ישראל שיפרה את מצבה האסטרטגי, אך הסיפור רחוק מלהסתיים

חמאס ירה לעבר מרכז הארץ, וטיל שנורה מתימן יורט מחוץ לשטח המדינה • הבוקר הוכיח חמאס כי נותרו לו יכולות, גם אם באופן מוחלש מאוד • במקביל, צה"ל הרחיב את פעילותו הקרקעית בצפון הרצועה, בג'בליה • בגבול הצפון הודיע אתמול צה"ל על כניסתה של אוגדה נוספת, שלישית במספר, לתמרון במרחב הקרוב לגבול

"החזרה ליישוב עוד רחוקה בשלב זה". נפילות במטולה, החודש. צילום: אי.אף.פי

אחרי שנה - לאן הולכים מכאן? מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין נפגש עם ראשי רשויות, תיאר להם את התקדמות צה"ל במבצע חיצי צפון והסביר שצה"ל היכה קשות את ארגון הטרור חיזבאללה.

כמו כן, כפי שנחשף לראשונה ב"ישראל היום", לראשי הרשויות נאמר כי יחלו להיערך לחזרה הביתה אחרי סוכות ולחלק מהרשויות יתאפשר להחזיר תושבים ליישובים. ההערכה היא שמדובר ביישובים המרוחקים מהגדר. אמירה זו של אלוף פיקוד הצפון מעוררת תדהמה, שכן הירי מלבנון לא פוסק ואף התגבר ביממות האחרונות. ראשי רשויות בצפון: זה עוד רחוק ולא מציאותי בשלב הזה. מדובר צה"ל נמסר כי "הצבא פועל בכל העת להשבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון ויפעל בנושא בהתאם להנחיות הדרג המדיני".

האלוף גורדין בתרגיל, צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, בפתחה של השנה השנייה למלחמת 7 באוקטובר, מצבה האסטרטגי של ישראל נותר מורכב, וסופה של המלחמה האזורית שעימה אנו מתמודדים, בשבע חזיתות שונות, אינו נראה באופק. גם אתמול, ביום השנה למלחמה, קיבלנו תזכורת כואבת לחזיתות הרבות שאיתן אנו מתמודדים. בוקר 7 באוקטובר 2024 נפתח עם רצף אזעקות בראשון לציון ובפלמחים, שהופעלו בעקבות חדירת שני כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו ממזרח ויורטו על ידי חיל האוויר. ב־6:26 פרסם צה"ל הודעה, אשר הלוואי שהיה מפרסם בדיוק שנה קודם לכן, ולפיה הצבא "תוקף מטרות טרור ומשגרים של חמאס ברצועה". בהודעה נוספת, פחות משעה לאחר מכן, הוסבר כי "צה"ל סיכל איום מיידי בעקבות היערכות מקדימה וזיהוי כוונה" של חמאס לבצע ירי לעבר ישראל. בפועל, התקיפה לא מנעה מחמאס לשגר ב־6:31 ארבע רקטות לעבר הנגב המערבי, שלוש מהן יורטו והרביעית נפלה בשטח פתוח.

נזק בחאן יונס, אתמול, צילום: רויטרס

בהמשך הבוקר הוכיח חמאס כי נותרו לו יכולות, גם אם באופן מוחלש מאוד, עת הצליח לשגר חמש רקטות למרכז, כמו גם כמה רקטות נוספות בהמשך היום. מחד, מדובר בהצלחה של ארגון הטרור ב־7 באוקטובר, מאידך, סביר להניח שלו היה יכול הוא היה משגר מטחים הרבה יותר כבדים, ולפיכך מספר הרקטות המעטות יחסית מעיד על הפגיעה האנושה שספג במהלך השנה. 

במקביל, צה"ל הרחיב את פעילותו הקרקעית בצפון הרצועה, בג'בליה, ודובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי, פרסם הודעות שקראו לתושבי ג'בליה, בית חאנון, בית לאהייה, בני סוהילה, אל מחטה, שייח' נאסר ומען להתפנות למרחב ההומניטרי במואסי, למען שמירה על ביטחונם. מטרת הפעילות הקרקעית המחודשת של צה"ל בצפון הרצועה היא למנוע מחמאס לנסות ולהתארגן מחדש, ולהכביד שוב את הלחץ על הנהגתו.

פעילות כוחות צה"ל בלבנון, צילום: דוברות צה"ל

אוגדה נוספת לצפון

בגבול הצפון הודיע אתמול צה"ל על כניסתה של אוגדה נוספת, שלישית במספר, לתמרון במרחב הקרוב לגבול. לשם שמירה על ביטחון הכוחות בצבא לא מפרסמים את המיקום המדויק של המרחבים שבהם פועלים הכוחות, אך ניתן לומר כי אוגדה 91, שבמשך שנה שלמה ישבה בהגנה, קיבלה את הפיקוד על שלוש חטיבות מילואים שהחלו בתמרון קרקעי ברצועה. האוגדה מצטרפת לאוגדה 36 ואוגדה 98 שהחלו בפעולה הקרקעית הגלויה לפני כשבוע. בתוך כך, צה"ל הודיע אתמול כי במטס אווירי רחב תקפו 100 מטוסי חיל האוויר יותר מ־120 מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון במשך כשעה.

במהלך יום האתמול ירו מחבלי חיזבאללה מטחים רבים של רקטות, בעיקר לאזורים סמוכי הגבול, ובשעות אחר הצהריים המאוחרות הופעלו אזעקות רבות בשפלה ובמרכז הארץ בשל שיגורו של טיל קרקע־קרקע מתימן, שיורט על ידי לוחמי מערך החץ לפני שחצה לשטח ישראל. כך או אחרת, עם תחילת השנה השנייה למלחמה, למרות שבשבועות האחרונים שיפרה ישראל את מצבה האסטרטגי עם נטילת יוזמה וסיכונים שהתאפשרו הודות למודיעין משובח ותכנונים קפדניים, הסיפור עדיין רחוק מלהסתיים, והמלחמה האזורית צפויה ללוות אותנו גם במהלך השנה הקרובה, ובעצימות מסוימת ובתצורות שונות גם בשנים הקרובות.

המתקפה האיראנית לפני החג, צילום: רויטרס

הסוגיה הבוערת: איראן

מלבד שאלת 101 החטופים שעדיין מוחזקים ברצועת עזה, שאתמול התבשרנו על מותו של אחד מהם, עידן שתיוי ז"ל, שנרצח ב־7 באוקטובר וגופתו נחטפה, הסוגיה הבוערת כעת היא איראן, ראש הנחש. בישראל הבטיחו תגובה "משמעותית" לאחר שבשבוע שעבר שיגר משטר האייתוללות לעבר ישראל כ־180 טילי קרקע־קרקע עמוסי חומר נפץ, אך היא שומרת את הקלפים קרוב לחזה.

על רקע הדברים הללו, אתמול נערך בארץ ביקור של מפקד פיקוד המרכז האמריקני, הגנרל מייקל קורילה. פחות מחודש לבחירות בארה"ב האינטרס של וושינגטון הוא להימנע ממלחמה אזורית, ולמעשה לגדר ולצמצם את התגובה הישראלית. כשבאירופה מדינה אחר מדינה מטילה אמברגו נשק על ישראל, ובצה"ל נערכים לתקופה לא קצרה של המשך הלחימה, התלות הישראלית בארה"ב גדולה מאוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר