ספטמבר השחור של נסראללה: ההיסטריה בחיזבאללה מובילה את הארגון לשלוש מסקנות

ישראל מצליחה לחסל את בכירי חיזבאללה בזה אחר זה, וכבר לא חוששת להסלים • אלא שהדרך היחידה לעצור את ההסלמה עוברת באיראן - ומערכה כוללת פחות נוחה לה כעת

הלווייתו של בכיר חיזבאללה, צילום: אי.אף.פי

המערכה להכרעת חיזבאללה טרם החלה. המאגר הענק - יותר ממאה אלף רקטות וטילים, חלקם מדויקים - לא נפגע ברובו עד כה. גם רצונו העז לנקום לא נחלש, אך שלוש רעידות האדמה שפקדו את ארגונו בתוך שבוע צריכות להזכיר לנסראללה את "ספטמבר השחור", לפני יותר מ־50 שנה, שסימן את תחילת סופו של הטרור הפלשתיני על אדמת ירדן.

אלפי זימוניות שמתפוצצות בבת אחת, ותקרה שקורסת על בכירי מפקדיו בדרום ביירות, לא מסוגלות לבדן לשתק ארגון רצחני שהפך לצבא. סיכולים ממוקדים משיגים לעיתים תוצאה הפוכה. קודמו של נסראללה, עבאס מוסאווי שחוסל מהאוויר, היה יריב קל ופחות מתוחכם מיורשו, שאלמוני הבטיח בשעתו לאביו כי "הילד הזה נועד לגדולות".

שלוש מהלומות - שלוש מסקנות

אבל שלוש המהלומות לא רק הצליחו לטעת ספק בטיב שיקול דעתו של נסראללה, כשהחליט לפתוח במלחמת התשה מול ישראל, אלא גם הצליחו לדרדר את חיזבאללה לאחת מנקודות השפל העמוקות בתולדותיו. כל העדויות מביירות מצביעות על כך שהארגון נתון כעת בסחרחרת מטורפת. מצב של הלם ואובדן עשתונות. הערכה מפוכחת של אירועי השבוע החולף בלבנון היתה חייבת להוביל את נסראללה לפחות לשלוש מסקנות:

האחת: חיזבאללה לא חדור מודיעינית - הוא מנוקב ככברה. המקלט התת-קרקעי בבית המגורים בדאחייה, שאירח את מפגש הפסגה של בכירי חיזבאללה, "נחנך" בפעם הראשונה על ידי איברהים עקיל ואנשיו יממה אחת בלבד אחרי שיצא מבית החולים, שם טופל מפיצוץ הזימונית.

אמבולנסים בביירות. חיזבאללה חדור מודיעינית, צילום: רויטרס
זירת החיסול בביירות. מצוד היסטרי בחיזבאללה אחר בוגדים בצמרת, צילום: AFP

ישראל לא רק הכירה את המחבוא, אלא גם את העיתוי המדויק של הפגישה. בארגון מתנהל כעת ציד מכשפות, מצוד היסטרי אחר בוגדים בצמרת, איש חושד ברעהו. איראן שלחה צוות מיוחד כדי לסייע בחקירה. נסראללה הודה בנאומו שחייבים להקטין למינימום את מעגל שותפי הסוד.

השנייה: ישראל מצליחה לאתר ולחסל, בזה אחר זה, את כל הצמרת הבכירה של הארגון. מבין 500 הפעילים שנהרגו בחודשי הלחימה, יותר מ־50 השתייכו לדרג הפיקודי הבכיר - בראשם הרמטכ"ל פואד שוכר, מחליפו המיועד ומייסד כוח רדואן איברהים עקיל, ואחרים. טבעת היועצים, הנאמנים והמקורבים ביותר לנסראללה הולכת ונשחקת במהירות. האם הוא הבא בתור?

השלישית: ישראל שינתה את כללי העימות, לא מחויבת עוד למשוואות נסראללה ולא חוששת להסלים. "העברת משקל הכובד לחזית הצפון" לא היתה אמירה ריקה, פיצוץ הזימוניות ומכשירי הקשר לא היה אירוע חד-פעמי.

אין להוציא מכלל אפשרות שנסראללה שקל לנסות לעצור את המגמות המסוכנות הללו מבחינתו וגם לנקום על פיצוץ הזימוניות, על ידי מתן הוראה לכוח רדואן לפלוש לישראל, ולו באורח מוגבל. הערכה זו מתחזקת מהעובדה, שבפגישה בדאחייה השתתפו לא רק בכירי כוח רדואן אלא גם בכירי "חטיבת עבאס" שהוכשרו לאותה מטרה. אך גם פגישה זו, כידוע, הסתיימה בפיצוץ.

מחכים להוראה מטהרן

אלא שחיזבאללה עדיין לא נוצר אש, ונכון לאמש נערך להגדיל את טווח הירי בתקווה להשיג פגיעה ניכרת חרף המכות שספג. ייתכן שהדרך היחידה לעצור את ההסלמה הבלתי נמנעת עוברת דווקא בטהרן. איראן זקוקה לחיזבאללה ככוח מרתיע מפני התקפה עליה, חוששת שייפגע קשות במלחמה עם ישראל ולא רוצה להיגרר למערכה כוללת בעיתוי פחות נוח מבחינתה.

חמינאי. מלחמה בעיתוי שפחות מתאים לאיראנים, צילום: West Asia News Agency

השבוע התנהלו התייעצויות קדחתניות בין האיראנים למוצב השליטה בדאחייה, כיצד ממשיכים מכאן. באווירת ההיסטריה השוררת כעת בשורותיו, נסראללה צריך רק לקוות שקווי התקשורת עם טהרן חדירים פחות מהזימוניות וממכשירי הקשר שחילק לאנשיו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר