נתניהו מודה לראשונה: התנגדתי למתקפה על חיזבאללה באוקטובר - וזו הסיבה

ראש הממשלה התייחס בוועדת החוץ והביטחון לאפשרות שעלתה באותו דיון מפורסם מ-11 באוקטובר • אז שר הביטחון גלנט תמך, אולם נתניהו כאמור התנגד • בדצמבר דווח כי ביידן התקשר לראש הממשלה "בזמן שהמטוסים היו באוויר" והפציר בו שישראל תימנע מהמהלך שהיה עלול להוביל למלחמה אזורית

הפרטים מהדיון הדרמטי נחשפים. נתניהו וגלנט (ארכיון). צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90

לאחר כמעט שנה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה היום (ראשון) לראשונה כי התנגד לפתוח במתקפה על חיזבאללה באותו דיון מפורסם ב-11 באוקטובר, וניפק הסבר. כך נודע לראשונה ל"ישראל היום". 

נתניהו: "אם חיזבאללה לא הבין את המסר, אני מבטיח לכם - הוא יבין את המסר" // צילום: איתי בית און / לע"מ

נתניהו נשאל בדיון בוועדת החוץ והביטחון האם שר הביטחון יואב גלנט באמת רצה לתקוף ונתניהו התנגד. ראש הממשלה הסביר: "אם הייתי מאשר את התקיפה לא היינו יכולים להכות בדרום ושם יש חטופים ומשימות חשובות".

"הפיצוי" האמריקני

בחודש דצמבר פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם נתניהו וביקש להימנע ממתקפה יזומה נגד חיזבאללה מחשש שזו תוביל למלחמה אזורית. 

על פי אותו דיווח בעיתון האמריקני, בעוד מטוסי קרב ישראליים כבר היו באוויר והמתינו לאישור לתקוף, ביידן שוחח עם נתניהו ב-11 באוקטובר ואמר לראש הממשלה לחשוב על השלכות הפעולה הצבאית בצפון. המתקפה לא יצאה לפועל וארה"ב שלחה שתי נושאות מטוסים לאזור כדי להרתיע את חיזבאללה ואיראן לבל יצטרפו ללחימה בישראל. בהמשך לפי הדיווח נטען כי ארה"ב שלחה גם צוללת גרעינית כדי לחזק את ההרתעה.

בלשכת נתניהו הכחישו את הדיווח בזמנו. "הפרסום אינו נכון", נמסר. "כבר ביום הראשון של המלחמה ראש הממשלה נתניהו החליט שישראל תפעל קודם להשיג ניצחון מוחץ בדרום, תוך הרתעה תקיפה בצפון. מדיניות זו אומצה על הקבינט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר