המקורות, ההחלטה והמעקב: הפיצוח המודיעיני של חיסולי הבכירים

מאחורי חיסוליהם של בכירי חיזבאללה, ובראשם נסראללה, עומדת עבודת מודיעין עתירת שלבים • לאחר ההחלטה על היעד - מגובשת "תוכנית איסוף" מידע הכוללת מודיעין אנושי, מודיעין חזותי וחילופי מידע עם שותפים זרים • כל מה שקורה מבניית התמונה המודיעינית - ועד רגע התקיפה

זירת התקיפה בדאחייה בה חוסל נסראללה . צילום: AFP

מאחורי חיסוליהם של בכירי חיזבאללה, ובראשם נסראללה, עומדת עבודת מודיעין עתירת שלבים. המטרה הראשונית היא הגעה ל"שורה תחתונה", המצביעה על מקום הימצאו של מבוקש - ואימות להימצאותו במקום בפרק זמן נתון, המאפשר קבלת החלטה על תקיפה שתאפשר פגיעה בו.

עד לאותה נקודה יש תהליך הכולל כמה שלבים. ראשית יש להגדיר את האישיות המסוימת כ"יעד מודיעיני", שיש להתחיל לאסוף כל חומר רלוונטי לגביו. זאת כדי שיהיה ניתן להשתמש במידע כך שיאפשר תכנון של פעולה מבצעית לפגיעה ביעד.

הבחירה ביעד, נסראללה כדוגמה, מתקבלת בהחלטה של איש מודיעין בכיר. לאחר מכן מגובשת "תוכנית איסוף", שמטרתה לרכז את כלל יכולות האיסוף כדי להשיג מידע על האיש. היכולות הללו כוללות מודיעין אנושי, מודיעין חזותי וחילופי מידע עם שותפים זרים.

המודיעין האנושי יכול להיות סוכנים בעלי נגישות לאיש או לסביבתו, למשל, כדי לאסוף מידע רב ככל שניתן. מודיעין חזותי כולל פיתוח יכולת מעקב חזותי - לוויינים, מל"טים, צילומי אוויר, מצלמות רחוב, ועוד.

תקיפה ישראלית בדאחייה של ביירות, צילום: AFP

בתחילת הדרך מוגדרת משימה רחבה של איסוף כלל המידע על האיש. לאחר שמתחיל להצטבר חומר המעובד לתמונת מודיעין, ניתן להתחיל להתמקד: אם האיש נמצא במקום מסוים, או שוהה בכמה מקומות,יש להתחיל במיפוי מקומות אלה ובאיסוף מידע ספציפי - מבנה המקומות שבהם הוא שוהה, דרכי גישה, שכנים ואבטחה. לאחר המיפוי מתמקדים בשגרת יומו של האיש.

כיצד הוא נע ממקום למקום? האם בכלי רכב או ברגל? האם נעשה שימוש בכלי רכב אחד או בכמה כלי רכב, שמהם הוא או סביבתו בוחרים ברגע האחרון? האם הנסיעה היא בשיירה או ברכב בודד? כמה מאבטחים חמושים נמצאים איתו בנסיעה? נעשה מאמץ למפות את כלי הרכב השונים ולאסוף את המידע המרבי על כל אחד מהם. כעת, כשיש מידע מפורט מספיק על המקומות שבהם שוהה היעד (לרבות מבנה) ומידע מפורט מספיק על כל כלי הרכב שבהם הוא נע ממקום למקום, ניתן להתחיל לתכנן פגיעה באיש, אם בעת שהוא נמצא בנסיעה ואם כשהוא מגיע לאחד המקומות שבהם הוא נוהג לשהות.

חסן נסראללה (ארכיון), צילום: רויטרס

תהליך איסוף המידע המפורט נמשך כל הזמן כדי לבנות תמונת מודיעין עדכנית ומפורטת ככל האפשר. על בסיס התמונה הזו מתחילה פעולת התכנון המובלת על ידי גוף מבצעי, אשר במהלך התכנון מעלה שאלות נוספות המחייבות פעולות איסוף נוספות להשלמת הפרטים.

כאשר יש תוכנית מבצעית מפורטת לגבי האפשרויות השונות, ובהינתן אישור לפעולה (בדרך כלל מהדרג המדיני הבכיר, לאחר שהוצג לו המבצע המתוכנן והוצגו בפניו כל המשמעויות ואפשרויות התגובה של היריב על פעולה כזו), מתחיל תהליך של ניסיון למצוא את "המתפס המבצעי" - קבלת אינדיקציה (מסוכן, מיכולות סיגינט ואחרות) על הימצאו של האיש בכלי רכב מסוים, או במקום מסוים, ואז ניתן לבצע את הפעולה לפגיעה באיש.

תוך כדי המבצע עלולים להתעורר קשיים שיכולים להוביל לעצירת המבצע או לעיכובו. למשל, הימצאות אזרחים "לא מעורבים" בסמוך למקום שבו מתכננים לתקוף ואפשרויות אחרות. כאשר המבצע יוצא לפועל כמתוכנן, זהו פרי עמלם של אנשים רבים על פני תקופה ארוכה מאוד שבה נעשים בניית תמונת המודיעין המפורטת, התכנון ועד לביצוע עצמו.

הכותב הוא בכיר לשעבר במוסד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר