דיווח: ישראל הקימה חברת קש לטובת ייצור הביפרים, המשלוחים לחיזבאללה החלו ב-2022

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי בעקבות שמועות על יכולות מעקב של ישראל אחר טלפונים סלולריים - נסראללה החליט על הרחבת השימוש בביפרים • על פי מקורות מודיעיניים, עוד לפני כן ישראל הקימה חברת קש בהונגריה וקיבלה זכיון ייצור מ"גולד אפולו" הטאוויינית • המשלוחים ללבנון, על פי הדיווחים, החלו כבר ב-2022

מכונית עולה באש לאחר פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון// רשתות ערביות

12 גורמי ביטחון ומודיעין בהווה ובעבר אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל עומדת מאחורי פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון אתמול ושלשום (שלישי ורביעי)

על פי הדיווח, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה קרא להפסקת השימוש בטלפונים סלולריים על מנת למנוע מעקב ודחף לשימוש בביפרים ובמכשירי קשר. זאת בעקבות דיווחים כי ישראל בעלת אמצעים המאפשרים פריצת טלפונים מרחוק.  אמנם עוד לפני ההחלטה של נסראללה להרחבת השימוש ב"טכנולוגיה הנמוכה", ישראל החלה בתכנית להקמת חברת קש שתתחזה ליצרנית ביפרים בינלאומית. 

תיעוד נוסף מהנזק בלבנון בעקבות פיצוץ מכשירי הקשר

על פי שלושה גורמים מודיעיניים, חברת הקש B.A.C שהוקמה בהונגריה, קיבלה זיכיון לייצור מכשירים מטעם החברה הטייוואנית "גולד אפולו". לדברי הגורמים, לפחות שתי חברות קש נוספות הוקמו על מנת להסוות את פעילות המודיעין הישראלי שפעל ברקע. 

B.A.C קיבלה לקוחות רגילים, עבורם יצרה ביפרים רגילים. אך הלקוח היחיד שהיה חשוב לה היה חיזבאללה. לפי שלושת הגורמים, הביפרים עבור ארגון הטרור יוצרו בנפרד והכילו סוללות עם חומר הנפץ PETN.

הביפרים החלו להישלח ללבנון בקיץ 2022 במספרים קטנים, אך הייצור הוגבר במהירות לאחר שנסראללה יצא נגד הטלפונים הסלולריים. כאמור, נסראללה חשש כי לישראל יש היכולת לפרוץ לטלפונים ולהפעיל מיקרופונים ומצלמות מרחוק, וכי שום תקשורת סלולרית, אפילו הודעות מוצפנות - אינה בטוחה.

אחד הביפרים שהתפוצץ במסגרת המתקפה בלבנון, צילום: רשתות ערביות

 החברה הטיוואנית הבהירה כי לא היא ייצרה את המכשירים, אלא חברה הונגרית בשם BAC Consulting KFT שפעלה ברישיון. יו"ר החברה טען כי היה להם הסכם עם BAC בשלוש השנים האחרונות, אך ציין כי התשלומים מהחברה ההונגרית היו "משונים מאוד" והגיעו "דרך המזרח התיכון".

אלפי מכשירים הגיעו ללבנון בקיץ

על פי גורמי המודיעין, נסראללה הורה על קציני חיזבאללה לשאת ביפרים בכל עת. במהלך הקיץ גדלו המשלוחים ללבנון, כאשר אלפי מכשירים הגיעו למדינה וחולקו בין קציני חיזבאללה בני בריתם, כך על פי שני גורמי מודיעין אמריקניים.

גל שני, פיצוץ מכשירי הקשר, צילום: .

בישראל התייחסו לביפרים כאל "כפתורים" שניתן ללחוץ עליהם בבוא העת. רגע שהגיע השבוע. על מנת להפעיל את הפיצוצים, אל הביפרים נשלחה הודעה בערבית שנראתה כאילו הגיעה מההנהגה הבכירה של חיזבאללה. 

הכאוס פרץ מחדש אתמול כאשר פיצוצים החלו מחדש במהלך לוויה בפרבר הדרומי של ביירות. קהל מבוהל חיפש מחסה. רבים חששו שהטלפון שלהם, או הטלפון של אדם שעומד לידם בקהל, עומד להתפוצץ. בהלוויה נשמעו קריאות "תכבה את הטלפון שלך", "תוציאו את הסוללה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר