל משה אביב ומגדלי עזריאלי. בנוסף, המסמכים מתארים אסטרטגיות לפגיעה בתחנות הרכבת המרכזיות עם מטענים שיוצבו על קרונות הובלה. הרעיון מאחורי התוכנית היה לגרום לקריסת מבנים הסמוכים למתקנים ביטחוניים חשובים, על מנת לשבש את פעילות צה"ל בזמן התקיפות.

מחבלי חמאס, צילום: EPA

מסמכים אלו מהווים רק חלק מהממצאים שנמצאו מאז תחילת התמרון הקרקעי של צה"ל לעזה. הטקסטים גם כוללים תכתובת מ-2021, בה מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, מבקש סיוע כספי וצבאי משמעותי מאיראן, תוך שהוא מדגיש את שאיפתו לפעול למחיקת ישראל מהמפה. סינוואר אף מציין במכתבים שיתמוך בתוכניות כלשהן שיאפשרו לו לפעול במסגרת רחבה יותר להשגת "המטרה הקדושה".

מחבלי חמאס, צילום: רשתות ערביות

אולם, לדברי גורמים מודיעיניים בארה"ב ובישראל, עד היום לא ברור אם איראן הסכימה לדרישות שהועלו במכתבים. עם זאת, מומחים רבים מעריכים כי איראן דווקא תמכה בפעולות חמאס בסתר, אך העדיפה להימנע ממעורבות ישירה. בהקשר זה, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר כי "ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איראן ושליחיה".

נשיא איראן הנכנס, מסעוד פזשכיאן, עם איסמעיל הנייה, צילום: רויטרס

בתגובה לשאלות שנשאלו בנוגע למסמכים, מסר דובר המשלחת האיראנית לאו"ם כי ישראל היא "משטר שקרני בעל היסטוריה ארוכה של הפצת שקרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר