יותר מ-70 אלף איש בסליחות בכותל המערבי// הקרן למורשת הכותל המערבי

כוננות חגים: אלפי שוטרים וחסימות צירים בירושלים

מתיחות שיא במערכת הביטחון: התרעות מוחשיות על פיגועי תופת לקראת חגי תשרי ו־7 באוקטובר • עקב ההסלמה ביו"ש, בצה"ל ובשב"כ מתכננים פעולות חריגות לדיכוי הטרור • גורמים ביטחוניים: "לחץ על המחבלים עד שבירה ממשית"

[object Object]

בעוד שבועיים בלבד חגי תשרי, והמתיחות בנוגע להסלמה באזור ירושלים וביהודה ושומרון גוברת. בידי מערכת הביטחון כמה התרעות קונקרטיות על רצון של פעילי טרור לבצע פיגועי איכות - לקראת החגים היהודיים ולציון שנה ל־7 באוקטובר.

השנה החולפת היתה הקשה והמאתגרת ביותר ביו"ש ב־20 השנים האחרונות, ובמובנים מסוימים אף קודם לכן. בצפון השומרון מתנהלת כבר חודשים ארוכים לחימה של ממש, כולל ירי טילים מכלי טיס מאוישים מרחוק ומבצעי המשך בתוך מחנות הפליטים, במטרה לפגוע בכמה שיותר מחבלים ולתפוס אמצעי לחימה. במקביל, ביתר אזור יו"ש בוצעו בשנה האחרונה מבצעים גדולים יחסית, אף שהם דומים לאלו שהיו קודם למלחמה, במטרה לנסות ולשמור על רגיעה בשטח ככל הניתן.

עיקר ההיערכות במקומות הקדושים ובכותל. העיר העתיקה בירושלים, צילום: אורן בן חקון

הפיגועים הקשים שהתרחשו ברחבי יו"ש, ובהם הפיגוע שבו נרצחו שלושה שוטרים ליד אידנא, הפיגוע במעבר אלנבי שגבה גם הוא שלושה נרצחים, התפוצצות שתי מכוניות התופת בגוש עציון ותפיסת מכונית תופת נוספת ליד היישוב עטרת בזכות ערנות תושבים הוכיחו כי הניסיון לשמר את המצב לא צלח.

גם בשבועיים שחלפו מאז מזהים במערכת הביטחון שהרצון לבצע פיגועים לא פחת. אף שנרשמה רגיעה תאורטית בשטח, נכון לרגע זה אותרו בשבוע שעבר שני מטענים שיועדו לפגוע בחיילים ובאזרחים, כשאחד מהם הונח על כביש 443, ציר תנועה מרכזי ביותר בין ירושלים למודיעין.

ההבנה במערכת הביטחון היא שהרצון של המחבלים לבצע פיגועים קשים לא פחת, וצפוי אף לעלות מדרגה ככל שקרבים חגי תשרי ויום 7 באוקטובר. המחבלים מבקשים מאז השבת הארורה לבצע יותר פיגועי איכות שיותירו חותם גדול יותר, ורצון זה הולך ומחריף לקראת התאריך הסמלי שמעבר לפינה.

מסיבה זו צפויים במערכת הביטחון להחריף את המאמצים להרגעת השטח ולדיכוי הטרור. בקרוב צפויים לצאת לדרך מבצעים באזורים שבהם טרם בוצעו מבצעים בתקופה האחרונה, לצד רצון להוציא פעולות חריגות שלא נראו בשטח זה שנים ושהשפעתם הסגולית רבה - ככל שמדובר בהרתעת המחבלים.

במערכת הביטחון מבהירים כי עקב הרצון העז להוציא לפועל פיגועי תופת יש חשש אמיתי ומיידי שפיגוע כזה גם יצלח

במערכת הביטחון לא מייפים את המצב, ומבהירים כי לאור הרצון העז להוציא לפועל פיגועי תופת יש חשש אמיתי ומיידי שפיגוע כזה גם יצלח, אף שהם עושים כל מאמץ למנוע זאת. פיגוע תופת שיעלה בידי ארגוני הטרור עלול לדרדר את האזור שלנו אף יותר מהקיים כבר כיום.

הצלחות מסוימות בשטח

לצד תמונת המצב הפסימית, יש גם סימנים מסוימים להצלחות בשטח. חיסולו של מפקד גדוד טולכרם, "אבו שוג'אע", ערער את תשתית המחבלים בעיר, שכן הוא היה דמות משמעותית עבורם ונחשב לא פגיע. גם באזורים אחרים ניכרת שבירה מסוימת ברוחם של המחבלים. עם זאת, במערכת הביטחון מבינים שייתכן כי אלה תופעות זמניות בלבד, ומעוניינים להמשיך בלחץ על המחבלים עד שבירה ממשית.

אחד הדברים שמטרידים את מערכת הביטחון הוא תהלוכות המחבלים וההלוויות שבהן נעשה שימוש בנשקים, תוך שהמחבלים מקיפים את עצמם בילדים ובבלתי מעורבים. בצה"ל לא מעוניינים לפגוע בהם, בין היתר כדי לא לתת להם תמונת ניצחון ולזכות באהדה מהעולם, אך פועלים בדרכים יצירתיות כדי לנסות ולמנוע את התופעות הללו. עד כה ניסיונות אלו לא נחלו הצלחה רבה.

שוטרים בזירת הפיגוע במעבר אלנבי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

תיאומים וסיורי שטח

בירושלים נערכת המשטרה בכוחות גדולים לקראת החגים, עם אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב, לאבטחת המבקרים והמתפללים הרבים שיעלו לבירת ישראל. לצד זאת, במשטרת מחוז ירושלים סיכלו מתחילת השנה עשרות ניסיונות לבצע פיגועים.

"בימים אלו השלים המחוז את היערכותו המבצעית לאירועי מעמד 'סליחות' שהחלו זה מכבר, לצד הכנות לקראת חגי תשרי", אמרו ל"ישראל היום" במשטרה.

מעמד סליחות בכותל המערבי. "כל מתפלל ירגיש בטוח", צילום: ילום: אורן בן חקון

"ההיערכות לחגי תשרי כוללת תיאומים, סיורי שטח ותכנון מוקפד בהובלת סגן מפקד המחוז, תנ"צ אמיר ארזני, העתיד להיכנס בקרוב לתפקידו כמפקד המחוז. היערכות זו תכלול פריסת אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול ברחבי העיר ירושלים, לצד מתנדבי משטרה וסדרנים, לפני ובמהלך ימי החג והמועדים השונים".

עיקר ההיערכות המבצעית של המשטרה תתמקד במקומות הומי אדם, במקומות הקדושים וסביב הכותל המערבי, במטרה לשמור על שלומם, ביטחונם ובטיחותם של הבאים לירושלים, המתפללים הרבים ותושביה.

דגש מיוחד יינתן לתגבור מערך הביטחון והאבטחה, וכן לפעילות בצירי התנועה ובצירי המתפללים. במסגרת זו תדאג המשטרה לוויסות הקהל הרב הצפוי להגיע לרחבת הכותל המערבי ולעיר העתיקה, בהתאם לעומסים ולמגבלות הבטיחותיות.

עומסי תנועה בעיר העתיקה

כבר בשבועיים האחרונים, בעקבות הגעת עשרות אלפי המתפללים לרחבת הכותל המערבי ועומסי התנועה באזור העיר העתיקה לקראת ובמהלך תפילת הסליחות, הגבירה המשטרה את פעילותה סביב העיר העתיקה וסמטאותיה, בצירי תנועת המתפללים ובכותל עצמו. בעת הצורך ייחסמו לתנועה הצירים בסמוך לעיר העתיקה לסירוגין ולפרקי זמן נקודתיים.

לדברי קצין אג"מ מחוז ירושלים, נצ"מ אליהו לוי, "לא ניתן להתעלם מהעובדה שאנו בתקופת מלחמה, אך אנחנו עושים הכל כדי שכל מתפלל, מטייל ומבקר שיגיע לכאן יהיה בטוח וירגיש כך. ניצבים מולנו אתגרים מרכזיים ובהם יכולת סיכול, תגובה ונטרול נחושים ומהירים לכל אירוע חריג, דוגמת הפיגוע השבוע כשמחבל הגיע חמוש בסכין לשער שכם והסתער מאחור על לוחם מג"ב ופצע אותו באורח קל. הלוחם ולוחמי מג"ב נוספים חתרו למגע מהיר והביאו לנטרולו. לצערי, תמיד היו וגם יהיו התרעות. אסור שזה יגרום לנו לשיבוש שגרת החיים, ולא נהסס לפעול נגד כל מסית, מפר סדר, פורע חוק וגורם עוין אחר". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו