המצב בצפון: מלחמה מסוג חדש

על פי דיווחים בחו"ל, ישראל הצליחה לפעול להעברה מהירה של המלחמה אל שטח האויב בשיטה אחרת, שמיצתה היבט חדש בשיטת לוחמת הגרילה • האירוע כל כך חדשני, עד שגם בישראל העניין ביסוד משמעותו האסטרטגית עדיין רחוק מהשגה • יחד עם זאת ראוי להסביר שהפעולה עם כל הישגיה לא תקדם את שיבת תושבי הצפון לבתיהם

מכשירי קשר (אילוסטרציה). צילום: אי.אף.פי

התפוצצות הביפרים ומכשירי הקשר כמהלומה דמיונית חסרת תקדים עוררה השתאות בעולם כולו. בחיזבאללה ובאיראן היא גרמה הלם וחרדה. את התוצאות לטווח ארוך קשה לאמוד בשלב זה.

נסראללה בנאומו פתח בטענה שישראל בפעולתה ההתקפית, שעדיין מוכחשת, "חצתה כל קו אדום". האשמת ישראל בחציית קווים אדומים היתה יכולה להיות מוכרזת גם אם תקפה ישראל באש מטוסים כבדה את מרכז הדאחייה בביירות. אלא שכאן קרה משהו לגמרי אחר. ממש לא חציית קווים אדומים במשוואת הסלמה מוכרת - אלא פתיחת ממד לחימה חדשני, שמחוץ לכל הקופסאות שהיו מוכרות עד כה.

דיווחים בלבנון: פיצוצי הביפרים התחדשו | רשתות ערביות

האירוע כל כך חדשני, עד שגם בישראל העניין ביסוד משמעותו האסטרטגית עדיין רחוק מהשגה. בוחנים את הפעולה במתכונת המושגים מהפרדיגמה המוכרת, בשעה שמה שהתרחש הוא לא רק שיטת פעולה חדשה לסיכול אויבים מרחוק, אלא פריצת אופק חדש והיבט חדש בסל הכלים המלחמתי.

נסראללה הודה בגודל המכה שספג, והציג את הפעולה הישראלית כ"הכרזת מלחמה".

שובל התדהמה שעוררה הפעולה הוא לא רק בהיקף הנפגעים הבלתי נתפס שהיא חוללה לעיני מצלמות, אלא ביכולת המיצוי של התלות הקריטית של כל אדם וארגון מודרני במכשירי התקשורת. הפגיעה באלה היא לא פחות מפגיעה תרבותית כמעט "דתית" בסמלי העידן החדש, שאובחן מזמן כעידן המידע.

פעיל חיזבאללה בהלוויית אחד ממחבלי הארגון אחרי מתקפת הביפרים, צילום: אי.אף.פי

ראוי להסביר שהפעולה עם כל הישגיה לא תקדם את שיבת תושבי הצפון לבתיהם, ואף ככל הנראה לא כוונה לכך. על פי דיווחים זרים היא ביטאה למעשה החלטה ישראלית להיחלץ מההיגיון הצפוי מראש של כניסה למתקפה קלאסית לשטח האויב. מול שאיפת בן־גוריון להעברה מהירה של המלחמה לשטח האויב, בנו האיראנים עם חיזבאללה קווי הגנה קשיחים שמקשים מאוד את מימוש השאיפה לעשות זאת. ייתכן שהיא תידרש, וצה"ל מוכן לכך. אבל בינתיים הצליחה ישראל לפעול להעברה מהירה של המלחמה אל שטח האויב בשיטה אחרת שמיצתה היבט חדש בשיטת לוחמת הגרילה, ועשתה זאת בכלים טכנולוגיים שאיש לא חלם עליהם עד כה.

נאום נסראלה לאחר פיצוץ הביפרים, צילום: רשתות ערביות

גם לאחר נאום נסראללה, למרות ההכרזה שלא יפסיק את פעולות הלחימה בזירת הצפון, עדין מבחינת חיזבאללה נותרה פתוחה שאלת ההתפתחות לקראת מלחמה רבת עוצמה. מבחינת ישראל, במתכונת המוכרת של מלחמות, למהלומה בהיקף כזה מתלווה במקביל (או בצעד עוקב) מהלך התקפי קלאסי, שמיועד למצות את התנאים שחוללה המהלומה. בסיפור הזה מהלך משלים כזה טרם הופעל. הוא בהחלט מוכן לאחר סבב אימונים ייעודי לזירת לבנון לכל החטיבות הפועלות, אבל בינתיים הוא תלוי ועומד. הסוגיה כמובן תלויה בתיאום עם הממשל האמריקני, בציפייה לסוג של הסכמה משותפת.

בידי ישראל מצוי בשעה זו הישג מערכתי משמעותי. האתגר כרגע הוא לנווט נכון את מיצוי ההישג להמשך המלחמה, בהתאם למטרות המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר