נסראללה לא הביא בחשבון את היכולות האמיתיות של צה"ל

גם רוב המנתחים האסטרטגיים בישראל ציירו תרחישים אפוקליפטיים שרחוקים מלהתממש, משום שלא דמיינו למה הצבא מסוגל • זה אומר שגם בלי הנכונות של חיזבאללה להפסקת אש כמו במלחמות העבר, ישראל תדע להפסיק את האש בעצמה

פעולת חיל האוויר בדרום לבנון. התרחישים האפוקליפטיים לא התממשו. צילום: אי.פי

אני לא יודע כמה אנשים שמו לב לזה, אבל אני בטוח שהעורכים בכאן 11 עוד לא עמדו על התופעה הבאה - משרד בריאות חדש הגיח לו פתאום מאי־שם.

במשך כמעט שנה זה היה את, אני ומשרד הבריאות בעזה. "משרד הבריאות" הוא, כמובן, אחת ההמצאות התעמולתיות של חמאס, שהעולם המערבי וכלי התקשורת שלו בלעו לתיאבון. עכשיו כבר כמעט לא שומעים על "משרד הבריאות" הזה, ובמקומו "משרד הבריאות" של לבנון לקח את ההובלה בסטטיסטיקה של ההרוגים.

חיילים לבנונים בזירת התקיפה בביירות, צילום: רויטרס

ושוב ההטעיה הברורה. לא במספרי הנפגעים, אלא ביצירת הדימוי של שוויון בסטטוס המדינתי: יש פה מדינה עם משרד בריאות, שישראל תוקפת אותה ללא הצדקה וללא התגרות, עם דגש על מספר הנשים והילדים ההרוגים. במקביל, ירי הטילים על אזרחי ישראל הופך למשהו שלא מדווח על ידי "משרד הבריאות", אלא על ידי השירות המטאורולוגי. כלומר - זה כמו מזג האוויר.

בדיוק בשביל זה יש את צה"ל ואת חיל האוויר. בשבועות האחרונים, ובמיוחד בשבוע וחצי האחרונים, צה"ל עוסק בשינוי מזג האוויר. מי שעוקבים אחר המערכה שואלים את עצמם איך מפסיקים את זה. נראה שיש משתנה אחד שנסראללה ואיראן לא הביאו בחשבון - היכולות האמיתיות של צה"ל.

זירת התקיפה בביירות, צילום: AFP

גם רוב המנתחים האסטרטגיים בישראל ציירו תרחישים אפוקליפטיים שרחוקים מלהתממש, משום שלא דמיינו למה צה"ל מסוגל. זה אומר שגם בלי הנכונות של חיזבאללה להפסקת אש כמו במלחמות העבר, ישראל תדע להפסיק את האש בעצמה. לפחות במקרה הלבנוני, לא מתעסקים ביכולות השלטוניות. משאירים את הבעיה למקרון, להוכשטיין ולגרורותיהם.

הגענו לשלב הלבנוני של המערכה כשאנחנו משוחררים מהאיום בדרום. בדרך כלל, התחזיות היו שבכל צורה של מלחמה נחטוף ירי טילים על כל מרחב ישראל מצד חמאס וחיזבאללה. מתברר שהירי של חיזבאללה ניתן להכלה, מסיבות שונות. לא נגיד "נסבל", אך בהחלט ניתן להכלה.

הצפי הוא שאצל חיזבאללה ואיראן, מאזן הרווח וההפסד ישחק תפקיד חשוב יותר בשיקולים האסטרטגיים מאשר בחברה העזתית ההתאבדותית. צריך להגיע רגע שבו הם יחליטו לחתוך הפסדים. ישראל יכולה לבצע שני מהלכים גורליים מבחינת איראן: כיבוש דרום לבנון, ופגיעה קשה בכל התשתית הדמוגרפית והחברתית השיעית. אם תחליט, ישראל תוכל גם לתקוף ולהשמיד את מתקני הגרעין בתוך איראן. האם יהמרו במחירים כאלה?

בנקודה זו, חיזבאללה מקבל לצידו סנגור חדש ובלתי צפוי: פרופ' מייקל וולצר, שהתמחה בניהול סיכונים מוסריים ושכתב את הספר הקלאסי "מלחמות צודקות ולא צודקות". וולצר ידוע כתומך ישראל אפולוגטי, אך השבוע הוא הודיע ב"ניו יורק טיימס": "הפיצוצים בימים שלישי ורביעי (כלומר, הביפרים מהשבוע שעבר) היו ככל הנראה פשעי מלחמה - פעולות טרור שבוצעו בידי מדינה שבאופן עקבי גינתה פעילות טרור נגד אזרחיה".

על כך אמר ג'ורג' אורוול: "יש רעיונות כל כך מטומטמים, שרק אינטלקטואלים יכולים להאמין בהם". בפשטות, זוהי בגידתו של מייקל וולצר, שבגיל 89 מבצע פיגוע התאבדות: לצד הנזק לישראל - הוא יאבד גם את עולמו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר