נסראללה צריך להבין את המשוואה החדשה: תושבי דרום לבנון לא ישובו לבתיהם לפני תושבי הצפון

מנהיג חיזבאללה נותר לבדו - הוא מקבל כתף קרה מאיראן, שחוששת למתקני הנפט שלה • עמיתיו בצמרת חוסלו • ההנהגה הפוליטית בלבנון חוששת • זה הזמן ללחוץ על מנוף הלחץ שעשוי לגרום לו לרדת מהעץ: המוני השיעים שנמלטו מדרום המדינה

נסראללה. צילום: רויטרס

הפצצה שהטיל היום (יום שלישי) נשיא איראן מסעוד פזשכיאן בראיון עיתונאי, כמעט נבלעה בהדי הפצצות שהנחית חיל האוויר על מאות יעדי חיזבאללה ברחבי לבנון. תמצית המסר: איראן לא תוכל להשלים עם הפיכתה של לבנון לעזה שנייה, וחיזבאללה לבדו, בלי עזרה מבחוץ - לא יוכל למנוע זאת.

פרשנים לבנונים ואחרים עסקו בניסיון להבין אם מדובר באיום כלפי ישראל והמערב, שהתרחבות המערכה בלבנון תיאלץ את איראן להצטרף אליה, או בדיוק להפך: איתות לחיזבאללה להיזהר שלא לשבור את כל הכלים בעימות עם ישראל, כדי שלא להאיץ את פרוץ מלחמת לבנון השלישית.

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי חמינאי. "לבנון לא תהפוך לעזה שנייה", צילום: אי.פי.אי

ההיסוס של פזכשיאן

התוספת של פזשכיאן בראיון לפיה "טהרן איננה רוצה במלחמה", עשויה לרמז כי הוא כיוון בדבריו דווקא לחיזבאללה. באיראן, שנמנעה עד כה אפילו מלנקום את חיסולו של הנייה, מבינים כי עימות כולל במזרח התיכון בעיתוי הנוכחי עלול להוביל לא רק לשחיקתו של חיזבאללה, "המוצב הקדמי של הרפובליקה האסלמית", אלא גם לפגיעה בשדות הנפט ובמתקני הגרעין שלה.

זה לא היה הניסיון היחיד להזהיר את נסראללה שלא להסלים בתגובותיו עוד יותר את המצב המתוח ממילא. בלבנון יודעים לספר כי ארה"ב הודיעה ביממה האחרונה לראש הממשלה, נג'יב מיקאתי, וליו"ר הפרלמנט, נביה ברי (בן בריתו של נסראללה) כי "המהלך הדיפלומטי כשל וכעת לא נותרה שום דרך לבלום את ישראל".

בני בריתו עומדים מהצד

נסראללה לא זקוק למסרים הללו כדי להבין שנכון לעת הזאת הוא נותר לבדו, תרתי משמע. בודד בתוך ציר ההתנגדות, כאשר שאר החזיתות, כולל זו האיראנית, עדיין עומדות מן הצד. מבודד גם מבית, כאשר מרבית המפקדים הבכירים הקרובים ביותר אליו חוסלו בידי ישראל. וזה נמשך גם היום (שלישי) עם חיסולו של ראש מערך הטילים בארגון.

זירת התקיפה בדאחייה. מרבית המפקדים הבכירים בחיזבאללה חוסלו, צילום: אי.פי

הבידוד הזה, בצל החשש ש"בכל פינה מסתתר מרגל או משתף פעולה עם ישראל" רק מגבירים את מצוקתו של המזכ"ל.  מאז תחילת המלחמה עצר חיזבאללה יותר מ-400 חשודים, מהם 130 שנעצרו אחרי פיצוץ הזימוניות (המיוחס לישראל). השמירה על נסראללה הדוקה מאי פעם. בפעם הראשונה, הנאום שנשא ביום חמישי שעבר הוקלט מראש ולא הועבר בשידור ישיר מהבונקר, בגלל חשש לפגיעה ישירה.

אבל כל אלו - החיסולים הממוקדים, ההפצצות הנרחבות, מתקפות הסייבר - האזהרות מכל הכיוונים ותחושת המצוקה והנרדפות, עדיין לא גרמו לו לרדת מן העץ. בניגוד לפרסומים בישראל, חלק ניכר ממערך הטילים שלו לטווח ארוך, כולל המדויקים שבהם, מאוחסן בבונקרים ולא נפגע בהפצצות חיל האוויר. הוא גם מעריך שיוכל להתמודד עם פלישה קרקעית של צה"ל לדרום לבנון בהצלחה רבה יותר מאשר עם העליונות הטכנולוגית של ישראל.

לנצל את הבריחה

גם בראייה הישראלית חייבים להודות שלמרות המהלומות הקשות שהונחתו על הארגון ועל העומד בראשו בשבוע שחלף, לא נרשמה התקדמות להשגת אף אחת משתי המטרות: ניתוק בין זירת לבנון לזירת עזה והחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון. חיזבאללה לא נוצר אש.

מבין מנופי הלחץ המעטים על נסראללה, יש אחד שטרם נוסה, אף שברור כי הוא לבדו לא יספיק.  יותר מ-100 אלף תושבים מדרום לבנון, רובם שיעים, כבר נמלטו צפונה בעקבות המתקפות האוויריות של ישראל. חלקם מצאו מקלט בקרוב למאה בתי ספר, אחרים אצל קרובים ובני משפחה בדרום ביירות. הבריחה נמשכת, גם מאזור הבקעה, הצפיפות רבה ותנאי המחייה קשים.

תושבי דרום לבנון נמלטים לכיוון צפון. מנוף לחץ על נסראללה, צילום: אי.פי

נסראללה, בניגוד לסינוואר שחיי העזתים שווים עבורו כקליפת השום, רגיש יותר למצוקת בני העדה השיעית, שנאלצו לנטוש את כפריהם. ישראל צריכה לנצל את הבריחה ההמונית כדי לייצר משוואה חדשה לאמור: תושבי דרום לבנון לא יוכלו לחזור לבתיהם עד שכל תושבי הצפון בישראל לא יוכלו לחזור בביטחון לבתיהם וליישוביהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר