''זיהינו, תיאמנו, חיסלנו'': קציני צה"ל חושפים פעולה משולבת נגד מחבלים בחוף עזה

שיתוף פעולה הדוק בין לוחמי הנח"ל וחיל הים הוביל לסיכול מהיר של איום מחבלים, תוך הגנה על כוחותינו

"אנחנו יודעים מה היכולות אחד של השני ולכן יכולים לסכל אירועים בצורה הטובה ביותר". צילום: דובר צה"ל

הלחימה ברצועת עזה ממשיכה לחשוף סיפורים על שיתופי פעולה מרשימים בין זרועות צה"ל. באירוע שהתרחש לאחרונה, הוביל תיאום מדויק בין כוחות הנח"ל לבין חיל הים לסיכול איום פוטנציאלי על לוחמי צה"ל בחוף הדרומי של הרצועה.

סגן אלון, סמ"פ פלוגת שריון, הפועלת תחת פיקוד חטיבת הנח"ל, מתאר את האירוע: "היינו במוצב שנמצא בקצה הדרום מערבי של הרצועה ממש בין הרצועה למצרים. יש שם אזור הומניטרי שנמצא ליד הים שאנחנו שולטים עליו אבל לא פועלים בו''.

"ליד האזור הזה ממש על שפת הים זיהינו אדם שצועד לבדו ושנחשד על ידינו מהר מאד כמחבל. הזיהוי היה על ידי צורת ההליכה שלו ובגלל כל מיני אמצעים שהוא הסתיר''.

החשש מפני מארב הוביל לפנייה מהירה לחיל הים. "לא רצינו להכניס כוחות לשטח כיון שפעלו בו בעבר צלפי חמאס וחששנו שמטרת המחבל הזה היתה בדיוק למשוך אותנו לרדוף אחריו", מסביר סגן אלון. "לכן שוחחנו עם ספינת הדבורה של חיל הים והכוונו אותה לעבר האיש והספינה ירתה ופגעה בו מרחוק."

רס"ן רוני, מפקדת הדבורה בפלגה 916, סיפרה כי "לאורך המלחמה שיתוף הפעולה שלנו עם כוחות היבשה הלך והתעצם והגיע לרזולוציות שלא היו קודם. אנחנו ממש מלווים מהים את הכוחות, מבצעים עבורם איסוף מודיעין וגם פועלים איתם כדי לסכל סיכונים שיכולים לאיים עליהם באזור הים''.

סגן אלון מוסיף: "בתחילת הלחימה קשר עם ספינת דבורה היה נעשה על ידי גורם בכיר יותר המח"ט או המג"ד אבל עם הזמן וככל שהאמון בכוחות היבשה גבר התאפשר לנו בסופו של דבר להגיע למצב שבו סגירת המעגל נעשית ממש בשטח בין שני הכוחות הלוחמים''.

רס"ן רוני מתארת את האתגרים בתפקידה: "אני לבדי צריכה בכל רגע נתון לקבל החלטות לבד כשאין זמן להתייעץ או לדבר עם גורם בכיר יותר. את כל ההחלטות האלו אני מקבלת לבד בשטח וזו תחושה גדולה של חופש ואחריות''.

היא מוסיפה: "מאז תחילת הלחימה אני נמצאת בדרום מול עזה והשת"פ עם כוחות היבשה הלך והפך לטוב יותר. זה התחיל בכך שבימים הראשונים סייענו לטהר את אזור חוף אשקלון והחופים הקודמים שמחבלים מהים הגיעו אליהם וניסו לרדת לחוף או עלו עליו וזה נמשך כל התקופה הזו בצורה ישירה וטובה מאד''.

פעילות הכוחות בגזרה הימית, צילום: דובר צה"ל

סגן אלון מסכם: "כיום רמת החיבור היא כזו שאני יודע מה היכולות שלהם והם יודעים מה היכולות שלי וכך שני הצדדים יודעים איך לייצר את השת"פ הטוב ביותר דבר שמביא לא רק להשמדת האויב אלא גם לשמירה על חיילינו''.

שיתוף הפעולה המוצלח הזה מדגיש את החשיבות של תיאום בין-זרועי בלחימה המורכבת ברצועת עזה. ככל שהמבצע נמשך, נראה כי היכולת של כוחות צה"ל לפעול בסנכרון מלא הולכת ומשתפרת, מה שמגביר את היעילות המבצעית ומסייע בשמירה על חיי החיילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר