צה"ל עם הפנים לצפון: "לקראת ימי לחימה עצימים"

כוחות הביטחון מגבירים את הפעילות בזירה הצפונית ומתמקדים בחיזבאללה • בעזה נמשכת הלחימה, עם מיקוד ברפיח ופעולות להשמדת אמל"ח • יהודה ושומרון: עשרות מחבלים נעצרו ואמצעי לחימה הוחרמו • ביום שני האחרון סוכל פיגוע מטען בגבול לבנון, שנועד לפגוע במוצב צה"ל • הלחץ על עזה יתמקד בחיסול בכירים ובניצול הזדמנויות מבצעיות

תקיפת מחסני אמל"ח בדרום לבנון. צילום: דובר צה"ל

צה"ל מקיים ביממות האחרונות הערכות מצב ואישור תכניות בראשות הרמטכ"ל. הערכות אלו מוצגות לדרג המדיני, כולל שר הביטחון, ראש הממשלה, והקבינט, שם מתקבלות ההחלטות בנוגע להמשך הפעילות בזירה הצפונית. הדרג המדיני צפוי לתת הנחיות להמשך הפעולה.

במהלך השבועות האחרונים הפכה הזירה הצפונית למוקד פעילות אינטנסיבית. צה"ל פועל מזה 11 חודשים על פי תכנית סדורה, ובתקופה האחרונה נוספה מטרה חדשה למלחמה – יצירת תנאים להשבת תושבי הצפון בביטחה והרחקת מחבלי חיזבאללה מהגבול.

פעילות כוחות צה״ל בגבול הצפון, צילום: דובר צה"ל

מאז ה-8 באוקטובר, חיזבאללה הצטרף למאמץ הלחימה לצד חמאס ודאע"ש, וצה"ל פועל כדי לפגוע בו ולהסיר את האיום על אזרחי ישראל. חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה במשך שנים, כאשר מזה זמן רב מזהירים בצה"ל כי פעילות הארגון עלולה להוביל להסלמה חמורה באזור.

מחבלי חיזבאללה, צילום: רשתות ערביות

הרמטכ"ל התייחס למצב הנוכחי ואמר כי המחיר שחיזבאללה משלם יגדל ככל שימשיך בפעילותו התוקפנית. צה"ל נחוש ליצור ביטחון בצפון, באמצעות שלושה פרמטרים עיקריים: גריעת היכולות המאיימות של חיזבאללה, הגנה על הגבול והשמדת תשתיות שבנה לאורך הגבול, ויצירת מציאות ביטחונית חדשה בצפון.

בשבועות האחרונים הגביר צה"ל את פעילותו בצפון, ובכך נגרעו בצורה משמעותית יכולות מאיימות של חיזבאללה, כגון רקטות וכטב"מים. חיזבאללה ממשיך לשמש כמוקד מטרות לתקיפות מתמשכות, המתמקדות בצמצום האיום על תושבי הצפון.

מחבלים אוחזים בדגלי חיזבאללה, צילום: רשתות ערביות

התקיפות הללו הן חלק מתכנית סדורה המבוצעת על פי הנחיות הדרג המדיני. בחיזבאללה נרשמת פגיעה קשה תודעתית ומבצעית, וצה"ל מתכוון להמשיך ברצף הפעולות שנעשו עד כה, תוך התמקדות בכל היכולות. תכניות אלו יוצגו לדרג המדיני, אשר יקבל את ההחלטה על המשך הפעילות.

ביום שני האחרון סוכל פיגוע מטען בגבול לבנון, שיועד לפגוע במובלעת במוצב. כוח גולני וחטיבת הקומנדו הציב מארב סמוך למובלעת, ובמהלך אחד מהמארבים זיהו הלוחמים ותצפיות 869 חשודים. בתגובה, בוצע ירי נרחב, תקיפות אוויריות וירי ארטילרי, מה שהוביל לחיסולם של שני מחבלים טרם הצליחו לפגוע בכוחות.

מחבלי חיזבאללה מחזיקים דגלי פלשתין ביום ירושלים, צילום: ללא קרדיט

קיים הבדל בנקודות הלחיצה בלבנון – בגודל, בהיקף ובפעולה. ישנה היערכות חזקה ומוכנות עם מטוסים חמושים מול לבנון, יחד עם עיבוי אוגדה נוספת בצפון בהיבטי הגנה ומוכנות לתקיפה.

גריעת היכולות של חיזבאללה היא חלק מהותי מהמטרה, וצה"ל מתכוון להמשיך בפעולה זו תוך התאמה למצב המשתנה. ייתכן שמתפתחת תפנית בזירה, וייתכן שיוגדרו מטרות שמתפתחות לכיוונים אחרים. כעת יש דימר גבוה לאירועים, וניתן להרחיב או לצמצם את הפעולות בהתאם להתפתחויות בשטח.

תקיפת צה"ל בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

צה"ל מכוון את מאמציו צפונה, כאשר לבנון ניצבת כאחד האתגרים המרכזיים המשלב בתוכו את הרב-זירתיות. התכניות יוגשו לדרג המדיני, שיסכם אותן וצה"ל יממש בהתאם. יש למקד את המאמץ במטרות המלחמה, כאשר המטרה הסופית בלבנון היא הגעה להסדרה. כדי להשיג זאת, יש להבין את כוונות הדרג המדיני.

התקיפות האחרונות נחשבות לחלק ממשפחת גריעת האמל"ח, ולא מדובר בתקיפות סיכול אדירות ורחבות היקף. מטרתן היא להתחיל להעביר את המסר בנוגע לנוכחות אמל"ח בתוך בתים בלבנון. מלחמה כוללת בלבנון טומנת בחובה משמעויות כבדות עבור המדינה. צה"ל כפוף למרות הממשלה, וכל האפשרויות יוצגו לדרג המדיני. בימים הקרובים צפויה התמונה להתבהר.

בעזה נמשכת הפעילות ההתקפית בלחץ מתמשך. בתל סולטן נמנו כ-300 מחבלים הרוגים במבנה שהיה עמוס באמל"ח, כאשר עדיין נבחנות האפשרויות לגבי מה שגרם לפיצוץ. ייתכן שהיה מדובר ברימון פגום, מלכוד, או ירי נ"ט. כל האפשרויות נבדקות, והן קשורות לאמל"ח שהכוח מצא במקום.

בעזה נותרו כוחות חטיבות 162, 252 ואוגדת עזה, הממשיכים בפעילות האינטנסיבית. המיקוד המרכזי כעת הוא ברפיח, שם מתבצעות הפעולות העיקריות. כוחות צה"ל לומדים ומפיקים לקחים מתקריות קודמות, בעיקר אל מול רצח החטופים. הלחץ על עזה יתמקד בחיסול בכירים ובניצול הזדמנויות מבצעיות.

פיר המנהרה שאותר במרחב תל-סולטאן ברפיח, צילום: דובר צה"ל

צה"ל פועל בזירה רב-זירתית ומתמקד בכל הגזרות, כולל בתימן. נעשתה השלמת תחקיר לאירוע הטק"ק, והודגשו יכולות ההיערכות בהגנה. הצבא משפר את ההיערכות ומכין תכניות לתקיפות עתידיות, תוך התבוננות על כל הזירות בהיבטי ההגנה.

סוכת האבלים של פעילי ארגון הטרור בג'נין, צילום: רשתות ערביות

בזירת יהודה ושומרון נמשכת הפעילות המבצעית. היום התרחש ניסיון מעצר בקבטיה, במהלכו התנהלו חילופי אש עם מחבלים, וצה"ל חיסל ארבעה מהם. בשבוע האחרון נעצרו כ-60 מחבלים והוחרמו אמצעי לחימה רבים.

בזירת העורף, נכון לרגע זה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. דריכות וערנות נשמרות, וכל שינוי מיידי ייעודכן בכל הפלטפורמות הרלוונטיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר