ראש ה-CIA לשעבר ממליץ לישראל לאמץ אסטרטגיית "טיהור ותפיסת קבע" בעזה: "אין חלופה אחרת"

"במקום פשיטות ממוקדות, על צה"ל להישאר בשטח עד שיתקיים ביטחון מוחלט", מציע הגנרל פטראוס • אם נכנסים לשטח, משמידים את האויב ופוגעים בתשתיות שלו ואחר כך עוזבים - נוצר באופן בלתי נמנע ואקום, והאויב משתקם" • "מתקפת 7 באוקטובר היא כישלון הגרוע ביותר של מודיעין, מוכנות צבאית והערכה פוליטית ואנליטית בהיסטוריה של ישראל", הוסיף

הגנרל פטראוס על הלחימה בעזה // JPPI

הגנרל האמריקני דיוויד פטראוס, מי שהיה ראש CIA ושירת קודם לכן כמפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, כמפקד הכוח הרב-לאומי בעיראק וכמפקד כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן, הציג את הערכתו על המצב הנוכחי במזרח התיכון בפודקאסט של המכון למדיניות העם היהודי JPPI, שישודר הערב (חמישי) בערוץ היו-יוב ובדף הפייסבוק של המכון.

פטראוס, הידוע בניסיונו הרב בדיכוי טרור בסביבה אורבני- אזרחית, שיתף מתובנותיו מהמלחמה בעיראק, והדגיש את הצורך באימוץ אסטרטגיה דומה בעזה: אם נכנסים לשטח, משמידים את האויב ופוגעים בתשתיות שלו ואחר כך עוזבים - נוצר באופן בלתי נמנע ואקום, והאויב משתקם", אומר פטראוס, שמציע לישראל להישאר בשטח ולא לעזוב לפי שעה.

ציר פילדלפי. "רק לאחר ביסוס הביטחון באופן מלא ניתן יהיה להכניס סיוע הומניטרי", צילום: רויטרס

"זו הדרך היחידה שאני חושב שתהיה ישימה", אמר פטראוס. לדבריו, אסטרטגיית "טהר והחזק בשטח" כוללת שלושה שלבים עיקריים: ניקוי האזור מגורמי טרור; שמירה על נוכחות צבאית מתמשכת כדי למנוע את חזרתם של גורמים עוינים; ושלב השיקום - בניית תשתיות ושירותים לאוכלוסייה המקומית.

בשיחה עם חוקר המכון נוח סלפקוב, הדגיש פטראוס כי יישום האסטרטגיה בעזה יהיה מאתגר, אך הכרחי. "אתה צריך להבטיח מנגנון ביטחון, ורק ישראל יכולה לעשות זאת," אמר. "ואז בהדרגה, להתחיל בצפון, ואז לנוע דרומה, ליצור אזורים מתוחמים כל כמה קילומטרים".

פעילות כוחות צה"ל בעזה. "אין שום סיכוי ריאלי שכוחות אמריקניים או ערביים כלשהם ייכנסו לעזה", צילום: דובר צה"ל

הגנרל הוסיף כי רק לאחר ביסוס הביטחון באופן מלא ניתן יהיה להכניס סיוע הומניטרי, לשקם תשתיות ולהחזיר אנשים לבתיהם, ובשלב מאוחר יותר להעביר את השליטה לידי כוחות בטחון פלשתיניים, תחת פיקוח ישראלי. "אין חלופה אחרת לכך. עם זאת, היסוד להכל הוא הבטחת הביטחון, כתנאי לכל השאר", אמר.

לדבריו, אין שום סיכוי ריאלי שכוחות אמריקניים או ערביים כלשהם ייכנסו לעזה כדי להבטיח ביטחון או לעסוק במאמצי השיקום, לפני שצה"ל יבטיח לחלוטין את הביטחון ברצועה.

בהתייחסו למתקפת 7 באוקטובר, פטראוס תיאר אותה כ"כישלון הגרוע ביותר של מודיעין, מוכנות צבאית והערכה פוליטית ואנליטית בהיסטוריה הישראלית". הוא ציין כי הערכות שגויות לגבי כוונות ויכולות חמאס, לצד תחושת ביטחון מוטעית, תרמו לחוסר המוכנות הקטסטרופלי.

הגנרל התייחס גם לאתגרים העומדים בפני ישראל מול חיזבאללה בצפון, ולשאלת מוסר הלחימה. "חסן נסראללה וארגון חיזבאללה הם שאחראים לכל מי שנהרג, כולל אזרחים לא-מעורבים,  לאחר שבמשך שנה פגעו באזרחים חפים מפשע בישראל על בסיס יומיומי", הוא אמר.

פטראוס תיאר את המתקפה המיוחסת למוסד נגד מפקדי חיזבאללה באמצעות פיצוץ הזימוניות ומכשירי הקשר כ"הישג יוצא דופן", שפגע משמעותית ביכולות הפיקוד והשליטה של הארגון. לדבריו, מדובר במבצע חסר תקדים מבחינת התיחכום והיצירתיות שלו: "הסוס הטרויאני על סטרואידים ואפילו הרבה מעבר לכך", כלשונו.

.מתקפת הביפרים המיוחסת לישראל. "הישג יוצא דופן", צילום: .רשתות ערביות

עם זאת, הוא הזהיר כי חיזבאללה עדיין מהווה איום משמעותי, עם מאגר גדול של טילים ורקטות.

פטראוס סיכם באומרו כי האתגרים העומדים בפני האזור מחייבים אסטרטגיה ארוכת טווח, המשלבת פעולות צבאיות עם מאמצים דיפלומטיים ופיתוח כלכלי. הוא הדגיש כי רק באמצעות יצירת ביטחון יציב ומתמשך ניתן יהיה להתחיל בתהליך אמיתי של שיקום ופיתוח בעזה, ובסופו של דבר להוביל לשלום בר-קיימא במזרח התיכון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר