כ-200 מחבלים חוסלו, עשרות מחסני אמל"ח ומנהרות התגלו: "המשימה רק התחילה" | צפו בפעילות אוגדה 98

מפקד אוגדה 98 דיווח על השלימה קרב בלבנון, עם מאות מחוסלים והשמדת מנהרות ומחסני אמל"ח • האוגדה פועלת לפגיעה באויב, השגת אמל"ח ופירוק תשתיות, תוך התמודדות עם אתגרים כמו שטח מורכב • מפקד האוגדה הדגיש כי המבצע נמשך, וכי כל מקום שיקבלו כמשימה לפרק בו תשתיות - יעשו זאת במלוא העוצמה

מחסלים מאות מחבלים ומשמידים תשתיות: כך נראית הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון // דובר צה"ל

מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס, סיפק היום (שלישי) עדכון מפורט על הפעילות בשתי הגזרות, גם בצפון וגם בדרום. "אנחנו בעיצומה של המלחמה ויש לנו עוד הרבה עבודה, גם בזירה הדרומית וגם בצפונית", אמר. "אתמול ציינו שנה למלחמה, אך המשימה מבחינתנו רק התחילה".

כך נראית הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

האוגדה, שעברה במהירות מעזה ללבנון, השלימה לאחרונה קרב. חלק מכוחות הקומנדו כבר נשלחו למבצעים קרקעיים חשאיים. "התכלית היא לפגוע באויב, להגיע לאמל"ח, ולפרק את התשתיות", הסביר. "הבאנו הישגים משמעותיים בקרב".

"נמשיך לפעול ככל שיידרש"

בהתייחסו למשך המבצע, הסביר מפקד האוגדה כי פועלות עוד שלוש אוגדות בנוסף לשלהם. "אנחנו פועלים מול ההישג הנדרש, מתוך הבנה כיצד נוכל להביא אותו בעוצמה ובזמן הנדרשים. לא כל המתחמים בלבנון הם באותה רמה של המתחמים שבהם התחלנו. יש כאן מאמצי אש שאתם שומעים עליהם, ונמשיך לפעול ככל שיידרש," אמר.

הרעיון המבצעי, כפי שתואר על ידי מפקד האוגדה, היה מורכב: "אנחנו האוגדה הראשונה שנכנסה, אך לא תקפנו את כל השטח שיכולנו. הרעיון היה לפגוע בכל מי שנמצא בעומק, לבודד את המרחב לכוחות המתמרנים, ולהיכנס באופן ממוקד למקומות המאיימים על התושבים".

כך נראית הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

"ניתוח השטח הוביל אותנו, אחריו ניתוח האויב, ואז עם מודיעין למצוא תת-קרקע, אמל"ח ואיפה שיש אויב - להשמיד אותו", פירט המפקד את שלבי הפעולה.

בנוגע לסיוע שקיבלו מחבלי חיזבאללה, ציין מפקד האוגדה: "האויב ניסה מאוד לקבל תגבורת. רוב הניסיונות שלו, אני אומר בצניעות, הצלחנו לנטר ולאתר, ולרוב גם לשבש או לסכל. חלק מהמחבלים שהרגנו הם כאלה שבאו לעמדות אחוריות לתגבר. מנגד, הוא גם הצליח להביא פעילים ברמה מקומית מאוד ולהפעיל אש עלינו".

הישגים מרשימים

כשנשאל על הקרב הבא, השיב בקצרה: "בצפון", אך סירב לפרט מעבר לכך. הוא גם נמנע מלהתייחס לשאלה אם לקרב יש קשר למהות של האוגדה כאוגדת עומק, באומרו: "לא אענה. הסברתי מה התכלית שלנו כרגע. לא רוצה להיכנס לשיטות הפעולה, בסופו של דבר מדובר בחיי אדם".

כך נראית הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

ההישגים עד כה מרשימים: כ-200 מחבלים מחוסלים בפעולה, עשרות רבות של מחבלים הרוגים בשני הכפרים בהם פעלו, הן בהפעלת אש והן בהיתקלויות. בנוסף, הושמדו מספר מנהרות, חלקן התקפיות וחלקן שטחי כינוס, ונפגעו עשרות מחסני אמל"ח מכל הסוגים. "הפעלנו עד כה 100 טון חומר נפץ בשטח אויב", ציין.

בהתייחסו לקרב האחרון, הסביר כי המשימה הייתה לאתר ולהשמיד תשתיות אויב המאיימות על יישובי הצפון ולארגן את המרחב מחדש. "יצאנו עם כוחות מובחרים כמו אגוז, גדוד 75 וגדוד 101, יחד עם כוחות הנדסה ויכולות איסוף ואש של הקומנדו", אמר. "עבדנו ביום ובלילה ברציפות".

"מצאנו יותר ממה שחשבנו - טילי קורנט, רכבים, נשקים. הבנו מאוד את ערכיות וחשיבות המשימה", הוסיף ותיאר את האתגרים בשטח: "התוואי שטח מורכב, יש מבנים איכותיים ויעדי אויב מבוצרים עם עמדות שהם בנו במשך שנים. יש מורכבות ביכולת גם לאתר וגם להיות קטלני כי יש שם עמדות ממוגנות".

כך נראית הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון,

מפקד האוגדה סיפר על קרב לילי שהתפתח לקרב יומי מורכב, עם מחבלים מבוצרים שהפעיל אש מכמה כיוונים. "התפתח קרב מטווחים שונים, עם בידוד מרחב משמעותי וערבות הדדית בין הכוחות", תיאר. "כל מה שהאויב ניסה לתגבר תוך כדי - זיהינו והרגנו. זה היה בתא שטח סבוך ובנוי, אך הצלחנו להפוך את הקערה".

פעילות קצובה בזמן: "יש הרבה עבודה"

בתשובה לשאלות העיתונאים, הבהיר המפקד כי הקרב הבא יהיה בצפון, אך סירב לפרט מעבר לכך. הוא גם ציין כי בשטח בו פעלו לא נמצאה מנהרה חוצת גדר.

הוא הוסיף כי מדובר בפעילות קצובה בזמן ויש הרבה עבודה. "אני ער מאוד למצב שהלוחמים שלנו נלחמים כבר שנה. גם במעבר מעזה לכאן נתנו פרק זמן משמעותי לחופשה והעלאת כשירות. כרגע אנחנו ממוקדים בלהיות הכי אפקטיביים בזמן הקצר ביותר כדי להביא את ההישג לתושבי הצפון".

כך נראית הפעילות הקרקעית של כוחות אוגדה 98 בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

לגבי חיזבאללה, אמר: "ציפינו ליותר. זה אויב שמנתח שטח ומשתמש בתשתיות. המכונה שלו עובדת בצורה משומנת יותר מחמאס בשלב הזה".

בהתייחסו לשאלת חזרת התושבים לבתיהם, הבהיר: "כל מקום שנקבל כמשימה לפרק את התשתיות בו, נעשה את הפעולה במקסימום ונפרק את כל מה שאנחנו יודעים ברמה הטקטית. אם האויב ירצה להוציא משהו בחודשים הקרובים - הוא לא יצליח".

"לא אויב יותר או פחות טוב - שונה"

מח"ט הקומנדו הוסיף: "זה לא אויב יותר או פחות טוב, זה אויב שונה. לכל אויב יש יתרונות מובהקים מאוד. עדיין, בסופו של דבר יש לנו עליונות ברורה, אני אומר זאת בצניעות, ביכולת לעבוד במעטפות חזקות, באש, עם כוחות משולבים. גם העוצמה וגם התחבולה חשובים מאוד כאן".

חיילי צה"ל בתמרון הקרקעי בלבנון, צילום: דובר צה"ל

לסיום, הדגיש מפקד האוגדה את חשיבות הובלת הלוחמים בביטחון, תוך עמעום זמנים ומיקומים. הוא שיבח את הקרב של יחידת אגוז: "באמת יש כאן קרב גבורה, החל מעומר שהוביל את זה, המפקדים מתחתיו, יחידה עם עוצמות בלתי רגילות. אנחנו מסתכלים קדימה, עם כל הקושי והכאב, לא לאחל שנה טובה, אלא לדאוג לכך שתהיה שנה כזאת. עושים זאת מהמקום הצנוע שלנו".

בתוך כך, דובר צה"ל מסר כי כוחות אוגדה 98, בהם צוותי הקרב של חטיבת הצנחנים, עוצבת הקומנדו, חטיבה 7 ולוחמי יהל"ם נלחמים בדרום לבנון בכפרים סמוכים לגבול, הנחשבים למעוזי הטרור של חיזבאללה.

עד כה חיסלו הלוחמים מאות מחבלים, השמידו מספר תוואים תת-קרקעיים, עשרות תשתיות טרור ומתחמי לחימה בהם אותרו והושמדו מאות אמצעי לחימה הפרוסים לאורך הגבול.

פעילות כוחות צה"ל בלבנון, צילום: דוברות צה"ל

צוותי הקרב של עוצבת הקומנדו וצנחנים חיסלו עשרות מחבלים בקרבות והיתקלויות פנים מול פנים, ובשיתוף פעולה עם יחידת יהל"ם השמידו תשתיות תת-קרקעיות אשר שימשו את המחבלים לשהייה והסתתרות.

צה"ל מסר כי "בשיתוף הדוק עם כוחות החי"ר, פעלו כוחות הטנקים וההנדסה של חטיבה 7 בשלושה מרחבים מרכזיים בדרום לבנון, איתרו אמצעי לחימה וחיסלו מחבלים בירי פגזי טנקים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר