צה"ל הטיל סגר צבאי על לבנון, לחיזבאללה עדיין יש יכולות להגיב משמעותית

חיסול נסראללה בעל פוטנציאל לשינוי אזורי רחב • המוכנות של ישראל לאיראן בהגנה ובהתקפה - מלאה • חיזבאללה הפסיק לפרסם הרוגים ונפגעים לפני כ-10 ימים - זאת משום שהמספרים גדולים

עשן מיתמר מרובע הדאחייה בביירות (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

יממה לאחר חיסול נסראללה: נקודת המפנה הייתה חיסולו של מוחסיין בביירות לפני כחודשיים, כמו גם חיסולו של הנייה. הפעולות הללו שינו את המומנטום ביוזמה הישראלית, שהמשיכה ב -25.8. "זה הרגע", התקיפה המקדימה בלבנון, שגרמה למניעת השיגור למרכז הארץ, וירי שיצא חלקי לצפון. בהמשך פעלנו לגריעת אמל"ח באופן שיטתי.

בשבועיים האחרונים התבצעו פעולות בלבנון, שלחלקן לא מתייחסים, אבל חיסול עקיל והשבוע האחרון שמסמל נטילת יוזמה מול חיזבאללה והאזור כולו. פעולה שהאויב לא זיהה אותה – גריעת אמל"ח, רקטות בינוניות, וקצרות טווח. זה לא אומר שלא נותרו לו יכולות, להביא אותו לנקודה מבצעית נמוכה יותר ולהכנס לסיכול של נסראללה והסיכולים הנוספים.

איברהים עקיל, שחוסל בביירות, צילום: רשתות ערביות

חיסול נסראללה בעל פוטנציאל לשינוי אזורי רחב. נסראללה נחשב לשיעי השני בחשיבותו, מנהיג בעל חשיבות רבה בעולם שבה נמצא. זה יכול לשנות את התפיסה האזורית.

בעשרת הימים הללו צה"ל ביצע תקיפות נרחבות, כל יום גורעים עוד ועוד יכולות. הכוחות השתמשו ב- 3,500 חימושים רק בשבוע האחרון. המטרה היא להחליש את חיזבאללה ככל שניתן. גם בשעה האחרונה היו סיכולים, על פניו נראים מוצלחים. התקיפות האיכותיות נמשכות כל הזמן, זה מביא לערעור ומהומה בחיזבאללה.

היכולות של חיזבאללה נגרעו, אחוז גבוה מהמחבלים נהרגו. כל הסביבה של נסראללה מתה ואז גם הוא מת, נפגעו יכולות המודיעין שלו, עיוורון של המודיעין שלו.

במקביל, חונקים את הארגון. צה"ל הטיל סגר בגבול היבשתי בין לבנון וסוריה. הופצצו המעברים הצבאיים, לרבות פגיעה בכלי צמ"ה שמנסים לתקן את המעברים. צה"ל לא יאפשר לטיסות איראניות לנחות בביירות או בסוריה, והיום יש טיסה שהמריאה מאיראן, ומעל עיראק הסתובבה חזרה, כשהבינה שלא ניתן לה לנחות בביירות. 

תקיפות צה"ל בביירות, צילום: אי.פי

הצבא מכין כלים במשך שנים ארוכות, חלקם כלים חדשים, התאמן למצב שנתקל בו עכשיו, והחליש סיסטמטית את חיזבאללה.

זה לא אומר שחיזבאללה לא יוכל להוציא אירועים משמעותיים, הוא יוכל. יש לצה"ל עוד סל כלים משמעותי, ולכן נכון להמשיך במלחמה. צה"ל מתקדם ברצף של סיכולים ובפעולות משמעותיות שחלקן יפתיעו את האויב ויורידו אותו עוד ועוד למטה. מסתכלים על הסביבה כולה, כולל הטיל שיורט לא מזמן מתימן. מבינים את האתגר בלבנון ואת האתגר הרב זירתי. אבל הגוף החזק בציר האיראני שהוא לא באיראן - השתנתה עוצמתו, שלא נעלמה, אבל היא יותר נמוכה, זה משמעותי.

איראן מנהלת את האירוע, וצה"ל מסתכל גם עליהם. המוכנות של צה"ל לאיראן בהגנה ובהתקפה מלאה, זה יכול לקרות, לא בלתי סביר שיקרה. כרגע מתמקדים בחיזבאללה, לבצע פגיעה רחבה בו ככל שניתן.

נשיא איראן פזשכיאן על בימת האו"ם, צילום: AP

במקביל פעילות ברצועת עזה, גם שם יש סיכולים. יש עדיין מחויבות להחזיר החטופים הביתה. הראייה היא רב זירתית. הצבא בהתקפה בלבנון ובעזה, ובמתקפה ובהגנה בכל הזירות האחרות. מסתכלים גם על איו"ש בהיבטי הגנה. יש פה עוד הרבה עבודה. ימים מעניינים. יש עוד מדרגות רבות לעלות למעלה.

למה הירי מלבנון מוגבל? הירי ביחס לתפיסת המלחמה המקורית של חיזבאללה זה עשירית ממה שתכנן במקור, נובע משלוש סיבות: 1. יכולת שירדה, אבל לא כזו שלא מאפשרת לירות. 2. פגיעה משמעותית בפיקוד והשליטה של ארגון הטרור. 3. בלבול בקבלת החלטות וחוסר הבנה לאן זה הולך. הארגון הזה שואל את עצמו שאלות של שרידות.

עוד יהיו רגעים קשים. בעזה לא מרדדים כוחות. היקף הסד"כ נותר, יש שם תמרון ומבצעים נוספים על הפרק עם תכניות להרחבת ההתקפה בחלק מהכוחות. המיקוד בלבנון, רוצים להחליש את חיזבאללה ככל שניתן, מעמיקים את הפגיעה, ומנסים לייצר תנאים לחזרת התושבים צפונה. יש עוד מה לקחת להם– יכולות לירות לישראל, הכוחות שנמצאים בדרום לבנון בדגש על כוחות רדואן בדרום לבנון, נשק אסטרטגי.

צה"ל פועל לפי תכנית סדורה, אפשר לראות מה נעשה – מתי צה"ל עיוור אותם, מתי פגעו באמל"ח, סיכלו את המחבלים הבכירים. זו תכנית מסודרת והולכים לפיה. בהתאם, יש מאמץ רב בפגיעה בפעילים, אלפי הרוגים. חיזבאללה הפסיק לפרסם הרוגים ונפגעים לפני כ-10 ימים. זאת משום שהמספרים גדולים.

העדה השיעית היא עדה חזקה. המנהיג שלה איננו, נותרו אנשים שבצה"ל לומדים את שמותיהם, ועוסקים בניסיון להרוג אותם. יש הערכה מי הבא בתור שמנסה לנהל את העניינים. לא יהיה מישהו אחד שיחליף אותו יצטרכו להיות כמה אנשים. הארגון קיים, מתפקד כדי להשיב את תושבי הצפון צריך להסיר איומים במרחב הקרוב, ואת כל זה עושים.

יש המשך - זה לא נגמר בסיכול של נסראללה.

זירת התקיפה בה חוסל נסראללה, צילום: אי.פי.איי

איראן: מאבדים נכס חשוב, אולי הכי חשוב מחוץ לאיראן. הם צריכים לראות שהוא לא נעלם לגמרי. אבל קודם כל הם צריכים לשמור על מה שקורה באיראן, הם מבינים את היכולת שלנו לפגוע להם במגוון אזורים שמעניינים אותם. אני יכול להמליץ להם להישאר מחוץ לזה. אנחנו נחושים מאוד להשיג את ההישגים הגבוהים האפשריים.

עזה: כשאתה מראה לעזה וסינוואר, שהאדם שהוא בנה עליו לא איתנו יותר וחיזבאללה לא נאבק על עזה, אלא על עצמו זה משנה את מאזן הכוחות, ולכן יש לזה פוטנציאל להביא להישג גבוה יותר. מקווה שזה יעזור להשיב את החטופים. הפגיעה בנסראללה ובחיזבאללה הוא שינוי משמעותי במזה"ת.

איו"ש: חיסלנו את דף, חיסלנו על פי פרסומים זרים את הנייה, את נסראללה. יכולים להיות פיגועי השראה. צה"ל תיגבר שם כוחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר