היירוטים בצפון במהלך הלילה// דובר צה"ל

המלחמה מול חיזבאללה: הרגע שבו נוכל לומר ש"השתנתה המשוואה"

החשש הגדול בצפון הוא לא מעוד אזעקה או טילים, אלא מנסיגה חד-צדדית של הממשלה מהשבת הביטחון לתושבים • תושבי קו העימות מוכנים לספוג אם הם רואים אסטרטגיה של הרחקת חיזבאללה, אבל שינוי המשוואה לא יכול להיעצר רק בהפסקת הירי לאזור חיפה, אלא כשמטולה לא תימצא תחת איום

[object Object]

שום מדינה לא יכולה לסבול ירי על תושביה ועל עריה. גם אנחנו, מדינת ישראל, לא נסבול זאת. את המשפט הזה אמר, רק אתמול, ראש הממשלה בנימין נתניהו. מנותק מ-11 חודשי הירי שתושבי הצפון סופגים מדי יום. בשבוע האחרון התפתחה בנו התקווה שהנה, ממשלת ישראל תנצל את המומנטום ולא תעצור עד שיוחזר הביטחון לגבול הצפון, אך החשש הגדול הוא לא מעוד אזעקה או טילים, אלא מנסיגה חד-צדדית של הממשלה מהשבת הביטחון לתושבי הצפון.

הנזק במטולה מירי חיזבאללה ב-19 בספטמבר, צילום: אמיר שושני

בשבוע שעבר צורפה למטרות המלחמה מטרה נוספת - החזרת תושבי גבול הצפון לבתיהם בבטחה. הפוך לגמרי מדברי רה"מ שאמר: לא נכריח אף אחד מתושבי הצפון לחזור. אנחנו נחזיר את הביטחון והם יחזרו כשירגישו בטוחים. לכן, בעולם מתוקן המטרה החדשה היתה: החזרת הביטחון לגבול הצפון.

נפילת רקטה בקריית ביאליק, היום, צילום: הרצי שפירא

דובר צה"ל, שתווך בצאת השבת את הנחיות פיקוד העורף לתושבי חיפה והצפון, עדכן שמדרום לחיפה אין הנחיות מיוחדות. בשעות הלילה כבר הובהר לנו: חיזבאללה מתח את הקו האדום עד לגבול רמת דוד, פאתי חיפה והכנרת. 150 רקטות שוגרו ליישובים שעד אתמול לא היו חלק מהמשוואה המוסכמת בין הצדדים. גורם ביטחוני מיהר להסביר בבוקר שחיזבאללה לא מעוניין במלחמה, ולכן הירי לא יעבור את קו חיפה אך יימשך בימים הקרובים.

והנה עוד פעם הכלה של מדינה, שראש ממשלתה לא מוכן לסבול ירי על תושביו אך כבר כמעט שנה מאפשר לירות עליהם מצפון, מדרום וממזרח; שירי לקו חיפה מתקבל כהסלמה וכתגובה של החיזבאללה על פעולות צה"ל.

אם יש אסטרטגיה - מוכנים לספוג

נגביר את התקיפות עד להחזרת תושבי הצפון לבתיהם, הבטיח גורם ביטחוני אחר, אך כבר אתמול התחושה היתה שהרגל ירדה מהגז: בסוף השבוע הותקפו מאות מטרות, לצפון נורו מאות רקטות - ומדינת לבנון נותרה עדיין מחוץ למשוואה.

מפקדי צה"ל בצפון, החיים בין התושבים ומשוחחים איתם, משקפים את המסרים למקבלי ההחלטות - ואלה צריכים להבין: רק מי שחי תחת האיום, יודע איזה פתרון הוא יהיה מוכן לקבל כדי לחזור לחיות בגבול הצפון 

תושבי קו העימות מוכנים לספוג אם הם רואים אסטרטגיה של הרחקת חיזבאללה. יו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ, אמר אתמול שארגון הטרור צריך לחטוף עוד ועוד עד שתושבי הצפון יוכלו לחזור הביתה.

אבל שינוי המשוואה לא יכול להיעצר רק בהפסקת הירי לאזור חיפה, אלא כשמטולה לא תימצא תחת איום. בכירי כוח רדואן שסוכלו - חמישה ממפקדי כוח ההתקפה נהרגו, אחד נפצע - יזמו את "מבצע" 7 באוקטובר עוד לפני שחמאס ביצע אותו. בשנים האחרונות הם סיירו עם עוד עשרות פעילים צמוד לגדר הגבול, למדו את נקודות התורפה שלנו, ערכו פתיחות ציר, הקימו מוצבים, תיעדו כל תנועה, ובעיקר העבירו מסר לתושבים ולקציני פיקוד הצפון: אנחנו לא מפחדים מכם.

מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורודין, מפקד אוגדה 91 תא"ל שי קלפר ומפקדי חטיבות 300 ו-769 מכירים היטב את הצפון ואת תושביו. הם חיים ביניהם, משוחחים איתם על התחושות, החששות והלבטים של חזרה לבתים. את המסרים של תושבי הצפון הם משקפים למקבלי ההחלטות, ואלה צריכים להבין: רק מי שחי תחת האיום, יודע איזה פתרון הוא יהיה מוכן לקבל כדי לחזור לחיות בגבול הצפון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו