פיצוצים בלבנון כתוצאה מתקיפות משגרים

הם מ-פ-ח-ד-י-ם: ישראל עומדת על צומת בין מתקפה מהירה וקטלנית לבין מלחמת התשה

במתקפות האחרונות של ישראל, בחיסולי הנייה ושוכר, וכן חיסול צמרת רדואן, ישראל שינתה את המשוואות שחיזבאללה הנהיג  • יש להעביר את המערכה מעבר לתחום הנ"ט והרקטות קצרות הטווח, ולטפל גם בבעיות האסטרטגיות • אם ננצל את החולשה של מדינת הטרור שחיזבאללה הקים - הניצחון יהיה מהיר יותר ויעלה פחות קורבנות

[object Object]

כשאתה נוטל את היוזמה לידיך, פועל בעוז וללא מורא, ומשאיר לצד השני לחשבן את החשבונות, זה מעביר את הפחד אליו. כך עשתה ישראל במתקפות המדהימות האחרונות, כך בחיסולי הנייה ושוכר, וכך היא שינתה את המשוואות שחיזבאללה הנהיג.

כבר עשרים שנה שמפחידים אותנו. אבל זה מתחיל מאיתנו. אחד ממפקדי האוגדות שפיקד על הלחימה בעזה נהג לומר על הפסוק בספר במדבר, בו מספרים המרגלים "ונהי בעינינו כחגבים, וכן היינו בעיניהם" – אם אתה לא תראה את עצמך כחגב, איש לא יוכל לראות אותך כך.

מאז התחיל מהלך הנסיגה מלבנון, וביתר שאת לאחריה, הפחדנו את עצמנו מכוחם של המחבלים בצד השני, ואז בא חיזבאללה, קלט את העניין והפך את ההפחדה לאמנות של ממש.

מאז התחיל מהלך הנסיגה מלבנון, וביתר שאת לאחריה, הפחדנו את עצמנו מכוחם של המחבלים בצד השני, ואז בא חיזבאללה, קלט את העניין והפך את ההפחדה לאמנות של ממש. מופת של לוחמה פסיכולוגית: סרטונים מבוימים נוסח הוליווד, פירוטכניקה, סאונד בקולות בס רועמים ושגיאות כתיב בעברית של גוגל – הפכו סחורה עוברת לסוחר בכלי התקשורת. כל מילה של נסראללה נראתה כמשפיעה על סדר היום הלאומי, והפכה לשיחתו של כל נהג מונית.

תקיפת צה"ל בדרום לבנון, צילום: רויטרס

אבל לשמחתנו כיום, כל זה נחלת העבר. חיסולי צמרת רדואן, מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר הגאונית בפשטותה שתיכנס לפנתיאון פעולות הסיכול, חשפה את חיזבאללה בשפלותו, והחדירה פחד, מורא ומורך לב בכל שרשרת הפיקוד והשליטה של הארגון. בעצם, הגוף המפחיד ביותר במזרח התיכון – מפחד. פשוט מפחד.

נסראללה, צילום: רשתות ערביות

 יש לשים לב שזו אינו הפעם הראשונה: הם התנצלו וחששו גם לאחר הטבח הנורא במג'דל שמס. אז עוד אמרנו לעצמנו שזה מהדרוזים ולא מישראל, אבל אז הגיע חיסולו של רב המרצחים פואד שוכר. סיפורי הבדים שאנשי חיזבאללה סיפרו בשבועות האחרונים לעצמם ולתושבי לבנון בעקבות 'מתקפת התרנגולות' שלהם, על פגיעה בבסיסי המודיעין והרג עשרות חיילים – כל השקרים האלו באו לחפות על העובדה הפשוטה: הם מפחדים מאיתנו. גם התגובה שלהם לחיסולים לא היתה נוראית כפי שציפינו. כי הם מפחדים.

ולא רק הם מפחדים, אלא גם המפקד העליון, הסנדק והמשלח עלי חמינאי, שעשה זאת קבל עם ועולם בשידור חי במבטים המפוחדים ששלח לשמיים בהלווייתו של הנייה, ומאז נעלמו עקבותיה של איראן מהאזור, כשהבטחות הנקמה לא ממומשות, לפחות לעת עתה.

אז קחו כלל אצבע שיסייע להתייחס לסרטונים ולחיזבאללה בצורה מפוכחת: זו איננה המציאות. זה מה שהם רוצים שנחשוב. וכמו בסרט הוליוודי טוב; הקשר למציאות קלוש למדי, אם בכלל. 90% תעמולה, אולי 10% אמת. השיטה האיראנית היא שימוש במניפולציה ככלי להאדרת הכלח, ולחפות על חוסרים בו. אבל זה יותר מכך; הסרטונים נועדו להטיל אימה על הציבור בישראל – והנה גילינו ש "כל הפוסל במומו פוסל". הם אלו שמפחדים.

הביפרים שהתפוצצו ביום שלישי, צילום: רויטרס

גם בימים האחרונים, וגם אחרי החיסולים הקודמים עלו התקיפות בכמה רמות, כשישראל תוקפת את מחסני התחמושת הרקטית של חיזבאללה ביד חופשית הרבה מבעבר. זאת, ללא תגובה ממשית של חיזבאללה.

מכיוון שעד כה היססנו והשתהינו, הבאנו לכך שהמערכה עדיין מתנהלת בתוך שטחנו, ועל גבם של פליטי יישובי הצפון. כעת יש להעביר אותה לשטחו של האויב, עמוק מעבר לתחום הנ"ט והרקטות קצרות הטווח, ולטפל גם בבעיות האסטרטגיות: בראש ובראשונה גביית מחיר מלבנון על האכסניה שהיא מעניקה לטרור, ולאחר שהאכסנייה תשוב לתקופת האבן – השמדת חיזבאללה.

היומיים האחרונים היו פנטסטיים, ובניגוד לכל מיני מומחים דה-לה-שמאטע, אדריכלי הנסיגה והאסון -זו הדרך שיש להמשיך בה: מתוך אמון בכוחנו, אומץ בעשייה, נועזות ונחישות לגבות מחיזבאללה מחיר כבד בבטן הרכה שלו, תרתי משמע. מדינת הטרור שהקים בלבנון נמצאת באחד מרגעי השפל שלה. אם נפספס - מלחמת ההתשה תימשך, לרעתנו. ואם בעזרת ה' ננצל זאת, מהר ובקטלניות - הניצחון יהיה מהיר יותר ויעלה פחות קורבנות. אנחנו מסוגלים. 

הכותב הוא עמית בכיר במכון משגב לביטחון לאומי 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו