בצמרת הישראלית כבר לא רק מדברים על ניצחון, אלא גם פועלים להשגתו

הפור נפל ברביעי, ואושר בישיבת קבינט טרנס־אטלנטית בשישי • שיקום ההרתעה הושג חלקית - כל עוד סינוואר בחיים • וגם: שינוי המסר מעל בימת האו"ם

נתניהו בעצרת האו"ם . צילום: רויטרס

חיסול נסראללה. צמד המילים הזה, שמתגלגל בלשון עם עווית של חיוך, מייצר צדק היסטורי עבור מאות הרוגים ישראלים, חטופים ומלחמות.

זהו גם סופו המתבקש של מי שתכנן לעשות לתושבי הצפון את 7 באוקטובר בהיקפים נרחבים, הגלה אותם מבתיהם וזרע הרס בחבל ארץ יפהפה. לניצחון האחד הזה על הרשע יש אבות רבים, וכולם זכאים לתהילה: טכנאי המטוסים, הטייסים, שדרת הפיקוד בצה"ל, שר הביטחון גלנט ורה"מ נתניהו. מי שרק לפני יומיים קראו לקח תאת הסכם הפסקת האש - החל מהנשיא האמריקני ביידן ועד לבכירים בפוליטיקה הישראלית, כמו יאיר לפיד - כולם בירכו על התוצאה. ביידן שינה את הטון ושוב הביע תמיכה מוחלטת בישראל - אף שמאחורי הקלעים בבית הלבן זעמו. ובכל זאת, צמרת ארגון הטרור חיזבאללה איננה עוד, כולל העומד בראשה.

ההחלטה על חיסול נסראללה התקבלה כבר ביום רביעי, לצד ההחלטה שהתקבלה בשרשרת הדיונים הביטחוניים שנערכו בקריה ובלשכת נתניהו בירושלים, בצבא המתינו להזדמנות מודיעינית לביצוע. רה"מ נתניהו, שאמור היה להמריא לארה"ב באותו הלילה, התלבט עם סביבתו אם להמשיך בתוכניות ולשדר "עסקים כרגיל", או להישאר בארץ נוכח המתיחות שנלווית לביצוע מהסוג הזה. הנסיעה המדינית לאו"ם יצאה לדרך, וכך גם ההכנות לחיסול.

תקיפה ברובע הדאחייה בביירות בה חוסל נסראללה, צילום: אי.אף.פי

בלילה שבין חמישי לשישי התכנס הקבינט המדיני־ביטחוני לדיון טלפוני ארוך, שאותו ניהל נתניהו מחדר המלון שלו בניו יורק. במשך שעות דנו השרים באפשרויות שעומדות על הפרק, בהזדמנות המבצעית ובשיקולים נוספים (שעליהם לא נרחיב מטעמי ביטחון מידע). בסוף הדיון, שהסתיים ב־4:00 לפנות בוקר שעון ישראל (21:00 שעון ניו יורק), ראש הממשלה והשר גלנט הוסמכו להתקדם. בשלב הזה, גם גלנט וגם הרמטכ"ל הלוי ערכו את ההכנות הסופיות עם הצבא לביצוע הפעולה.

לקראת השעה 10:00 בבוקר בערך (שעון ישראל), ראש הממשלה קיים התייעצות ביטחונית נוספת. כחצי שעה לפני הנאום התקבל מידע מודיעיני מדויק, ובסוף אותה התייעצות ניתן מניו יורק, דרך הקריה, האור הירוק הרשמי לחיסול נסראללה. בתוך שלושה שבועות בלבד, תחת לחץ בינלאומי עצום, ישראל השמידה את צמרת חיזבאללה.

קבינט המלחמה, צילום: ללא-קרדיט

שיקום ההרתעה הישראלית עובר דרך ראשו של נסראללה ודרך ראשו של סינוואר - 50% מהיעד הושגו, אך בישראל עדיין אומדים את המתרחש באיראן אל מול ההתפתחויות הנועזות. גורמים ישראליים מדגישים כי אין עניין במלחמה אזורית. המטרה היתה ונותרה השבת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה. 

ובחזרה לזירה הבינלאומית - נתניהו הציב בנאומו שלוש מטרות לעיני העולם, ועל הבמה הצבועה שעליה נואמים מרחבי העולם התירו את דמה של ישראל בזה אחר זה. הוא הציב באופן רשמי את החזרת החטופים כמטרה עליונה, והודיע שאם חמאס ישחרר את החטופים תסתיים המלחמה בעזה - אחרת נילחם עד לניצחון.

מסר חשוב נוסף שנשא שם התייחס ללבנון. נתניהו שב והדגיש כי המלחמה נגד חיזבאללה תימשך עד שתושבי ישראל יוכלו לשוב לבתיהם בבטחה. האם בעזה הבינו את המסר? הפעם תצוגת התכלית מהדאחייה אמורה להוביל להתפתחויות.

לסיום, כדאי לשים לב לשינוי באינטונציה של ראש הממשלה בנאומו באשר לאיראן. כל זה לא היה חשוב עכשיו אם נסראללה עוד היה יושב בבונקר, אך נראה שבצמרת הישראלית כבר לא רק מדברים על ניצחון, אלא גם פועלים להשגתו. במקום להתחנן לשיתוף פעולה בינלאומי להסרת האיום האיראני, כפי שעשה מעל במה זו לא פעם, נתניהו הודיע שאם נידרש לכך - ישראל תעשה זאת גם בעצמה, כפי שהיא נלחמת מול משטר האייתוללות בכמה חזיתות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר