התמרון הקרקעי מתקרב? מה עומד מאחורי הדיווחים

ברקע המו"מ על הפסקת אש ונסיגת חיזבאללה מעבר לליטאני בהתאם להחלטה 1701, כוחות צה"ל ממשיכים לעלות אל גבול הצפון • גלנט ונתניהו הסכימו לקבל צעדים הכוללים הכנסת כוחות ללבנון, אך טרם ידוע אם התקבלה החלטה כזו בפועל • בינתיים, קונצנזוס שורר במערכת הפוליטית לגבי תמרון: "צריך להמשיך במתקפה ולהעמיק את הפגיעה בארגון הטרור", אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ

תרגול תמרון קרקעי בלבנון. צילום: אייל מרגולין/ג'יני

העבודה לגריעת יכולות חיזבאללה ובכירים בארגון הטרור לא הסתיימה עם חיסולו של המזכ"ל חסן נסראללה ביום שישי האחרון.

על מנת לעמוד במטרת המלחמה של החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, ישראל תידרש לפגוע בתשתיות טרור במטרה להרחיק את חיזבאללה אל מעבר לליטאני כפי שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אם הדבר לא יתאפשר בהסכם בר ביצוע ליישום החלטה 1701 של האו"ם, ישראל תידרש לעבור בעצמה אל מעבר לקווי האויב, זאת חרף חוסר שביעות הרצון בארה"ב. ברקע הדברים הללו, כוחות משמעותיים של צה"ל החלו לעלות אל גבול הצפון כבר בשבוע שעבר כדי להיערך לכניסה קרקעית. זו גם מהות הדיווחים שפורסמו בעיתונות האמריקנית בסוף השבוע האחרון. עם זאת, החלטה או תזמון טרם התקבלו נכון לכתיבת שורות אלה. 

בישיבת הקבינט שהתקיימה בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הסכימו לקבל את הצעדים הכוללים הכנסת כוחות ללבנון, אך טרם ידוע אם התקבלה החלטה כזאת בפועל.

רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט (ארכיון). , צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90

לצד הדיווחים על כניסה קרקעית, בישראל לא מכחישים את המשא ומתן שנערך כל העת בתיווך אמריקני שמטרתו היא להבשיל לכדי הסכם הפסקת אש ויישום החלטה 1701. מצד אחד ישראל נערכת למהלך קרקעי אך מצד שני נותנת מרחב פעולה לאפשרות של הרחקת המחבלים מהגבול באמצעות הסכם כתוב.

ח"כ בני גנץ, צילום: אורן בן חקון

בינתיים נראה שישנו קונצנזוס במערכת הפוליטית בישראל למהלך קרקעי מוגבל בלבנון. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעה בכנסת כי ללא הסכם יש להיכנס לתמרון קרקעי בלבנון. "עכשיו כשארגון הטרור חיזבאללה נפגע קשות – צריך להמשיך במתקפה ולהעמיק את הפגיעה בו, באופן רציף, קטלני ומהיר", אמר.

עוד הוסיף: "מלחמת התשה היא איננה אינטרס של מדינת ישראל, ודאי לא של תושבי הצפון, שמטרתנו היא השבתם הביתה בביטחון. ואם לא נגיע להסכם חזק ואמין בזמן הקרוב, עלינו להיכנס קרקעית ללבנון ולקבוע עובדות בשטח. ובכל מקרה, מול כל הסכם - תידרש אכיפה שלנו, על מנת לוודא שצבא טרור לא מתמקם על גבולותינו ומאיים על תושבינו. יהיו רגעים קשים, ואנחנו נדע לגבות פעולות נכונות גם ברגעים האלו".

יאיר גולן, יו"ר הדמוקרטים, צילום: אורן בן חקון

גם יו"ר הדמוקרטים ומפקד פיקוד צפון לשעבר יאיר גולן אמר הבוקר בראיון לגל"צ כי "זה לא הגיוני שתושבי הצפון חיים כמו פליטים בארצם, הם לא יוכלו לשוב לביתם כל עוד המחבלים נמצאים כל כך קרוב, חייבים להיכנס קרקעית ללבנון - לוודא שאין נוכחות של חיזבאללה מדרום לנהר הליטני". גורם המעורה בפרטים אמר אמש כי "בשבועות האחרונים ישראל העלתה את הרף בלבנון אחרי הכרעת חמאס. הלחימה בעזה לא הסתיימה אבל מאפשרת הסטת כוחות צפונה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר