פרטים נוספים על התקיפה: הניסיון ״לשדר עסקים כרגיל״, אישור הקבינט הלילי והמטוסים שהיו באוויר בזמן נאום רה״מ

על פי הערכות בישראל - סיכויי ההישרדות של נסראללה נמוכים, אם שהה במפקדה • בכיר ישראלי: נסיעת נתניהו לאו"ם הייתה חלק מתוכנית הונאה • ההחלטה לפעול התקבלה ביום רביעי, ובמהלך שהות רה"מ בניו יורק • האישור הסופי לתקיפה ניתן ממש לפני נאום נתניהו

התקיפות הישראליות בביירות, הלילה. צילום: אי.פי

לאחר התקיפה בדאחייה שכוונה לעבר חסן נסראללה הערב (שישי), ההערכה היא שאם מזכ"ל חיזבאללה שהה באותה מפקדת חיזבאללה באותו הזמן - הסיכוי ששרד הוא נמוך עד אפסי. ההערכה בישראל היא שנסראללה אכן שהה במפקדה.

פיצוצים אדירים בזמן תקיפות צה"ל בדאחייה: תיעוד

בתוך כך, בכיר ישראלי מסר ל"טלגרף" הבריטי כי הנסיעה של של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאו"ם הייתה חלק מתוכנית הונאה, ומטרתה הייתה לגרום לנסראללה להאמין שישראל לא תנקוט בצעדים דרמטיים בעת שנתניהו בארה"ב. במקביל, ב"ניו יורק טיימס" דווח כי תקיפת צה"ל הגיעה בעקבות מודיעין על כך שנסראללה כינס ישיבת הנהגה של חיזבאללה.

התרגיל של נתניהו

ביום רביעי התקבלה ההחלטה העקרונית לפעול, אך המתינו למודיעין נוסף. ראש הממשלה נתניהו התלבט אם לטוס לעצרת האו"ם, אך הוחלט לבסוף לטוס כדי לשדר עסקים כרגיל.

ראש הממשלה נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות., צילום: דוברות רה"מ

במהלך הטיסה כולה התקיימו התייעצויות ביטחוניות. בליל שישי, כונס הקבינט לדיון טלפוני ארוך שנוהל על ידי ראש הממשלה מחדרו במלון בניו יורק. הדיון הסתיים בשעה 04:00 לפנות בוקר שעון ישראל (21:00 שעון ניו יורק), ובסופו הוסמכו ראש הממשלה ושר הביטחון להתקדם עם התוכנית.

למחרת, בסביבות השעה 10:00 בבוקר שעון ישראל, קיים ראש הממשלה התייעצות ביטחונית נוספת. כחצי שעה לפני נאומו בעצרת האו"ם, התקבל מידע מודיעיני חדש שהוביל להתייעצות נוספת בראשותו. בסיומה, נתן ראש הממשלה את האישור הסופי לביצוע התקיפה. התמונה שפורסמה מתעדת את רגע האישור, שניתן מחדרו במלון לפני הנאום באו"ם.

סריקות באזור הדאחייה בביירות לאחר ניסיון החיסול של חיזבאללה, צילום: אי.אף.פי

קודם לכן, הודיע דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי "בשעות הקרובות אנחנו עתידים לתקוף יכולות אסטרטגיות שחיזבאללה הטמין בלב הדאחייה של ביירות - מערך טילי חוף-ים שנבנה במימון איראן".

אחרי התקיפה הראשונה בשכונת א-לילכי בביירות, שהייתה ממוקדת לפי צה"ל, נראו פיצוצי משנה גדולים מהזירה - עדות לכך שהותקפו אמצעי לחימה. בהמשך הותקפו יעדים נוספים בבירה הלבנונית וסביבתה, ובפרט ברובע הדאחייה שנחשב למעוז חיזבאללה.

זירת התקיפה במפקדת חיזבאללה בביירות, צילום: רויטרס

מעט לפנ יכן, גורם המקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אבד הקשר עם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שבצה"ל, כאמור, מעריכים שלכל הפחות נפגע - ובסבירות גבוהה גם חוסל - בתקיפת מפקדת חיזבאללה המרכזית בדאחייה.

נתניהו בהתייחסות ראשונה לתקיפה בביירות: "חשבו שאנחנו קורי עכביש"

אחרי ניסיון החיסול בביירות, תועדו נתניהו ופמלייתו בקבלת שבת עם השגריר באו"ם דני דנון, והקונסול הכללי בניו יורק אופיר אקוניס.

"האויבים שלנו חשבו שאנחנו קורי עכביש, כך אחד מהם נהג לומר. איזה קורי עכביש? יש פה גידי פלדה, גם של רצון וגם של עוצמה". לדברי נתניהו, "אנחנו נאבקים על הקיום. אין פה שום הגזמה. עם ישראל חי, וכשהוא צריך הוא גם בועט. היום בעטנו כהוגן ואנחנו נמשיך".

מידע מודיעיני על כינוס ישיבת הנהגה

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ניסיונה של ישראל לחסל את נסראללה הגיע לאחר שהתקבל מידע מודיעיני המצביע על כך שהוא כינס ישיבת הנהגה במתקן תת-קרקעי מדרום לביירות, כך מסרו חמישה גורמים ישראליים רשמיים.

תיעוד ההרס בביירות הלילה 28.9.2024

לפי הדיווח, הגורמים אמרו כי סוכנויות המודיעין היו מודעות למתקן, הממוקם מתחת לארבעה בנייני מגורים באזור צפוף אוכלוסין מדרום לביירות, והממשלה הורתה על תקיפות אוויריות בהתבסס על מידע בזמן אמת, שהצביע על כך שנסראללה הגיע לשם.

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי בהתבסס על מידע זה, ועל כמות התחמושת הגדולה שנורתה לעבר האתר, כולל נשק המיועד להשמדת בונקרים, והמודיעין שנאסף מתוך חיזבאללה מאז התקיפה, ההערכה הראשונית של סוכנויות המודיעין היא שנסראללה נהרג. עם זאת, הגורמים הזהירו כי הערכה זו ראשונית ועשויה עדיין להשתנות.

פיצוצים אדירים בדאחייה בעקבות תקיפות צה"ל, צילום: רויטרס

הדיווח מוסיף כי שלושה מהגורמים אמרו שהחלטת הממשלה לתקוף התבססה גם על שיקולים פוליטיים, אסטרטגיים ואחרים, ולא רק על מודיעין. לדבריהם, לישראל היה מודיעין על מיקומו של נסראללה בעבר והיא ויתרה על הזדמנויות קודמות לנסות להרוג אותו.

שלושה גורמים אמרו שהחלטת הקבינט לתקוף הייתה מבוססת על שיקולים מדיניים ואסטרטגיים ולא בעקבות השגת המודיעין בלבד. הגורמים הוסיפו כי לישראל היה בעבר מודיעין על מיקומו של נסראללה ובאותם המקרים התקבלה החלטה שלא לחסלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר