עשן אופף את מטולה במהלך המלחמה (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

תושבי הצפון קוראים לשינוי המצב: "אסור לעצור עד להסרת האיום על בתינו"

לאחר שאמש החלה פעולה קרקעית בדרום לבנון, תושבי היישובים הסמוכים לגבול מיחלים לשינוי אמיתי שיכול להוביל לשקט באזורם • "השיח השתנה, סוף סוף יש תחושה שמשהו נעשה כדי שיום אחד נוכל לחזור הביתה", אומר אסף שוורץ, תושב קיבוץ יראון • לצד זאת, הם חוששים - "הם יחזרו אחר כך, כמו תמיד, צריך להתייחס לזה שמדובר בהרחקת ארגון טרור"

[object Object]

תושבי הצפון מביעים תקווה כי הכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל הלילה (בין שני לשלישי) לכפרים בדרום לבנון יקרבו את הרגע שבו הם יוכלו לחזור הביתה, אך מבהירים: "אסור לעצור עד להסרת האיום על בתינו". 

קולות הקשר ברגעי הכניסה ללבנון: "יוצאים להתקפה למען מציאות חדשה לתושבי הצפון" // דובר צה"ל // צילום: גטי

כוחות צה"ל, בהובלת אוגדה 98, נכנסו הלילה למבצע ממוקד שמטרתו ניקוי הכפרים הסמוכים לגבול מאיום חיזבאללה, רבים מהתושבים חוששים כי המבצע המוגבל לא יניב את התוצאות הנדרשות. "אם זה יהיה 'נגענו ויצאנו', זה לא מספיק", אומר אסף שוורץ, תושב קיבוץ יראון ומדגיש כי הכניסה הקרקעית היא הכרחית. "הם יחזרו אחר כך, כמו תמיד. צריך להתייחס לזה שמדובר בהרחקת ארגון טרור. השיח בקיבוץ השתנה – אנחנו לא מדברים על לחזור כרגע, אבל סוף סוף יש תחושה שמשהו נעשה כדי שיום אחד נוכל לחזור הביתה".

בקרב תושבי מטולה, הקרובים ביותר לגבול הלבנוני, התחושה הדומה. "מה שהיה עד עכשיו זה הכיוון הנכון", מדגיש דין ברעם, תושב המקום, וטוען כי צה"ל הצליח לצמצם את האיומים, אך המטרה צריכה להיות רחבה יותר. "הצליחו להוריד את האיום על חיפה ודרומה, אבל הכניסה הקרקעית נועדה להסיר את האיום עלינו, במטולה".

משוריין ישראלי בסמוך לגבול הצפוני, צילום: gettyimages

"אני מצפה לראות את השינוי בשטח", אומר ברעם ומציין כי הרחקת חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני לא מספיקה. "זה לא רלוונטי לנו במטולה". לדין ברור שהתמרון הקרקעי אמור להוביל לשינוי אמיתי במצב הביטחוני של היישוב, והוא מוסיף: "זה מה שיגרום לי להרגיש שמטולה לא תהיה עוד תחת איום מתמיד".

תושבי הצפון דורשים שינוי במציאות היומיומית שלהם, כשהם מבקשים להרגיש שוב בטוחים בבתיהם, ללא חשש מתמיד מאיומים מעבר לגבול.

פגיעה ישירה בבית במטולה מטיל שנורה מלבנון (ארכיון), צילום: ללא

לאחר חודשי תמרון רבים ברצועת עזה בה צברו לוחמי האוגדה מיומנויות וניסיון מבצעי - לוחמי אוגדה 98 ובהם לוחמי עוצבת הקומנדו, הצנחנים, והשריון של חטיבה 7 עלו צפונה ונערכו בשבועות האחרונים לפעולה קרקעית בדרום לבנון שהחלה אמש (בין שני לשלישי), במהלכם אישרו תוכניות והתאמנו בגזרה הצפונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו