"הקצינים ברחו והשאירו את הבנות מאחור": עדות מזעזעת של הורי התצפיתנית רוני אשל ז"ל

איל ושרון אשל חושפים בפני ועדת החקירה האזרחית פרטים מצמררים על אסון ה-7.10 • התרעות שהתעלמו מהן, כשלים חמורים בבסיס נחל עוז, והאופן הטראגי בו גילו על מות בתם • "72 שעות לפני האסון היה תרגיל פתע שנכשל" • "המחבלים הכירו את הבסיס מבפנים" • "עד היום התצפיתניות יושבות ללא נשק"

ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10

עדות מזעזעת נחשפה אתמול (שני) בפני ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר, כאשר איל ושרון אשל, הוריה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנספתה באסון, חשפו פרטים מטרידים על האירועים שקדמו לטבח ועל התנהלות הצבא והדרג המדיני.

סמל רוני אשל ז"ל, צילום: ללא

לדברי ההורים, רוני הזהירה מספר פעמים כי "אחרי החגים הולכת להיות מלחמה שכוללת חטיפה של חיילים". בנוסף, באוגוסט 2023, רוני הראתה להוריה סרטון של מחבלים מניחים מטען על הגדר, וציינה כי ההוראות אוסרות לירות בהם.

ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10

אחד הגילויים המזעזעים ביותר נוגע להתנהלות הקצינים בזמן המתקפה. "בתוך החמ"ל היו ארבעה קצינים ושני לוחמים של גולני. הם ברחו מהחלון והשאירו את הבנות מאחור," סיפרה שרון אשל. "איפה נשמע שקציני צה"ל בורחים ראשונים ומשאירים חיילות מאחור?".

ההורים חשפו גם כשלים חמורים בבטיחות ובמוכנות של בסיס נחל עוז. "72 שעות לפני האסון הנורא, היה תרגיל פתע של אוגדת עזה ובסיס נחל עוז נכשל: גנבו אמל"ח, חומר מסווג, נכנסו לחמ"ל אג"ם, לקחו מפתחות לנשקייה," אמר איל אשל. הוא הוסיף כי "המחבלים הכירו את בסיס נחל עוז מבפנים. הם ידעו איפה כל חדר".

תמונה האחרונה של התצפיתניות, ערב לפני הטבח. מימין: יעל לייבושור, מאיה דסיאטניק (ניצלה מהחמ"ל), נועה מרציאנו, שירה שוחט. במרכז: שיר אילת. משמאל: רוני אשל, שחף ניסני, נועה פרייס, שי אשרם, אורי מגידיש (נחטפה ושוחררה), עדי לנדמן, צילום: ללא

הזוג אשל מתח ביקורת חריפה על הדרג המדיני, באומרם כי "הדרג המדיני שכנראה היה עסוק בדברים אחרים, בדברים אישיים, בפוליטיקה, בשינוי המשטר פה בישראל. הייתה פה תפיסה של שנים של שקט. מי שלא התיישר עם התפיסה הזו הלך הביתה".

שרון אשל, אמה של התצפיתנית הגיבורה רוני אשל ז״ל העידה בפני הוועדה: | ועדת חקירה לאירועי 7 באוקטובר

בסיום עדותם, קראו ההורים להקמת ועדת חקירה ממלכתית. "אנחנו פה היום, שנינו, כדי להוציא את הצדק לאור. כדי שיהיו תשובות עבור כל מי שנרצח ונאנס ונהרג ונשרף ביום הארור הזה," אמרה שרון אשל בדמעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר