מהלומת המודיעין: נקודת מפנה אסטרטגית במערכה מול חיזבאללה

המכה המבצעית מודיעינית על חיזבאללה מהווה הישג משמעותי, אך היא רק צעד ראשון במערכה רחבה יותר • נדרש שינוי תרבותי עמוק בצה"ל - מעבר מגישה הגנתית מובהקת לתפיסה התקפית דינמית • על צה"ל לטפח תרבות של יוזמה ונכונות לקחת סיכונים מחושבים, מבוססים על מודיעין מדויק וחשיבה יצירתית • השינוי התרבותי בצה"ל אינו רק אמצעי - הוא המפתח להצלחה אסטרטגית ארוכת טווח

לבנון בעת פיצוצי הביפרים. צילום: אי.פי

המכה המבצעית מודיעינית שהונחתה על חיזבאללה מהווה הישג משמעותי, אך היא רק צעד ראשון במערכה רחבה יותר. הצלחה זו, המבוססת על הבנה מעמיקה של התרבות הארגונית של האויב, פתחה חלון הזדמנויות שיש לנצל במהירות ובתבונה. הפגיעה במערך התקשורת של חיזבאללה - ובמיוחד השיתוק של למעלה מ-1,500 קצינים בכירים באמצעות מניפולציה של מערכת הביפרים - מדגימה את הכוח הטמון בשילוב בין מודיעין מדויק, הבנה תרבותית וחשיבה יצירתית. זוהי דוגמה מובהקת לאופן שבו ניתן לתרגם תובנות תרבותיות לפעולה אסטרטגית אפקטיבית.

עם זאת, על פי דעתי, המכה הזו חייבת הייתה להיות רק השלב הראשון במכת הפתיחה. אי-מימוש של מהלך משלים יהווה בזבוז הזדמנות שייקח זמן רב לשחזר. ישראל הצליחה להוכיח כיצד ניתן לנצל נקודת תורפה תרבותית בארגון חיזבאללה, אך ללא מהלך נוסף שימשיך לאתגר את הארגון, ישנו סיכון שהארגון יתאושש וישחזר את כוחו.

נסראללה, הארגון יתאושש ללא מהלך נוסף, צילום: AFP

אתגר השינוי התרבותי בצה"ל

לאחר 11 חודשי לחימה, נדרש כעת מהלך מנהיגותי נועז בצמרת מערכת הביטחון. האתגר המרכזי הוא לחולל שינוי תרבותי עמוק בצה"ל - מעבר מגישה הגנתית מובהקת לתפיסה התקפית דינמית. המטכ"ל הנוכחי, הממוקד בהיבטים הגנתיים ובניית קווי הגנה חזקים, שירת את צרכי השעה. אולם, כדי להכריע את המערכה בלבנון, נדרשת טרנספורמציה תרבותית מקיפה, שתעבור מגישה זהירה ומבוקרת לתרבות התקפית, המושתתת על יוזמה וגמישות מבצעית.

על צה"ל לטפח תרבות של יוזמה ונכונות לקחת סיכונים מחושבים, אך מבוססים על מודיעין מדויק וחשיבה יצירתית מבוססת נחישות מבצעית. על המטכ"ל להוביל את המהפך הזה, ולהשתמש במומחיות הקיימת בקרב הדרגים הלוחמים ודרגי המטה ליצירת מופת מבצעית, שבה הנכונות לתקוף הופכת להיות סטנדרט.

הרמטכ"ל בפיקוד הצפון: "יש יכולות שעוד לא הפעלנו, מוכנים שני שלבים קדימה", צילום: דובר צה"ל

מתווה לשינוי אסטרטגי

השינוי האסטרטגי הנדרש כולל מספר שלבים מרכזיים. ראשית, יש להטמיע תפיסה התקפית חדשה, שתחליף את הגישה השמרנית הממוקדת בהגנה. שנית, נדרש שדרוג משמעותי של היכולות המודיעיניות והלוגיסטיות, כולל השקעה בטכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו גמישות מבצעית גבוהה יותר.

על צה"ל להצליח להגיב מהר לשינויים בשדה הקרב ולהיות בלתי צפוי עבור האויב. המטכ"ל חייב לפתח יכולות תגובה מהירות, המאפשרות שינויים בתוכניות פעולה תוך כדי תנועה, כדי להפתיע את חיזבאללה ולשבור את הדפוסים המוכרים לו. בנוסף, יש לפתח את מודל המנהיגות המעצבת בצה"ל, על מנת שידע להנחיל את השינוי התרבותי בצורה מדורגת אך נחושה, שתהפוך את צה"ל לכוח התקפי ומנצח.

קריאה לפעולה

על ראש הממשלה להוביל מהלך נחוש לשינוי התרבות הארגונית בצמרת צה"ל ומשרד הביטחון. זהו צעד הכרחי להבטחת יכולתו של צה"ל לעבור מהגנה להתקפה באופן אפקטיבי. ככל שיקדים ראש הממשלה לפעול, כך יגדלו הסיכויים להפוך את ההישג המודיעיני הראשוני לניצחון אסטרטגי מקיף. זוהי שעת כושר שאין להחמיץ - הזדמנות להכריע את המערכה ולעצב מחדש את המציאות הביטחונית באזור.

עליו להוביל מהלך נחוש, בנימין נתניהו (ארכיון), צילום: רויטרס

כפי שאמר פיטר דרוקר, "תרבות אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר". השינוי התרבותי בצה"ל אינו רק אמצעי - הוא המפתח להצלחה אסטרטגית ארוכת טווח. הבנת חשיבותה של התרבות הארגונית, הן של האויב והן של כוחותינו, היא המפתח ליצירת יתרון מכריע בשדה הקרב המודרני. התרבות הארגונית בצה"ל חייבת לעבור מהפך התקפי בכדי להבטיח את הניצחון בעימותים העתידיים מול אויבים נחושים ומאורגנים כמו איראן וחיזבאללה.

הכותב הוא עמית בכיר במכון משגב לביטחון לאומי, לשעבר בכיר בשב"כ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר