Loading...

פרקליטו של הנאשם בפרשת הריגול : "עשה טעות בשיקול הדעת"

מקפריסין לטורקיה - ובמשאית לתוך איראן: כך הפך מוטי ממן לכלי בידי משמרות המהפכה

מוטי ממן, המואשם בביצוע עבירות ביטחוניות חמורות, הוברח ארבע פעמים הלוך ושוב במעבר הגבול בין טורקיה לאיראן, בין השאר כשהוא מוחבא במשאית • אחרי שאמר כי לא יוכל להתנקש ברה"מ או בבכיר אחר, התבקש לרצוח את נפתלי בנט או לגייס "סוכן כפול" מהמוסד • התוכנית לא יצאה לפועל בשל דרישתו למקדמה של מיליון דולר

מוטי ממן, בן ה-73 מאשקלון המואשם בכך שגויס על ידי איראן על מנת להתנקש בבכירים ישראליים, ביניהם ראש הממשלה, שר הביטחון וראש השב"כ, היה שרוי בבעיות כלכליות והיה חייב עשרות אלפי שקלים - כך על פי כתב האישום שהוגש היום (חמישי) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

על רקע מצבו הכלכלי, על פי כתב האישום, ממן פנה ביוזמתו אל אנדריי פארוק אסלן ולג'ונייד אסלן, שני אזרחים טורקים, כדי להציע להם לבצע עסקאות כלכליות שונות בתחומים שונים. 

אנדריי טען כי הוא מקיים קשר מתמשך עם "אדי", אדם עשיר בעל קשרים רבים המתגורר באיראן, ושיכול להציע הזדמנויות עסקיות שוות ערך כלכלי רב עבור ממן. 

מוטי ממן. מואשם שגויס על ידי איראן כדי לרצוח בכיר ישראלי, צילום: דודו גרינשפן

ממן טס מישראל ללרנקה שבקפריסין ומשם חצה את מעבר הגבול לצד הטורקי של האי. הוא המשיך לעבר העיר זאוגמה (Samandağ) בטורקיה, במטרה להיפגש עם אדי, עם אנדריי ועם ג'ונייד. 

במהלך חודש אפריל, מוטי נפגש בטורקיה עם שני אנשים נוספים (המכונים בכתב האישום "גלי" ו"האחר"), שנשלחו לשם כך על ידי אדי, ואת בנוכחות אנדריי וג'ונייד. הפגישה נערכה בטורקיה משום שאדי אמר לממן בכמה הזדמנויות כי הוא אינו יכול לצאת מאיראן לטורקיה בשל "קשיים משפטיים". 

בשלב זה, הצטרפה לפגישות בת זוגו של ממן. בסוף חודש אפריל השניים טסו לקפריסין - זאת במטרה להמשיך בטיסה נוספת אל בלרוס, שם התגוררה בת הזוג באותה העת. 

מפת מסלול המרגל מוטי ממן, צילום: .

אחרי הגעת ממן ובת זוגו ללרנקה, ממן "שוחח" עם אדי באמצעות הודעות קוליות בווטסאפ שהועברו אליו דרך אנדריי. אדי הפציר בממן לשוב לטורקיה ולהיפגש עמו לצורך קידום עסקים משותפים. הוא השתכנע.

ההגעה לטורקיה וחציית הגבול 

ב-1 במאי המריא ממן מלרנקה לאדנה שבטורקיה, שם פגש את ג'ונייד, את אנדריי, את גלי ואת "האחר". הארבעה הסיעו אותו לעיר ואן שבמזרח טורקיה, ומשם למלון השייך לרשת הילטון בכפר יוקסקובה (Yüksekova) הממוקם במרחק 40 קילומטרים ממעבר הגבול היבשתי עם איראן: "Terminal Border Sero".

ממן שהה עם הארבעה במלון. ארוחותיו ושהותו מומנו על ידי גלי. הוא  שוחח עם אדי באמצעות הטלפון הנייד של אנדריי ואדי הפציר בממן שייתן בו אמון ויגיע לאיראן.

ממן בבית המשפט. הוברח ארבע פעמים הלוך ושוב במעבר הגבול בין טורקיה לאיראן, צילום: דודו גרינשפן

ב-5 במאי נאות ממן להגיע לאיראן על מנת להיפגש עם אדי, במחשבה שכך יקדם את עסקיו. הוא הגיע למעבר הגבול עם ג'ונייד והוברח מעבר לגבול על ידי ידי גלי ואחרים, זאת מבלי להציג את דרכונו או לעבור בביקורת הגבולות. 

משמרות המהפכה במפגן ראווה בטהרן, צילום: רויטרס

כמה דקות לאחר שעבר את הגבול, הוא פגש את אדי, שלווה באדם בשם חאג'ה, שפעל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים. 

הווילה האיראנית - והשיחה הראשונה עם אדי 

ממן נסע עם אדי, חאג'ה וג'ונייד לעבר וילה מפוארת בסמוך לגבול, ומשם למלון מפואר, שנאמר לו שהוא בבעלות אדי. ממן המשיך להדגיש את מניעו הכלכלי בהגיעו לאיראן ואדי שאל את את ממן בדבר נכונותו לביצוע משימות עבור המשטר האיראני.

אדי שוחח עם ממן אודות אפשרות ביצוע המשימות הבאות על אדמת ישראל:

  1. השלכת כסף ו/או אקדח באזורים שונים בישראל ושליחת נקודות ציון גיאוגרפיות של המקומות הנ"ל.
  2. צילום מקומות אסטרטגיים והומי אדם שונים בישראל והעברת התמונות לגורמים איראניים.
  3. "אזהרת" ערבים-ישראלים המתגוררים בישראל, שקיבלו כספים מטעם גורמים איראניים למטרת ביצוע משימות עוינות על אדמת ישראל, אך לא ביצעו בפועל
    את המשימות אלה, כדי שיידעו שמקור הכספים הוא במשטר האיראני.

ממן השיב לאדי כי יבדוק כיצד ניתן לבצע את המשימות וישיב לו. אחרי הפגישה, ממן הוברח מחדש דרך מעבר הגבול - זאת באמצעות הסתרתו בקדמת משאית תובלה. 

נתניהו וגלנט (ארכיון). האיראנים ביקשו מממן לסייע בהתנקשות בהם, צילום: אורן בן חקון

עם חזרת ממן אל מלון "הילטון" בטורקיה, אנדריי מסר לו 1,300 דולרים במזומן, תוך שהוא מודיע לממן כי מדובר בתשלום חלקי מטעמו של אדי. 

ב-6 במאי, המריא ממן לאיסטנבול, משם המשיך לבת זוגו בבלרוס. ב-7 במאי השניים שבו ארצה.

הנסיעה השנייה לאיראן 

בין שובו לארץ ועד 23 באוגוסט, ממן עמד בקשר טלפוני עם אנדריי, ששהה באותה העת באיראן  בניסיון לקדם התקשרות עסקית מול אדי.

בעקבות תיאום מוקדם, ב-22 באוגוסט ממן רכש כרטיסי טיסה באמצעות בת זוגו וטס לעיר ואן בטורקיה. משם שוב נסע לבית המלון, שבו נפגש בחודש מאי עם מפעיליו. 

ממן שוב דיבר עם אדי באמצעות הטלפון של אנדריי. אדי הפציר בנאשם לחצות את מעבר הגבול ולפגוש בו על אדמת איראן. אדי ציין כי יוכלו לשוחח על "נושאים נוספים", בהמשך לשיחה שלהם במאי. ברור היה שמדובר בהקשר פלילי-ביטחוני. 

הפגישה הראשונה עם הסוכנים של משמרות המהפכה

למחרת, 24 באוגוסט, בשעה שש בבוקר, ממן נסע עם אנדריי למעבר הגבול. הוא השאיר ברכב שנותר בצד הטורקי את מכשיר הטלפון הנייד שלו, לצד דרכונו וחפצים אישיים אחרים. 

ממן הוכנס על ידי אדם שנשלח מטעם גלי אל תא הנהג של משאית, ושכב על דרגש בחלקו האחורי של התא - וכך הוברח שוב אל אדמת איראן.

עם הגעתו לאיראן, פגש ממן בחאג'ה ובאדי. בהמשך, הוא שוב נסע יחד עם אנדריי, חאג'ה ואדי, אל הווילה האיראנית. 

במהלך הנסיעה, עדכן אדי את ממן כי שני אנשי מודיעין איראניים אשר יצאו במיוחד מטהרן עבור מטרה זו, אמורים להגיע אל הווילה במטרה לפגוש בממן. אדי אמר כי השניים מגיעים עם "צ'ק פתוח" והציע לממן לדרוש מהם מקדמה על סך מיליון דולר, בגין משימות שיתבקש לבצע על ידם.

בווילה, גלי הגיש ארוחה דשנה לנאשם. לאחר סיום הארוחה, הגיעו לווילה שני אנשים, שזהותם אינה ידועה ושפעלו מטעם גורמי המודיעין של המשטר האיראני. הם הוצגו בפני ממן כאנשי מודיעין איראניים. 

במהלך הפגישה בין ממן לבין הסוכנים האיראניים, בנוכחותם של אדי, ג'ונייד, וחאג'ה, טען ממן כי יש לו קשרים בעולם התחתון והוא מכיר "אנשים רבים", זאת במטרה לשכנעם כי ביכולתו להביא לביצוע משימות וכדי שיוכל לקבל מהסוכנים האיראניים סכומי כסף גבוהים. 

הסוכנים ביקשו מממן לבצע עבורם כמה פעולות טרור עבור איראן על אדמת ישראל. הנאשם ביקש מקדמה על סך מיליון דולר, אך  הסוכנים ביקשו ממנו להספק במקדמה על סך 150,000 דולר. 

הסוכנים דנו עם ממן באפשרות כי יתנקש בחייהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש השב"כ רונן בר, או שר הביטחון יואב גלנט. 

ראש השב"כ רונן בר. האיראנים ביקשו מממן להתנקש בחייו, צילום: קוקו

דיון זה התקיים תוך שהסוכנים האיראניים נוקבים בשמותיהם ובתפקידהם המדויקים של הבכירים ( אחד מהסוכנים גם דיבר בעברית). ממן שלל אפשרות של פגיעה באישים האמורים, בטענה כי רמת אבטחתם לא תאפשר לפגוע בהם כמבוקש.

הסוכנים שאלו את ממן אם הוא מכיר את העיר רעננה, ומשהשיב בחיוב, הציעו כי יתנקש בחייו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט המתגורר בה, באמצעות מטען נפץ.

ממן חזר על דרישתו לקבל מקדמה על סך מיליון דולר בטרם ביצוע פעולה כלשהי. הסוכנים הסכימו להציע סכום של בין 300 ל-400 אלף דולר כמקדמה עבור התנקשות בחייו של בנט. אולם ממן סירב להצעה כספית זו. 

אמירת הסוכנים: כך תימנע איראן ממלחמה עם ישראל

הסוכנים הבהירו לממן, כי התנקשותו באחד מהבכירים שהזכירו תהווה מבחינת המנהיגים בטהרן, נקמה בגין חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ב-31 ביולי, וכך "תימנע איראן מפתיחה במלחמה עם מדינת ישראל". 

הסוכנים האיראניים, הדגישו כי דרישת שולחיהם היא חיסול "דמות ישראלית בכירה". 

הסוכנים דנו עם ממן על אפשרות לפיה התנקשות בחיי ראש עיריית נהריה, או של ראש עיריית עכו, באמצעות מטען נפץ, זאת לאחר שממן טען בכזב בפני אדי כי הוא מתגורר בנהריה. ממן, מצדו, עמד על דרישתו בדבר קבלת מקדמה כספית על סך מיליון דולר בטרם ביצוע פעולה כלשהי. 

הסוכנים אמרו כי חיסול שכזה יוביל לכך שהציבור הישראלי יאמין כי מסתובבת בארץ חוליה מבצעית איראנית המבצעת פעולות קטלניות על אדמת ישראל. הם אמרו לו כי פעולה זו עשויה למנוע פריצה של מלחמה בין איראן לישראל. 

הפגישה הסתיימה בערב, זאת מבלי שהושגה הסכמה כלשהי בין הסוכנים האיראניים לבין ממן לגבי המקדמה. מיד לאחר עזיבת הסוכנים את הווילה, טען אדי כי הסוכנים "יחזרו כמו כלבים", ויתחננו בפני ממן כי יפעל עבורם.

סעודת הפאר במלון - והפגישה השנייה עם הסוכנים

לאחר הפגישה, הקצה אדי קומה שלמה במלון עבור ממן ואנדריי, ודאג לאירוחם, שכלל מלצרים רבים שכיבדוהו במטעמים ובשתייה רבה. 

נפתלי בנט. ממן התבקש לחסלו ברעננה באמצעות מטען נפץ, צילום: גדעון מרקוביץ

למחרת אדי הודיע לנאשם כי הסוכנים האיראניים שבו לווילה. ממן נסע שוב יחד עם אדי ואנדריי לווילה, שם נפגש עם הסוכנים, ודן עמם בפעולות הבאות: 

  1. הסוכנים האיראניים הציעו פעם נוספת להתנקש בבנט, תוך שהם מדגישים בפניו כי אינו מאובטח. גם כעת עמד ממן על דרישתו בדבר קבלת מקדמה על סך של מיליון דולר. 
  2.  הסוכנים האיראניים דנו עם ממן לגבי האפשרות כי יטמין כספים בנקודות נסתרות עבור אחרים, באפשרות לחיסול ערבים-ישראלים שלטענת הסוכנים האיראניים "בגדו בגורמי מודיעין איראניים בכך שנטלו מהם כספים ולא ביצעו עבורם משימות".
  3. לממן הוצע לפעול לאיתור גורמים רוסיים ואמריקניים לצורך חיסול מתנגדי משטר איראני באירופה ובארה"ב. 
  4. עוד הוצע כי יגייס עבור גורמי המודיעין האיראניים איש מוסד שיהפוך להיות סוכן כפול. ממן הציע כי יגייס איש מוסד בגמלאות, ואולם הסוכנים האיראניים הבהירו כי הם דורשים גיוס של איש מוסד המחזיק במידע מודיעיני עדכני.

בשל דרישת ממן למקדמה על סך מיליון דולר, הפגישה לא הבשילה לכדי הסכמה בדבר ביצוע פעילות קונקרטית. ממן דרש מהסוכנים האיראניים לקבל אמצעי קשר סלולרי, אולם הם סירבו והודיעו כי הם אלה שייצרו עמו קשר בעתיד. 

בטרם עזיבתו את אדמת איראן, קיבל ממן 2,000 אירו מאדי ו-3,000 אירו נוספים מחאג'ה, עבור הסכמתו להגיע לפגישות עם הסוכנים האיראניים.

ב-26 באוגוסט, ממן שב עם אנדריי אל מעבר הגבול וחצה אל אדמת טורקיה, זאת מבלי שהציג את דרכונו בגבול ומבלי להירשם בביקורת הגבולות. לצורך הברחת הנאשם את הגבול, ניתן לנאשם בידי גלי או אחר מטעמו קלסר צהוב הנחזה להראות כקלסר של נהגי משאיות העוברים במעבר הגבול, עמו חצה ממן את מעבר הגבול באופן רגלי. 

לאחר ששב ללרנקה, שהה בעיר במשך יומיים לפני שטס לישראל.

עם נחיתתו בנתב"ג, ב-28 באוגוסט, נעצר בידי המשטרה ושב"כ. לעת עתה, הוא מואשם במגע עם סוכן חוץ ובכניסה למדינת אויב ללא היתר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...