מלחמת לבנון ה-3 בפתח: "18 שנים של הרתעה הדדית הגיעו לסיומן"

בצל מתקפת הביפרים, מכשירי הקשר והמטחים הכבדים, חוקרים טוענים כי ישראל משנה את גישתה בנוגע למלחמה בלבנון • "האיום הפשוט של חיזבאללה לגרום נזק כבר לא משפיע על ישראל באותו אופן שהיה לפני 7 באוקטובר", אמר פול סאלם, סגן נשיא למעורבות בינלאומית במכון המזרח התיכון בוושינגטון

גל תקיפות בלבנון. צילום: רשתות ערביות

אחרי כמעט עשרים שנה של הרתעה הדדית, נראה שישראל משנה את התמונה מול חיזבאללה. בשבוע האחרון, צה"ל הצליח לחסל כמה בכירים בארגון הטרור הלבנוני, ביניהם איברהים עקיל, המפקד הבכיר של כוח רדואן - יחידת העילית של חיזבאללה. זאת בנוסף למתקפת הביפרים ומכשירי הקשר אשר בוצעו השבוע וגרמו לאלפי פצועים בלבנון.

החיסול המדויק, שבוצע בלב ביירות, מהווה נקודת מפנה חשובה ביחסים בין ישראל לחיזבאללה. "שמונה-עשרה שנים של הרתעה הדדית התחלפו עכשיו בשלב חדש של יתרון חד-צדדי מצד ישראל", אומרת לינה חטיב, חוקרת במכון המחקר צ'טהם האוס בלונדון.

תקיפות ישראליות בלבנון, צילום: רויטרס

מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006, שני הצדדים שמרו על איזון עדין של הרתעה הדדית. ישראל חששה מפגיעה אפשרית במתקנים חשובים ומחדירת כוחות מיוחדים של חיזבאללה לשטחה, בעוד הארגון הלבנוני הבין את הסכנה מתקיפות מדויקות של חיל האוויר הישראלי. "חיזבאללה נדחק לפינה על ידי ישראל", אמרה חטיב מצ'טהם האוס. "גם אם הארסנל הצבאי שלו נשאר שלם, יכולתו להפעיל אותו הוגבלה."

אבל, בעקבות האירועים ב-7 באוקטובר והמלחמה בעזה, נראה שישראל החליטה לשנות את המצב. בחודשיים האחרונים, ישראל הצליחה לאתר ולחסל כמה דמויות בכירות בזרוע הצבאית של חיזבאללה, תוך שימוש במודיעין מדויק ויכולות מבצעיות מתקדמות.

בנוסף לחיסולים הממוקדים, ישראל הצליחה לשבש את מערכת התקשורת של חיזבאללה, ופגעה במאות ואולי אלפי לוחמים מהשורה על ידי פיצוץ מרחוק של מכשירי הקשר שלהם.

עד עכשיו, התגובה של חיזבאללה הייתה מתונה יחסית, והתבטאה בקריאות לנקמה וירי שגרתי של רקטות לעבר צפון ישראל. מומחים מעריכים שהארגון נמצא במצב קשה, כשהתדמית שלו כארגון חזק נפגעה משמעותית.

אחד ממכשירי הקשר שהתפוצצצו בלבנון, צילום: אי.פי

"היה ברור מאוד מאז החודשים הראשונים של המלחמה שישראל אומרת, 'האיום הזה שחיינו איתו במשך 18 שנה, אנחנו לא יכולים לחיות איתו יותר'," אמר פול סאלם, סגן נשיא למעורבות בינלאומית במכון המזרח התיכון בוושינגטון. "'אנחנו לא יכולים להחזיק את הכוח העצום הזה בגבול הצפוני שלנו'. "בבסיס הסטטוס קוו לפני מלחמת עזה עמדה התנגדות ישראלית לסיכון אבידות וספיגת נזקים לעומת הנכונות המוצהרת של לוחמי חיזבאללה למות למען מטרתם". אמר סאלם. גם הדינמיקה הזו השתנתה. "האיום הפשוט של חיזבאללה לגרום נזק כבר לא משפיע על ישראל באותו אופן שהיה לפני 7 באוקטובר", אמר.

למרות ההצלחות המבצעיות, המצב בגבול הצפון עדיין מסוכן. בערך 150,000 תושבים משני צדי הגבול נאלצו לעזוב את בתיהם בגלל חילופי האש המתמשכים. לפי נתוני משרד הבריאות הלבנוני, מספר ההרוגים מהתקיפה האחרונה עלה ל-37, כולל שלושה ילדים, ו-68 פצועים. בעקבות זאת, משפחות לבנוניות הפיצו תמונות של קרובי משפחה נעדרים ברשתות החברתיות, כולל ילדים. בסך הכל נהרגו 70 אנשים בלבנון מאז יום שלישי, וכ-3,000 נפצעו.

בזמן שישראל מצליחה לשמור על יתרון טקטי ואסטרטגי, האתגר העיקרי כעת הוא למנוע הסלמה גדולה שעלולה להוביל למלחמה כוללת. הימים הקרובים יהיו מכריעים בקביעת ההמשך בזירה הצפונית, כשכולם מחכים לראות מה תהיה התגובה הבאה של חיזבאללה ומה ישראל תעשה בהמשך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר