טנק צה"לי לאורך גבול לבנון. צילום: AFP

המומנטום ההתקפי הוא שיכריע את המערכה

גם הצלחה מלאה של המהלך הקרקעי בלבנון עדיין לא מבטיחה בטווח זמן קצר את השגת המטרה להשבת תושבי הצפון לביתם בבטחה • הישגי השבועות הקרובים יקבעו את ההמשך

[object Object]

רצף הפעילות ההתקפית של צה"ל נגד חיזבאללה לימד מחדש את מדינת ישראל על היתרונות הטמונים ביצירת מומנטום התקפי של יוזמה אקטיבית.

ארגון הטרור, שעדיין לא נוטרל, הוטל במהלומה אחר מהלומה אל מצב צבאי כמעט בלתי אפשרי, ועם פתיחת המתקפה הקרקעית בשטח האויב נוסף עוד ממד של יוזמה התקפית ישראלית. במאמץ לשימור מומנטום היוזמה, למהלך הקרקעי יש בשלב זה תפקיד משמעותי בדיכוי המצטבר של יכולות הפעולה המבצעיות שבנה חיזבאללה.

לנוכח איכות התגובות הנמוכה של חיזבאללה בשבועיים האחרונים נגד ישראל יש מומחים שמעוררים את הספק שמא הגזמנו בהערכת יתר של יכולות ארגון הטרור. להם יש לענות כי זו הטלת ספק מסוג מוכר, הכרוך פעמים רבות בסירוב המודרני הרציונליסטי להכיר בטבען הבלתי נשלט והבלתי ניתן לחיזוי של פעולות האדם בתחומים שמעבר לפעילות הנדסית - ואי־הוודאות הזו מתגלה שוב ושוב בתופעת המלחמה: גם החזק עלול לקרוס, והחלש יכול להיוושע ולמצוא נתיב לניצחון.

תיעוד מכניסת כוחות אוגדה 98 לשטח לבנון | דובר צה"ל

בתופעת ההלם המערכתי שאחז ככל הנראה בחיזבאללה ימוקדו בעתיד מחקרים מבוססי מודיעין. לפי שעה, ניתן לשער כי ההלם הוא תוצאת רצף המהלומות והמפגש של ארגון הטרור עם צורת מלחמה חדשה שמוביל צה"ל, שאותה לא צפו מנהיגי חיזבאללה.

במבט ישראלי נוטים לשאול: אם כל היכולת הצבאית המופלאה הזו היתה בידי מערכת הביטחון כבר בתחילת המלחמה - מדוע היינו צריכים להמתין לה כמעט שנה?

פתגם בערבית מלמד ש"אין טוב כמו מה שישנו", והוא אומר משהו עמוק יותר מהאמירה היהודית המוכרת - "הכל לטובה". הפתגם הערבי מתבונן במציאות בתנאי התהוותה בכבוד, ומבקש להדגיש שאם כך קרה - כנראה טוב שכך קרה.

במהלך שנת לחימת ההתשה בגבול הצפון הצליחו פיקוד הצפון והמטכ"ל לגבש היגיון מלחמה אחר מזה שהיה מונח בתיקי התוכניות המבצעיות. בהיבט זה, ההישגים שצה"ל קוצר בימים אלה בלחימה בחיזבאללה נובעים מתהליך התפתחות שככל הנראה לא היתה דרך לקצר אותו.

בתוך כך, הלכה והתגבשה לגיטימציה אמריקנית למהלכיה של ישראל בלבנון. לתמיכה האמריקנית במהלכים הישראליים, תחת איום איראני לתקיפת ישראל, יש משמעות דרמטית שרחוקה מלהיות מובנת מאליה.

ככל הצפוי, פעולות המהלך היבשתי לא יסתיימו בתוך ימים ספורים. בתיאום ציפיות מול הציבור, ראוי להסביר כי גם הצלחה מלאה של המהלך הקרקעי כפי שתוכנן עדיין לא מבטיחה בטווח זמן קצר את השגת המטרה להשבת תושבי הצפון לביתם בבטחה. מה שברור הוא שהישגי השבועות הקרובים יקבעו את המשך התפתחות המערכה לשנה הבאה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו