דיווח בלבנון: גל שלישי של פיצוצים בבעלבכ; נתניהו: נחזיר את תושבי הצפון לבתיהם

CNN: ישראל הודיעה לארה"ב כי היא מתכננת מבצע בלבנון • גלנט: "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה" • הרמטכ"ל: "בתקשורת הלבנונית מדווחים על מכשירי קשר שהתפוצצו ברובע הדאחייה בביירות ובאזורים נוספים • בסקיי ניוז בערבית דווח כי הפיצוצים החלו במהלך הלוויית אחד המחבלים שנהרג בפיצוץ הביפרים אתמול • מקורות מסרו לרשת אל-חדת' כי מאה איש לפחות נפצעו בגל הפיצוצים הנוכחי

פיצוץ בהלוויה ברובע הדאחייה בביירות | תיעוד

יממה לאחר מתקפת פיצוצי הביפרים חסרת התקדים, לבנון שוב הותקפה בגל פיצוצים - הפעם של מכשירי קשר. האירועים החלו אחר הצהריים (רביעי) כאשר דיווחים על פיצוצים החלו להגיע מאזורים שונים בביירות ובדרום לבנון, כולל רובע הדאחייה בביירות המזוהה עם חיזבאללה. בסקי ניוז בערבית דווח כי הפיצוצים החלו בזמן הלוויתו של מחבל חיזבאללה שנהרג במתקפה אתמול.  משרד הבריאות הלבנוני עדכן כי מספר ההרוגים עלה ל-14, ומספר הפצועים הגיע ליותר מ-450 איש, בגל השני של פיצוצי מכשירי הקשר במדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לאירועים ואמר: "נחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם".

דיווחים בלבנון: פיצוצי הביפרים התחדשו\\רשתות ערביות

17:26: על פי מקורות ביטחוניים שדיברו עם סוכנות הידיעות רויטרס, לפחות תשעה אנשים נהרגו ומאות נפצעו במסגרת גל הפיצוצים השני. הפיצוצים התרחשו בביירות, ובאזורים שונים במזרח ובדרום המדינה, כולל בעלבכ שבבקעת הלבנון וצידון. גורם ביטחוני לבנוני אמר ל-CNN כי רק בפרברי ביירות התפוצצו בין 15 ל-20 מכשירי קשר. 

רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי חלק ממכשירי הקשר (שנקנו באותו זמן בו נקנו הביפרים) שהתפוצצו היו מסוג איקום וי 82. מקור בחיזבאללה ציין כי המכשירים שהתפוצצו לא הוקצו רק לאנשי הארגון, אלא נמצאים בשימוש של פעילים האחראים על "ארגון קהלים באירועים כגון הלוויות וצעדות". 

פיצוץ של מכשיר אלחוטי בתוך דירת מגורים באזור ע'זיה, מחוז צידון, דרום לבנון // רשתות ערביות

פיצוצים גם במערכות סולאריות

18:16: הערוץ הלבנוני MTV דיווח כי גל הפיצוצים היום היה חזק יותר מאתמול, אך ההכנות הלוגיסטיות צמצמו את מספר הנפגעים. עם זאת, לפי הערוץ, מספר הנפגעים עומד על לפחות 150. דיווחים אחרים מדברים על לפחות 500 נפגעים באזורים שונים. בתגובה קרא ראש האו"ם לחקור את האירועים. 

האירועים לא הסתכמו רק במכשירי הקשר. סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה על פיצוץ של מערכות סולאריות בכמה בתים בדרום לבנון, וכן על פיצוצים של סוללות ליתיום. מערך ההצלה הלבנוני פעל לכיבוי שריפות שפרצו בבתים, מכוניות וחנויות באזורים שונים. 

ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, התייחס לאירועים ואמר כי "לא ניתן לבטא את האכזריות של הפשע הזה. אנחנו במלחמה, בהתחשב במה שהאנשים שלנו בדרום לבנון חווים כבר 11 חודשים".

מכשיר קשר של חיזבאללה שהתפוצץ, צילום: ללא

"יש לנו הרבה יכולות שעוד לא הפעלנו"

במהלך היום ביקר שר הביטחון יואב גלנט בבסיס חיל האוויר שברמת דוד ואמר כי ישראל מסיטה את מרכז הכובד צפונה: "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה - יש חשיבות רבה לבצע את הדברים בשיתוף פעולה הדוק בין כל הארגונים, בכל הדרגים". גם הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס ליכולות של ישראל ואמר: "יש לנו הרבה יכולות שעוד לא הפעלנו. ראינו פה חלק מהדברים. אנחנו מכינים את התוכניות קדימה - כל פעם שאנחנו עובדים בשלב מסוים, שני השלבים הבאים מוכנים לצאת - בכל שלב המחיר בחיזבאללה צריך להיות גבוה".

תיעוד נוסף מהנזק בלבנון בעקבות פיצוץ מכשירי הקשר

19:37: התפתחות דרמטית נוספת הגיעה כאשר ב-CNN דווח כי ישראל הודיעה לארצות הברית מראש על מבצע בלבנון, אך לא מסרה פרטים על אופיו. על פי הדיווח, ישראל עומדת מאחורי ההתקפה במבצע משותף של המוסד והצבא. ארה"ב מצידה הכחישה מעורבות והעבירה מסרי הרגעה לאיראן בעקבות האירוע, במיוחד לאור הדיווחים על פציעת שגריר איראן בלבנון.

בכיר חמאס הגיב לאירועים ואמר כי ממשלת ישראל אחראית להשלכות של "מתקפה מתמשכת על לבנון". בכיר בחיזבאללה, הישאם סאפי א-דין, הגיב לאירועים באומרו: "נתניהו יודע ששיטת התוקפנות הזאת היא רק כדי להעביר את השקרים שלו וזה לא יוביל כלל להשגת מטרותיו". הוא הוסיף: "אנחנו אומרים לאויב - אם המטרה שלך היא לעצור את חזית התמיכה אז תהיה מודע לכך שהמערכה הזאת תתגבר בעוצמה".

דיווח על פיצוצים נוספים

שריפה פרצה בתוך רכב בנבטיה, דרום לבנון, לאחר שאחד ממכשירי הקשר בתוכו התפוצץ., צילום: רשתות ערביות

19:54: האירועים בלבנון ממשיכים להתפתח, כאשר בשעות הערב נשמעו ארבעה פיצוצים נוספים בבעלבכ. על פי הדיווחים מדובר בפיצוצי מכשירים בתוך רכבים. 

בערוצים המזוהים עם חיזבאללה הופצו הנחיות בעקבות האירועים: "יש לבדוק את כל המכשירים הסלולריים והאלקטרוניים שיובאו לאחרונה, כדי לוודא שאינם ממולכדים. יש לנתק באופן זמני את הסוללות של כל מכשיר טכנולוגי אלחוטי". בהונגריה, מכחישים כי הביפרים המתפוצצים יוצרו בשטחה.

"נחזיר את כל תושבי הצפון בבטוחה", צילום: חיים גולדברג/פלאש90

מקורות מסרו לאתר החדשות "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, כי "המשטר הסורי הוציא הודעה לכל גורמי הביטחון והיחידות הצבאיות לכבות מכשירים אלחוטיים, לנתק מרכזיות ולהשתמש בתקשורת קווית". באל-מיאדין דווח כי פיצוצים רבים התרחשו בעיר הרמל באזור הבקעא כתוצאה מפיצוצי הסוללות של מכשירי הקשר, לא נרשמו נפגעים נוספים.

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר