ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי בוחן את הנזקים בעיר בעקבות המתקפה האיראנית. צילום: דוברות עיריית הוד השרון

מתארחים בחג מחוץ לבית? "בררו היכן מקום המסתור הקרוב''

אל"מ במיל' טל רוזין, מסבירת פיקוד העורף: חלקו את התפקידים בין בני הבית כך שברגע האזעקה לכל אחד יהיה תפקיד מוגדר, ושום דבר נחוץ או חיית מחמד לא יישארו בחוץ

[object Object]

מתקפת הטילים מאיראן חידדה את הצורך להישמע להוראות פיקוד העורף המצילות חיים.

כדי להבין יותר מה עלינו לעשות בעת אזעקות, ובייחוד בחג בו אנו מתארחים לא פעם אצל המשפחה והחברים, שוחחנו עם אל"מ במיל' טל רוזין, מסבירת פיקוד העורף, ושאלנו אותה כיצד להיערך טוב יותר בימי החג ובכלל.

בכל הנוגע לנסיעה למשפחה, לחברים או לטיול, אמרה אל"מ במיל' רוזין: "בכל מקום שאתם מגיעים אליו, בררו כמה זמן יש כדי להגיע אל המקלט הקרוב. כמו כן, בדקו גם איפה יש מסתורים, ממ"דים או מקלטים. אל תשאירו את הבדיקה הזו לרגעי החירום והבהלה, אלא הכינו את עצמכם כבר עם ההגעה למקום שבו אתם מתארחים".

אל"מ במיל' טל רוזין,

שוחחנו עם אל"מ במיל' רוזין גם על ההתרעה החדשה שהופיעה על הסמארטפונים של כולנו, כדי להבין את מטרתה. "ההתרעה הזו הופיעה עוד לפני האזעקות עצמן. זה נתן לנו אפילו עוד קצת זמן להיערך ולהגיע למקומות מוגנים. מבחינתנו זה עוד זמן שבו האזרחים יכולים להגן על עצמם, וכפי שכולנו יודעים, עוד כמה שניות התארגנות, בייחוד באזורים שבהם זמן ההגעה למרחבים המוגנים הוא קצר, הן דבר מציל חיים".

מעבר לרווח בזמן, ציינה מסבירת פיקוד העורף כי "להתרעה הזו יש גם ממד מסוים של הרגעה, כיוון שהאנשים רואים את היכולת שלנו להעביר מהר מידע. היכולת הזו מהווה עוד גורם הרגעה בשעות לחוצות כאלו".

בנוגע להרגעה ולהתנהלות בעת אירוע אזעקה, ציינה אל"מ רוזין כי כדאי להיערך משפחתית מראש ולחלק את התפקידים השונים הנדרשים במהלך הכניסה לממ"ד. "כדאי מאוד לחלק את התפקידים ולדבר על זה מראש, כך שכל אחד ידע מה הוא עושה. אחד ידע שהוא אחראי על הכלב, השני על הטלפון הנייד וכן הלאה. יש בזה יכולת להקל על הפעילות כך שלא יהיה בלגן ולא יישכחו משהו חשוב בחוץ.

התרעות שהופעלו בניידים של אזרחים, צילום: /Getty Images

''כמו כן, חלוקת התפקידים הזו גם מייצרת תחושת שליטה ורוגע, כי לכל בן בית יש מה לעשות והוא לא חסר אונים. בכלל, מאוד חשוב שההורים יישארו רגועים וגם יסבירו לילדים מה קורה. אנחנו מאוד אחראים על ההשפעה שיש לאירועים כאלו על הילדים שלנו וגם על בני בית אחרים, ולכן כשאנחנו רגועים ומתווכים את המציאות לסובבים אותנו, הם גם נרגעים".

בעקבות העובדה שבערב החג תהיה תנועה כבדה על הכבישים בארץ, בין השאר של משפחות, הסבירה רוזין: "במקרה של אזעקה, עוצרים בבטחה בצד ומתרחקים מהרכב. פגיעה ברכב עלולה לגרום לשריפה והתפוצצות עקב הדלק שנמצא במיכל, לכן חשוב מאוד להתרחק. כמו כן, חשוב לשכב על הבטן עם ידיים על הראש. יש מציאות של אנשים ששוכבים על הגב ומביטים ביירוטים וזה מסוכן. אל תעשו את זה, אלא תגנו על עצמכם כמה שיותר. כמובן, אם יש בניין קרוב או מקום מחסה שאפשר להגיע אליו בקלות, הגיעו אליו". אל"מ רוזין ציינה עוד כי גם לקראת נסיעה ויציאה מהבית חשוב מאוד להכין את כלל הנוסעים ולהסביר להם מה יש לעשות בעת אזעקה, כך שלא יהיה כאוס ובהלה ברגע האמת.

מה יקרה במקרה של מלחמה ממשית ופגיעה, למשל, במערכת החשמל?
"ראשית, פיקוד העורף ימשיך לדבר ולעדכן את הציבור בכל רגע שהוא יוכל לעשות זאת. שנית, גם אם אין חשמל, היכנסו למרחבים המוגנים ואל תסכנו את עצמכם. אנחנו גם פרסמנו הוראות והנחיות להכנת הממ"דים והמקלטים, ויש להיצמד להנחיות האלו. הן יקלו עליכם מאוד בזמן לחימה."

בסוף דבריה ציינה אל"מ במיל' רוזין כי פיקוד העורף יפרסם כל הזמן הנחיות ביחס לאזורי הארץ השונים, וההנחיות האלו הן מקור המידע האמין ביותר בעת חירום. עוד היא הפצירה בציבור להוריד לטלפונים הניידים את אפליקציית פיקוד העורף: "הורידו את האפליקציה הזו. אנחנו מעבירים בה הרבה מידע, ויש בה אפשרות להגדיר עד 10 אזורי עניין שיאפשרו לכם לקבל מידע עדכני בכל מקום שאתם תהיו", סיכמה.

נקודות חשובות נוספות:
- שמרו על דריכות ומוכנות.
- בנסיעה ברכב: שמרו על קור רוח בעצירה, צאו והתרחקו מהרכב בשל סכנת התלקחות.
- בשטח פתוח: עדיף להתפלל במבנה. במרכז הארץ, עד 300 איש יכולים להתכנס במבנה על פי ההנחיות.
- בדקו בכל מקום איפה המרחב המוגן וכמה זמן יש להגיע אליו.
- חלקו אחריות ותפקידים בתוך המשפחה, הן בבית והן ברכב.
- זכרו: ידע הוא כוח. היכולת להתמודד משתפרת כשיודעים מה לעשות.
- הורים, זכרו שאתם מהווים דוגמה לילדיכם. התנהגותכם תשפיע על התנהגותם.
- היערכו גם למצב של הפסקת חשמל.​​​​​​​​​​​​​​​​

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו