דיווח אמריקני: יחידות מיוחדות פעלו בדרום לבנון בתוך מנהרות חיזבאללה

ב"וול סטריס ז'ורנל" דווח כי כוחות צה"ל ביצעו פשיטות ממוקדות בדרום המדינה ואספו מודיעין לקראת כניסה קרקעית • עוד דווח כי פעילות זו עשויה להיות הכנה לקראת כניסה קרקעית נרחבת יותר - שעשויה להתרחש עוד השבוע

חטיבת יפתח בתרגיל בגבול לבנון. צילום: דובר צה"ל

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (שני) כי כוחות מיוחדים של צה"ל ביצעו לאחרונה סדרת פשיטות ממוקדות בדרום לבנון. העיתון מדווח כי פעולות אלו, שהתרחשו גם במהלך החודשים האחרונים, כללו איסוף מודיעין וחדירה למנהרות של חיזבאללה לאורך הגבול, כל על פי מקורות המעורים בנושא.

תיעוד: אוגדה 91 תרגלה תרחישי מלחמה בגבול לבנון \\ דובר צה"ל

על פי הדיווח הפשיטות מהוות חלק ממאמץ רחב יותר של ישראל לפגוע ביכולותיו המבצעיות של חיזבאללה באזור הגבול המשותף. על פי מקורות ששוחחו עם ה"וול סטריט ז'ורנל", פעילות זו עשויה להיות הכנה לקראת אפשרות של פלישה קרקעית נרחבת יותר, שעלולה להתרחש בעתיד הקרוב, אולי אף השבוע.

עם זאת, הדיווח מדגיש כי העיתוי המדויק של כל פעולה קרקעית משמעותית עשוי להשתנות. ישראל נתונה ללחץ משמעותי מצד ארצות הברית להימנע מפלישה בקנה מידה גדול. בנוסף, לא ברור עדיין כמה זמן ישראל מתכננת להחזיק בשטח אם אכן תבצע פלישה, או האם הפעולה תתבטא בסדרה של פשיטות נרחבות יותר.

על פי הדיווח גורמים רשמיים בישראל נמנעו עד כה מלהגיב באופן רשמי לדיווחים אלה, והמצב ממשיך להיות מנוטר בקפידה על ידי גורמים בינלאומיים.

תרגול כוחות צה"ל בגבול לבנון, צילום: דובר צה"ל

נערכים לשלב הבא

לאחר שבשבועיים האחרונים צה"ל ריסק כמעט לחלוטין את שדרת הפיקוד המרכזית של חיזבאללה, והשמיד חלק ניכר מהיכולות האסטרטגיות של הארגון, בדגש על יכולות הירי שלו לטווח קצר ובינוני, במערכת הביטחון נערכים לשלב אפשרי נוסף של המבצע.

הסוגייה שעל הפרק היא האם המהלך האווירי יכלול גם פעילות קרקעית, כשעל השולחן שתי אופציות: כניסה קרקעית מוגבלת, כדי להסיר את האיום מתושבי הצפון, או תמרון עמוק יותר, שיפגע קשה יותר ביכולות הקרקעיות של חיזבאללה.

בצמרת המדינית ביטחונית שואלים האם התמרון הוא הכרחי, כאשר ראשי המועצות שלאורך הגבול דוחפים את צה"ל לתמרן כדי להשיב את הביטחון לתושבים.

הסוגיה שעל הפרק: האם המהלך האווירי יכלול גם פעילות קרקעית, צילום: אי.אף.פי

בהקשר זה צריך לזכור כי כניס בה קרקעית היא אופרציה אחרת לחלוטין, ועלולה לעלות בנפגעים רבים, במיוחד לאור העובדה שחיזבאללה בנה את כוחו ונערך שנים לכניסה הקרקעית של צה"ל. ניתן להניח כי כניסה קרקעית, שמלבד הסרת האיום, תוכיח גם שישראל אינה חוששת ממהלך קרקעי, ובכך תחזק את ההרתעה שלה.

כך או אחרת, ניתן לקוות שמי שלא יקבל את ההחלטה על הכניסה הקרקעית יעשה זאת בשום שכל, כך שישראל תשיג את מטרותיה באמצעות התמרון, ולא תעמעם את ההישג של הימים האחרונים  ותשקע שוב בבוץ הלבנוני ללא תכלית. במילים אחרות, נדרש מנגנון סיום למבצע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר