מבצע "חיצי צפון": צה"ל משבית את תפקוד חיזבאללה - אבל המבצע המתוכנן מוגבל

הפגיעה במוקדי הפיקוד הבכירים שיבשה את תכניות ארגון הטרור והביאה לירידה בכמות השיגורים לעבר ישראל • צה"ל מנסה להציג שורה של הישגים

תקיפות צה"ל בביירות. צילום: AP

שבועיים אל תוך מבצע "חיצי צפון", וצה"ל מציג הישגים משמעותיים בזירה הצפונית. חיזבאללה, שהיה מוכן לתקוף במתקפה רחבה ואגרסיבית, מוצא את עצמו במצב של מגננה, מתקשה לממש את האיום של ירי אלפי רקטות בו זמנית לעבר ישראל. סדרת תקיפות מדויקות פגעה במוקדי הפו"ש (פיקוד ושליטה) של הארגון, כולל אלו שבביירות, וחיסלה את בכירי הארגון. על פי הדיווחים, הפגיעה בפו"ש הבכיר של נסראללה והדרג שמתחתיו גרמה לשיבוש קשה ביכולת הארגון לפעול בצורה שיטתית ולהוציא לפועל את תוכניותיו. ולכן חיזבאללה ממשיך לירות אבל במספרים נמוכים בהרבה ממה שהתכוננו אליו.

 

הפגיעה במוקדי הפיקוד של חיזבאללה כללה גם חיסול מחסני נשק ומתקני ייצור חשובים, מהלך שמערער את הלחימה הנוכחית וגם מונע ייצור אמל"ח קדימה. אך למרות הפגיעה החמורה, חיזבאללה עדיין מחזיק בכמות גדולה של פעילים, עם מוטיבציה גבוהה להמשיך את הלחימה ושיגור הרקטות.

אחת המטרות המבצעיות הבולטות במבצע הייתה הסרת האיום המיידי של מתקפת קרקע מהירה מצפון. חיזבאללה הכין מערך תשתיות מורכב ונסתר היטב הכולל ימ"חים (יחידות מחסנים קדמיים) באזורים כפריים בגזרה המזרחית ובש"סמים (שטחים סבוכים) בגזרה המערבית. תשתיות אלה היו מוכנות להוות בסיס למתקפה רחבת היקף על יישובי ומוצבי הגדר של הצפון, אך צה"ל הצליח לאתר אותן ולהשמיד חלק ניכר מהן. מה שכמובן מעלה את השאלה מה היה קורה לו ה-7 באוקטובר היה מתחיל בצפון.

מנהרת חיזבאללה בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

מפקד בכיר בצה"ל אומר כי המבצע הנרחב פוגע לא רק בלוגיסטיקה של חיזבאללה, אלא גם מונע מהם לשוב ולהשתמש באותם מרחבים קדמיים בעתיד. "הייתה לנו הרבה הצלחה מבצעית בשבועיים האחרונים", הוא מסביר, "השתקנו את השטח, ניטרלנו תשתיות, והשמדנו את רוב האמל"ח שנמצא בשטח".

זירת התקיפה במפקדת חיזבאללה בביירות, צילום: רויטרס

אולם על אף ההישגים המשמעותיים, המפקדים בשטח לא ממהרים לחגוג. "אני לא באופוריה", מדגיש הקצין, "הלוחמים שלנו עדיין נמצאים במארבים אל מול התרעות לפעולות חיזבאללה". לדבריו, יש עוד עבודה רבה. "אנחנו מבינים שכדי למנוע את חזרת האיום בטווח הזמן הקרוב, נצטרך להרחיב את הפעולה. זה לא רק על השמדת האמל"ח הקיים, אלא גם על יצירת יכולת אכיפה שתבטיח שכל פעם שתהיה הפרה, נוכל לפעול ולהשמיד את התשתיות". הערכה כי בעוד מספר שבועות יגדירו בצה"ל כי סיימו את המשימות וישיגו את הכוחות משטח לבנון.

הכוחות נתקלים בהתנגדויות קטנות כיוון שבאזור הכניסה הקרקעית אין מחבלים רבים. בצה"ל גם עוקבים אחרי מעמדו של חיזבאללה בתוך לבנון ומזהים התערערות במעמדו של חיזבאללה גם בקרב השיעים. הפגיעה בפו"ש הבכיר והבלבול שנוצר בעקבותיה ערערו את מעמדו של חיזבאללה ואת הלגיטימציה של הארגון בזירה הלבנונית. "יש תמורות בלבנון שאנחנו לא ראינו בעבר. הארגון נמצא תחת לחץ".

לאורך 11 חודשים האחרונים, יצא צה"ל לכ-70 מבצעים שונים שמטרתם הייתה לאתר את התשתיות החבויות של חיזבאללה ולפגוע בהן. המתקפות הנרחבות בשבועיים האחרונים הראו את התוצאות, אך המבצע עדיין רחוק מסיום. "אנחנו חייבים להמשיך בפעולות הנרחבות ולסיים את ההשמדת התשתיות באופן מלא", אומר הקצין.

המערכה הצפונית נמשכת, עם מטרה ברורה: להבטיח שהאיום על יישובי הצפון יוסר לחלוטין. "הפעולה שאנחנו עושים עכשיו היא מאוד נכונה", הוא מסכם, "ואנחנו נרחיב אותה. אנחנו יודעים להביא להסרת האיום". אולם בעקבות התמונות שהראה דובר צה"ל ומחסני האמל"ח שקרובים לבתי התושבים, לא בטוח שתושבים יסכימו לחזור בלי פעולה נרחבת יותר שתבטיח ביטחון להחזרת התושבים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר