ישראלי גויס על ידי איראן להתנקש ברה"מ ובכירים נוספים - וביקר פעמיים ברפובליקה האיסלאמית | הפרטים המלאים

איש עסקים ישראלי-יהודי בן 73 נעצר בחודש שעבר לאחר שגויס על ידי גורמי מודיעין באיראן לקידום התנקשות באישים בכירים, ביניהם רה"מ ורה"מ לשעבר בנט, שר הביטחון וראש השב"כ • הוא הוברח פעמיים לשטח המדינה, שם נפגש עם גורמי מודיעין וקיבל תשלום עבור הסכמתו לבצע משימות

ישראלי גויס על ידי איראן להתנקש ברה"מ ובכירים נוספים. צילום: יוסי זליגר

המטרה: ראש הממשלה, שר הביטחון וראש השב"כ. כתב אישום הוגש היום (חמישי) נגד אזרח ישראלי-יהודי בן 73 שנעצר במסגרת פעילות סיכולית משולבת של שב"כ, יאחב"ל לה"ב 4 בחודש אוגוסט 2024 בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות שעניינן קשר עם גורמי מודיעין של המשטר האיראני. 

במסגרת החקירה, שפרטיה הותרו לפרסום היום, עלה כי האזרח, איש עסקים ישראלי-יהודי, התגורר תקופה ממושכת בטורקיה וניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי ואיראני. 

שלט מאיים על ישראל בטהרן, צילום: רשתות ערביות

הוברח בקבינה של משאית

על פי האישום, בחודש אפריל 2024, האזרח הסכים, בתיווך הגורמים הטורקים אנדריי פארוק אסלן וג'ונייד אסלן, להיפגש עם עסקים המתגורר באיראן בשם אדי,  לטובת קידום פעילות עסקית. לצורך כך הגיע החדוג לעיר סמנגד שבטורקיה, שם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של אדי. השלושה קיימו איתו שיחה טלפונית, לאחר שהאחרון לא היה יכול לצאת מאיראן.

החקירה העלתה, כי בחודש מאי 2024 החשוד יצא לטורקיה, שם נפגש עם אנדריי, ג'ונייד ושני נציגיו של אדי. לאחר שהתברר כי אדי שוב אינו יכול לצאת מאיראן לטורקיה, האזרח הישראלי הוברח ברכב דרך מעבר גבול יבשתי, בקרבת העיר ואן הנמצאת במזרח טורקיה, לתוך איראן, שם נפגש עם אדי ואדם נוסף בשם חאג'ה, שהוצג כפעיל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים.

הישראלי הגיע לביתו של אדי באיראן שם התקיימה פגישה במהלכה הוצג כאזרח ישראלי. במסגרת הפגישה, אדי הציע לישראלי לבצע משימות ביטחוניות שונות בתחומי ישראל עבור המשטר האיראני, וביניהם בין השאר: העברת כספים או אקדח בנקודות שיקבעו מראש, צילום מקומות הומי אדם שונים בארץ ושליחתם לגורמים האיראניים, איום על ישראלים אחרים המופעלים בארץ מטעם איראן שלא ביצעו משימות שהתבקשו. האזרח הישראלי ביקש לבדוק את העניין.

שלט חוצות בטהרן, צילום: רויטרס

בהמשך התברר במהלך החקירה כי במהלך אוגוסט 2024, נכנס האזרח הישראלי בפעם השנייה לאיראן כשהוא מוברח בתוך קבינה של משאית. בזמן שהותו בביתו של אדי באיראן פגש גורמי מודיעין איראנים נוספים, והתבקש על ידם לבצע פעילות טרור על אדמת ישראל, ובתוך כך לקדם פיגועי התנקשות בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו או שר הביטחון - יואב גלנט, או בראש השב"כ - רונן בר.

התבקש להתנקש בבנט, דרש מקדמה של מיליון דולר 

גורמי המודיעין האיראניים ביקשו לבדוק אפשרות להתנקשות של אישים בכירים נוספים, כגון ראש הממשלה לשעבר מר נפתלי בנט ואישי ציבור נוספים, זאת כנקמה על חיסולו של איסמעיל הנייה על אדמת איראן בחודש יולי 2024, אשר יוחסה לישראל.. החשוד דרש מצדו תשלום מקדמה על סך מיליון דולר בטרם ביצוע פעולה כלשהי.

למחרת קיים פגישה נוספת עם גורמי המודיעין האיראניים במסגרתה חזרו על הצעתם להתנקש בבכירים, בחנו אפשרות כי הוא יטמין כספים בנקודות בישראל עבור אחרים, יפעל לאיתור גורמים רוסים ואמריקנים לצורך חיסול מתנגדים של המשטר האיראני באירופה ובארצות הברית ויגייס איש מוסד אשר יהפוך להיות "סוכן כפול".

דגל איראן, צילום: ללא קרדיט

גם במהלך פגישה זו דרש הישראלי מקדמה על סך מיליון דולר, אולם הסוכנים האיראניים סרבו לבקשתו והודיעו לו כי יצרו עמו קשר בעתיד. בטרם עזיבתו את אדמת איראן קיבל לידיו 5,000 יורו מאדי ונציג המודיעין האיראני עבור השתתפותו בפגישות.

גורם בכיר בשב"כ: "מדובר בפרשיה חמורה ביותר המהווה דוגמה למאמצים הכבירים של גורמי המודיעין האיראניים לגייס אזרחים ישראלים לטובת קידום פעילויות טרור בישראל. הערכת גורמי הביטחון כי האיראניים ימשיכו במאמציהם לגיוס מופעלים בישראל לטובת איסוף מודיעין וביצוע משימות טרור בישראל, תוך שהם פונים, בין היתר, גם לגורמים בעלי רקע פלילי לטובת מימוש המשימות".

"בזמן שמדינת ישראל מצויה במלחמה במספר גזרות, אזרח ישראלי יוצא בשתי הזדמנויות שונות למדינת אויב, נפגש עם סוכני מודיעין איראניים ומביע נכונות לביצוע מעשי טרור חמורים על אדמת ישראל. מעשיו סייעו לאיראן ולגורמי המודיעין שלה במערכה שהם מנהלים כנגד ישראל״.

שיתוף פעולה של ישראלים עם גורמים איראניים בעת מלחמה מהווה עבירה ביטחונית חמורה, צילום: רויטרס

במשטרה מדגישים כי שיתוף פעולה של ישראלים עם גורמים איראניים בעת מלחמה מהווה עבירה ביטחונית חמורה, זאת גם כאשר המניע לקיום המגע הוא פלילי או עסקי.

משב"כ נמסר כי הוא רואה בחומרה רבה מגע כלשהו של ישראלים עם גורמים איראניים, תוך שהמניע לקיום המגע לכתחילה באמתלה עסקית או בפלטפורמה פלילית, אינו מוריד מחומרת המעשים והסיכון הגלום בהם, לא כל שכן שיתוף פעולה עם גורמים אלה. שירות הביטחון הכללי, בשיתוף פעולה משטרת ישראל ועם גופי הביטחון הנוספים, ימשיכו במאמציהם לניטור פעילות איראנית לגיוס והפעלת גורמים ישראלים וסיכולם, תוך מיצוי הדין עם העבריינים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר