הותר לפרסום: רס״ן (מיל׳) נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו במהלך הלחימה בצפון

שלושה מחבלי חיזבאללה הצליחו להניח ביום שני מטענים עם מנגנון הפעלה מרחוק על גבול ישראל - כוח גולני חיסל שניים מהם • רפיח: יותר מ-300 מחבלים חוסלו - מחסן מצבור רקטות לטווח ארוך של חמאס הושמד • חיזבאללה קיבל אחריות על שיגור כטב"מים לעבר הגליל המערבי • הפגיעה ברכס רמים: שמונה פצועים פונו לבתי החולים, ביניהם שניים במצב בינוני-קשה

מצבור רקטות לטווח ארוך שהושמד. צילום: דובר צה"ל

היום ה-348 למלחמה: שר ההגנה של ארה"ב דן הלילה טלפונית עם גלנט במצב בלבנון ובעזה. על פי דובר הפנטגון עמדתו של אוסטין היא מתן עדיפות להשגת עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה וכן להשגת פתרון דיפלומטי בגבול עם לבנון. דיווחים ערביים: צה"ל תקף שורת כפרים בדרום לבנון, כוחות צה"ל ביצעו מעצרים בג'נין ובשכם. 

עדכונים שוטפים 

18:56: שר הביטחון גלנט בדיון מערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון: ״בשלב החדש אליו נכנסנו במלחמה יש הזדמנויות משמעותיות אך גם סיכונים כבדי משקל - חיזבאללה נמצא בתחושת נרדפות, רצף הפעולות שלנו יימשך״.

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בדיון מערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון, צילום: שירה קינן

18:07: הותר לפרסום: רס״ן (מיל׳) נאיל פוארסה בן 43, ממגאר, מפקד פלוגת מפקדה בגדוד ׳חרב׳ (299), ׳עוצבת ברעם׳ (300), חיל הלוגיסטיקה, נפל בלחימה בצפון. רס״ן (מיל׳) נאיל פוארסה ז"ל נפל כתוצאה מפגיעת כטב"ם נפץ בגליל המערבי.

-סמל תומר קרן, בן 20, מחיפה, לוחם בגדוד 51, חטיבת גולני, נפל בלחימה בצפון. קרן נפל כתוצאה מפגיעת ירי נ"ט במרחב רכס רמים.

18:02: בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף קבע את ההנחיות הבאות מיום חמישי, 19 בספטמבר 2024, בשעה 18:00 ועד ליום חמישי, 26 בספטמבר 2024, בשעה 18:00 (לילך שובל)

הנחיות פיקוד העורף, צילום: פיקוד העורף

17:29: נסראללה: "אנחנו יודעים שלאויב יש עליונות טכנולוגית ותמיכה מארה"ב ונאט"ו. יום שלישי ויום רביעי היו ימים קשים עבורנו. זה מכה גדולה אבל היא לא הפילה אותנו ולא תפיל אותנו" (שחר קליימן)

17:27: חדירת כלי טיס עוין בנהריה

17:26: נסראללה: "אין ספק שאנחנו היינו נתונים למכה גדולה מבחינה ביטחונית ואנושית, חסרת תקדים בהיסטוריה של ההתנגדות בלבנון" (שחר קליימן)

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, צילום: רשתות ערביות

17:18: הודעת מערך הסייבר הלאומי: איראן וחיזבאללה מאחורי הפצת המסרונים המבהילים

בתום חקירת אירוע המסרונים המתחזים לפיקוד העורף שנשלחו לאזרחים הלילה, מעדכן מערך הסייבר הלאומי כי איראן וחיזבאללה עומדות מאחורי האירוע. מהחקירה עלה כי במהלך הלילה נשלחו כ-5 מיליון מסרונים בשלושה נוסחי הודעות, המהוות ניסיון זול ולא מתוחכם לעורר בהלה בציבור. ההודעות הכילו קישורים שהוסרו והפכו לא פעילים תוך זמן קצר. במוקד מערך הסייבר הלאומי 119 התקבלו כ-500 דיווחים בנושא.

מהבדיקות הראשוניות של מערך הסייבר הלאומי ומשרד התקשורת עולה כי ההפצה נעשתה באמצעות פריצה ללקוח לגיטימי של אחת מהחברות המעניקה שירות הפצת מסרונים מסחרי שבאמצעותו שלחו את ההודעות.

מערך הסייבר הלאומי מזכיר את כללי ההגנה להודעות פישינג והפחדה: בתקופה זו במיוחד, מומלץ לגלות עירנות מוגברת להודעות חשודות; לבדוק קישורים שנראים לא רשמיים ולא ללחוץ עליהם; לחסום את המספר שממנו התקבלה ההודעה; ולדווח למערך בחיוג ישיר 119. אם יש ספק - בידקו ישירות בערוצים מוכרים ורשמיים. (לילך שובל)

17:17: נסראללה טען כי "בדקה אחת ביום שלישי, ובדקה אחת ביום רביעי, ישראל רצתה להרוג 5,000 איש" (שחר קליימן)

17:02: נסראללה הצהיר כי פיצוץ מכשירי הקשר עבר על כל הכללים ועל "כל הקווים האדומים". לדבריו, "הפיצוצים התרחשו בבתי חולים ובבתי מגורים", ולא הבחינו בין אזרחים לחברי חיזבאללה (שחר קליימן)

נסראללה, הארגון יתאושש, צילום: AFP

17:01: מפיקוד העורף נמסר כי נכון לעכשיו, אין שינוי בהנחיות לאזרחים. אם יהיה שינוי על רקע המתיחות בלבנון, פיקוד העורף יודיע על כך.

17:00: התחיל נאום התגובה של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, על "מתפקת הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון". (לסיקור המלא)

16:51: הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סיים לפני זמן קצר אישור תוכניות לחימה לגזרה הצפונית. לילך שובל

16:50: בערוץ אל-מיאדין מדווחים על שיגור מטח שני מלבנון לעבר הגליל המערבי.

תקיפת צה"ל בדרום לבנון // רשתות ערביות

16:48: הותר לפרסום אירוע ביטחוני שהתרחש ביום ראשון בגבול הצפון. שלושה מחבלי חיזבאללה הצליחו להניח מטענים עם מנגנון הפעלה מרחוק על גבול ישראל והחלו לסגת. כוח גולני שהבחין בהם פתח לעברם באש וחיסל שניים מהם, בעוש שהשלישי הצליח לברוח. אמש (רביעי) הביאו כוחות צה"ל את גופות המחבלים לשטח ישראל.

16:46: דובר צה"ל: צה״ל תוקף כעת מטרות חיזבאללה בלבנון לפגיעה ולגריעת יכולות טרור ותשתיות צבאיות של הארגון.

ארגון הטרור חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה, וחימש לאורך עשרות שנים את בתיהם של האזרחים באמצעי לחימה, חפר תחתיהם מנהרות ועשה בהם שימוש כמגן אנושי.

צה"ל פועל ליצירת ביטחון בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ולהשגת כלל מטרות המלחמה הנוספות. (לילך שובל)

16:43: כלי תקשורת ערביים דיווחו על תקיפות של חיל האוויר בדיר קאנון א-נהר ובכפרים אל-מנסורי ומרוחין בדרום לבנון. (שחר קליימן)

תקיפת צה"ל בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

16:38: ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים בשעה האחרונה בלשכתו בירושלים התייעצות ביטחונית בנושא המצב בלבנון, בהשתתפות שרים.

16:30: ירי רקטות וטילים לעבר יישובי הגליל העליון

16:21: בכיר חמאס, ראזי חמד, אמר ל"אל-ערבי אל-ג'דיד": "ההצעה להוצאת סינוואר היא מגוחכת. המשא ומתן תקוע בגלל התעקשות של העמדה הישראלית" (שחר קליימן)

סינוואר, צילום: אי.אף.פי

16:11: סקר פלשתיני: רק 39% מתושבי עזה סבורים כעת כי החלטת חמאס לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר הייתה נכונה, 37% מהעזתים סבורים שבתום המלחמה עזה תישאר בידי חמאס. לכתבה המלאה (דוד ברון)

תושבי עזה מתפנים מאזור דיר אל-בלח, צילום: רשתות ערביות

15:43: רפיח: למעלה מ-300 מחבלים חוסלו ומחסן מצבור רקטות לטווח ארוך שהושמד.

כוחות חטיבה 401 פעלו בחודש האחרון בשכונת תל סולטאן ברפיח בפיקוד אוגדה 162. בפעילות במרחב חיסלו הכוחות למעלה מ-300 מחבלים ואת מרבית שרשרת הפיקוד של גדוד תל סולטאן.

בנוסף, אותר והושמד מחסן רקטות ארוכות טווח של האויב ומחסני אמל"ח ובהם רובי צלפים, מחסניות, טילי נ"ט ורימונים.

(לילך שובל)

15:42: נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי לשוחח עם הנהגת לבנון במאמץ למנוע הדרדרות בין ישראל חיזבאללה. צרפת חוזרת על דרישתה מחיזבאללה להפסיק מיד את התקפותיו על שטח ישראל (אריאל כהנא)

מקרון, צילום: אי.פי

15:19: אזעקות במתת

15:02: דיווחים פלשתינים על תקיפה ישראלית במיס אל-ג'בל בדרום לבנון 

דיווחים פלשתינים על פשיטה במייס אל-ג'בל בדרום לבנון

14:49: שלושה שיגורים זוהו לעבר שלומי - טרם ידוע על נפגעים או נזק (עידן אבני)

14:38: ירי רקטות וטילים לעבר היישובים שלומי וחניתה

14:35: במשרד הבריאות הלבנוני מפרטים: גל ראשון לפיצוצים: 12 הרוגים ו-2,323 פצועים, גל שני של פיצוצים: 25 הרוגים 608, סה"כ 37 הרוגים, 2,931 פצועים (שחר קליימן)

מחבל חיזבאללה לאחר פיצוץ הביפר, צילום: ללא קרדיט

14:29: אזעקות במתת.

14:20: משרד הבריאות הלבנוני: במהלך הגל השני של פיצוצי מכשירי הקשר אתמול נהרגו 25 ונפצעו 608 (שחר קליימן)

14:17: אזעקות במתת.

13:34: ראש ממשלת המעבר בלבנון נג'יב מיקאתי: "על מועצת הביטחון של האו"ם לנקוט בעמדה נחרצת כדי לעצור את התוקפנות הישראלית ואת המלחמה הטכנולוגית נגד לבנון, שהובילו למאות הרוגים ולאלפי פצועים" (שחר קליימן)

ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי, צילום: אי.פי.אי

13:25: אזעקות בזרעית

13:34: הג'יהאד האסלאמי מדווח שמחבליו מנהלים חילופי אש עם צה"ל בקבאטיה, על פי דיווח נוסף, ישנם שלושה הרוגים פלשתינים (שחר קליימן)

13:18: חיזבאללה קיבל אחריות על שיגור כטב"מים מתאבדים מוקדם יותר לעבר אזורי יערה בגליל המערבי ובית הלל באצבע הגליל (שחר קליימן)

13:12: דיווח ערבי: חיזבאללה עצר אח של בכיר בארגון

על פי הערוץ "אל-חדת'", נעצרו כמה חשודים על רקע פיצוצי מכשירי הקשר ביומיים האחרונים * 37 מחבלי חיזבאללה נהרגו בתוך 48 שעות. עוד דווח כי גם האחראי על מכשירי הקשר בחיזבאללה נעצר לחקירה. (שחר קליימן)

מכשיר קשר של חיזבאללה שהתפוצץ, צילום: ללא

13:00: מתחילת המלחמה נהרגו קרוב ל-480 מחבלי חיזבאללה, לפי הודעות ארגון הטרור (שחר קליימן)

ארגון חיזבאללה מודיע על עוד מחוסל משורותיו, צילום: ללא קרדיט

12:54: הערוץ הסעודי אל-חדת' דיווח ממקורותיו כי חיזבאללה עצר כמה אנשים לחקירה, ביניהם אח של בכיר בארגון הטרור, בנוגע לפיצוצים של המכשירים האלחוטיים בלבנון. (שחר קליימן)

מכשיר הקשר שנשאו מחבלי חיזבאללה והתפוצץ, צילום: רשתות ערביות

12:42: חיזבאללה אישר את חיסולם של חמישה מחבלים נוספים משורותיו (שחר קליימן)

12:31: דובר צה"ל: לוחמי דובדבן פועלים כעת בקבאטיה שבמרחב ג׳נין כחלק מהמבצע בצפון השומרון. במהלך הפעילות מתנהלים חילופי אש, מספר מחבלים נפגעו. הכוחות מנהלים סיר לחץ מול מבוקש שמתבצר בביתו. (לילך שובל)

12:20: שני כטב"מים פגעו בשכונה בקריית שמונה. ללא התרעות  (עידן אבני) 

11:56: נפגעים בפגיעה ישירה של כטב"מ ביערה שבגליל המערבי

11:45: טורקיה מאשימה את ישראל בהרחבת המלחמה בחזית הלבנונית "צעד אחר צעד" (שחר קליימן)

11:31: דיווח פלשתיני בעזה: חוסל אחמד אל-ר'ול, אחיו של מחבל חמאס איסמעיל אל-רו'ל, ששימש גם בתור עיתונא וחוסל מוקדם יותר במלחמה. (שחר קליימן)

11:18: משרד הבריאות הלבנוני הודיע כי ביומיים האחרונים נהרגו 32 אנשים בפיצוצי מכשירי הקשר של חיזבאללה (שחר קליימן)

10:40: דיווח ב-AFP: גורם מקורב לחיזבאללה אומר ש-20 המחבלים של הארגון שנהרגו, מתו מפיצוץ מכשירי הווקי טוקי  (שחר קליימן)

09:36: הפגיעה ברכס רמים: שמונה פצועים פונו לבתי חולים בצפון, ביניהם שניים במצב בינוני-קשה. (מישל מכול, עידן אבני)

08:29: דובר צה"ל:במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחבים שיחין, א-טייבה, בליידא, מיס אל ג'בל, עיתרון וכפר כילא שבדרום לבנון.
כמו כן, כלי טיס תקפו מחסן אמצעי לחימה ששימש את הארגון במרחב אל-חיאם שבדרום לבנון. (לילך שובל)

08:28: נפגעים בירי הנ"ט לגליל העליון

08:05: 2 טילי נ"ט פגעו ברכס רמים, צה"ל תוקף בלבנון בירי פגזים 

08:04: דיווחים ערביים: ספינות חיל הים הפגיזו את חופי העיר עזה (שחר קליימן)

07:59: בפנטגון חוששים: מלחמה קרקעית כוללת תתפתח מול לבנון בעקבות פיצוץ מכשירי הקשר. גורם בכיר אמריקני אמר לוול סטריט ג'ורנל כי הוא "מודאג שהמצב יצא מכלל שליטה", עם זאת גורמים נוספים הדגישו כי ישראל לא ביצעה פעולות המעידות על כניסה קרובה ללבנון כמו זימון חיילי מילואים לאזור. 

07:56: דיווח: פגיעת נ"ט בתל חי (עידן אבני)

07:27: דיווחים פלשתיניים: חיל האוויר ביצע שתי תקיפות באזור שכונת זייתון בעיר עזה, במקביל להפגזות ארטילריה (שחר קליימן)

07:08: מועצה אזורית גולן: בהתאם להערכת מצב שהתקיימה הבוקר עם האוגדה ופיקוד צפון, יום הלימודים יתקיים היום כרגיל בכל מוסדות החינוך. (כולל במוסדות החינוך בגליל עליון). במהלך היום יפעל חמ"ל אשר ילווה את יום הלימודים. (עידן אבני)

04:56: דיווחים פלשתיניים: צה"ל פעל הלילה ברחבי יהודה ושומרון. מעצרים נרשמו בג'נין, בקלקיליה ובשכם. 

04:53: חברת הקונגרס הדמוקרטית, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז האשימה את ישראל בפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון: "זו פגיעה והרג של אזרחים חפים מפשע והפרה של החוק ההומניטרי והבינלאומי", כתבה.

אוקסיו-קורטז., צילום: אי.אף.פי

04:07: לויד אוסטין, שר ההגנה של ארה"ב דן הלילה טלפונית עם גלנט במצב בלבנון ובעזה. על פי דובר הפנטגון עמדתו של אוסטין היא מתן עדיפות להשגת עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה וכן להשגת פתרון דיפלומטי בגבול עם לבנון.

01:11: תקיפות בכפרים נוספים בדרום לבנון, לרבות במיס ג'בל, בעיתרון ובבלידא. (שחר קליימן)

00:31: דיווחים בלבנון על תקיפות של צה''ל בכפרים שיחין, אל-חיאם ואזור ראמיה, דרום המדינה. (שחר קליימן)

00:25: בחיזבאללה הודיעו על הרוג תשיעי ביום שחלף, אחמד למע. (שחר קליימן)

אחמד עלי למע, צילום: רשתות ערביות

00:01: במיליציות השיעיות בעיראק הודיעו פעם נוספת על שיגור כטב"מ לעבר ישראל. לטענתם הותקפה מטרה בחיפה, אך אין לכך אישור ממקור אחר. (שחר קליימן)

23:59: האיחוד האירופי קורא לפתוח בחקירה עצמאית ולא תלויה לבדיקת התקריות בלבנון. הנציג העליון למדיניות החוץ והביטחון באיחוד האירופי ז'וזפ בורל: "מי שעומד מאחורי הפיגועים הללו שואף להפיץ טרור בלבנון". (ניסן שטראוכלר)

23:14: שליח איראן לאו"ם: טהרן תחקור את התקיפה שכוונה נגד שגרירה בלבנון. "איראן "שומרת לעצמה את הזכויות על פי החוק הבינלאומי לנקוט בצעדים הנדרשים אם יהיה צורך להגיב". ברשת תסנים פורסם תיעוד ממטוס שעליו כ-90 פצועים מלבנון, ביניהם השגריר האיראני שבתחילה דווח כי נפצע קל.

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר