"אובדן קשר עין עם הקרקע": דו"ח הביניים חושף את נסיבות התרסקות מסוק ה"ינשוף" ברפיח

התאונה ארעה בחודש ספטמבר האחרון, שני לוחמי יחידה 669 נהרגו ו-7 נפצעו במהלך משימת פינוי מורכבת • תנאי ראות קשים ומנחת מאתגר הובילו לטעות בהתמצאות • צה"ל מדגיש: לא הייתה מעורבות של אש אויב • מפקד חיל האוויר הורה על יישום מיידי של לקחים לשיפור בטיחות

המסוק שהתרסק בפילדלפי. צילום: ללא

בליל 11 בספטמבר 2024, מסוק "ינשוף" של חיל האוויר התרסק במרחב רפיח ברצועת עזה, במהלך משימה מבצעית לפינוי פצוע קשה. ממצאי דו"ח הביניים, שהוצגו למפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ולמשפחות השכולות והפצועים, חושפים את הנסיבות המורכבות שהובילו לאסון.

אסון המסוק בפילדלפי: תיעוד מזריקת ההתרסקות | ללא קרדיט

על פי הדו"ח שהוכן על ידי צוות מומחים בראשות אלוף-משנה (מיל׳) ג', המסוק השייך לטייסת 123 ("ציפורי המדבר") הוזנק בשעה 00:21 לביצוע משימת פינוי דחופה. הצוות נדרש לבצע נחיתה בשטח מאוים, בתנאי ראות מאתגרים במיוחד: לילה חשוך, אבק כבד ומנחת בעל מאפיינים מורכבים.

עיקרי תחקיר התרסקות המטוס בפילדלפי, צילום: שימוש-לפי-סעיף-27-א-לחוק-זכויות-יוצרים

בשלב הקריטי של הנחיתה, איבד צוות המסוק את הקשר החזותי עם הקרקע. מצב זה, כפי שמעריך הדו"ח בסבירות גבוהה, הוביל להתמצאות מרחבית שגויה בתהליך הסופי של הנחיתה. כתוצאה מכך, המסוק פגע בקרקע וספג נזק כבד.

מפקד חיל האוויר בזירת התרסקות המסוק בפילדלפי (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

האסון גבה מחיר כבד: שני לוחמי יחידה 669 (היחידה הטקטית לחילוץ מיוחד) נהרגו במקום - רב-סמל מתקדם (מיל') דניאל אלוש, בן 37 מתל אביב, ורב-סמל מתקדם (מיל') תום איש שלום, בן 38 מנס הרים. בנוסף, שבעה אנשי צוות נפצעו ברמות חומרה שונות.

בין הפצועים היו אנשי צוות מטייסת 123, כולל טייס, טייס במילואים ומכונאים מוטסים, וכן לוחמים ורופאים מיחי

התרסקות המסוק בפילדלפי: רס"ם במיל' דניאל אלוש ורס"ם במיל' תום איש-שלום נהרגו, צילום: דובר צה"ל

הדו"ח מדגיש מספר נקודות חשובות: האירוע לא נגרם כתוצאה מאש אויב,  נשללה השפעת של תקלות טכניות חריגות על התרחשות האסון, הצוות נמצא כשיר וכמוכן למשימה.

מיד לאחר ההתרסקות, הוכרז אירוע רב נפגעים. הכוחות הקרקעיים, בפיקודו של מח"ט גבעתי, פעלו במהירות ובמקצועיות. הם ביצעו פעולות חילוץ מורכבות שנמשכו כשעה ועשר דקות, ובכך מנעו תוצאות קשות אף יותר. בסיום מבצע החילוץ, פונו הפצועים לבית החולים סורוקה באמצעות מסוקי סער של חיל האוויר.

בעקבות ממצאי הדו"ח, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הורה על יישום מיידי של הלקחים העולים ממנו. ההוראות כוללות צעדים לשיפור בטיחותם של מנחתי הפינוי וצמצום התנאים המקשים על הנחיתה במצבים מורכבים.

למרות האסון הכבד, האלוף בר הדגיש את אמונו המלא ביכולתם של לוחמי הסער ולוחמי יחידה 669 להמשיך ולבצע את משימותיהם החיוניות של פינוי פצועים, תוך נטילת סיכונים מחושבים ומקצועיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר