לא יספיק לרשת את נסראללה? זהו האשם ספי א-דין, יעד התקיפה בדאחייה

ספי א-דין, בן דודו של מזכ"ל חיזבאללה שחוסל, סומן כמי שאמור להנהיג את ארגון הטרור השיעי ביום שאחרי • הארכי-מחבל בן ה-60 נחשב לבעל קשרים טובים עם המשטר האיראני והיה האחראי על הברחות האמל"ח מהרפובליקה האסלאמית • בנו התחתן עם בתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני שחוסל ב-2020

האשם סאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת בחיזבאללה. צילום: רשתות ערביות

אם ניסיון החיסול הלילה (בין חמישי לשישי) של האשם ספי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, הצליח, הרי שמדובר בעוד מכה קשה לארגון הטרור. ספי א-דין בן ה-60 יועד להיות היורש של חסן נסראללה, שחוסל רק לפני שבוע.

התקיפה בדאחייה, הלילה // רשתות ערביות

מי אתה ספי א-דין?

בגיל 60 הוא נחשב לאדם שהיה אמון על הפרויקט החשוב ביותר: הברחות הנשק מאיראן ללבנון, שנועדו לצייד את הדאחייה בשבבים לדיוק טילים. בראיונותיו ספי א־דין השתדל לשדר שביעות רצון. כמו נסראללה, הוא הקפיד לצייר את "קורי העכביש" (לשיטתו) של החברה הישראלית. הוא נולד בדיר קאנון א־נהר, יישוב קטן יחסית בדרום לבנון.

בתחילת שנות ה־80, התנחלו בארץ הארזים כמה מאות איראנים מטעם משמרות המהפכה. והארגון הצבאי הזה, חדור בכוונה "לייצא את המהפכה" לרחבי העולם, הפך את ספי א־דין ושיעים אחרים מדרום לבנון לחלק מאליטת טרור חדשה. כזו שתאפיל על אנשי הדת השיעים של חבל הבקעא במזרח לבנון, ותתפוס את עמדות הבכורה ב"מפלגת האל".

הפיצוצים בדאחייה אחרי תקיפת צה"ל, צילום: רשתות ערביות

בשנת 1983 בנו התחתן עם בתו של חבר המועצה המחוקקת של המועצה השיעית העליונה בלבנון. לא חלף זמן רב ויחד עם דודנו נסראללה וחברים אחרים בחיזבאללה, הוא נשלח לתקופת לימודים ממושכת במרכזי הדת השיעיים של עיראק ואיראן.

רק בשנות ה־90 ספי א־דין יחזור ללבנון ויתמנה על ידי חברו לספסל הלימודים, שמונה בינתיים למזכ"ל, לראש הארגון באזור ביירות. ב־1995 הוא נבחר לחבר במועצת השורא של חיזבאללה ומונה לראש מועצת הג'יהאד בארגון שקמה באותה עת.

משמאל: האשם ספי א-דין וג'יהאד מוע'ניה שחוסל ב-2015 (ארכיון), צילום: רויטרס

במהלך הוועידה החמישית של חיזבאללה ב־1998 הוא נבחר כבר לראש המועצה המבצעת. מדובר באותו תפקיד שמילא נסראללה בשלהי שנות ה־80 ובתחילת שנות ה־90. המועצה הזו אחראית על יחידת התקשורת המפעילה ערוצים כמו אל־מנאר ורדיו א־נור, על יחידת החינוך, על יחידות קשרי החוץ, הסייבר, הבריאות, התמיכה הסוציאלית, כוח העבודה, על יחידות מימון הג'יהאד והתיאום והקישור.

ספי א-דין נבחר אמנם בשל ניסיונו הצבאי והפוליטי, אך לא פחות מכך בשל קשריו לאיראן. כך, למשל, בנו – סעיד רדה – התחתן עם זיינב סולימאני, בתו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, שחוסל ב-2020. הבן אמון בין היתר על נתיב הברחות האמל"ח מאיראן ללבנון. רכיבי הדיוק עוברים בטיסות אזרחיות מאיראן לדמשק, ומשם לביירות. אחיו, שימש כנציג חיזבאללה בטהרן, ושמו נקשר בהברחות סמים וכסף בשם הארגון.

הודעת חיזבאללה על מותו של נסראללה, צילום: רשתות ערביות

מלבד תפקידיו בחיזבאללה - ספי א־דין הקפיד לדאוג לבני החמולה שלו. על פי דו"ח של מרכז המחקר "עלמא", הוא היה מנכ"ל של עמותת משפחת ספי א־דין בדרום לבנון. בני המשפחה הם חברי העמותה, שנועדה לסייע לאנשי החמולה בלימודים או בקשיים כלכליים. מרכזה נמצא בעיר צור ולפי הדו"ח, ייתכן שמדובר גם בצינור להלבנת כספים לחיזבאללה.

בעיתון הסעודי "א־שרק אל־אווסט", גורמים המקורבים אליו תיארו אותו בעבר כמנהיג אמיתי, תקיף וגמיש כאחד, שפתוח לשמוע ביקורת. "יורש מושלם לחסן נסראללה". כעת ייתכן שהיורש הזה חוסל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר