"בלבנון זה ציד, בגולן זה משחק בלשי": קרב הצללים בין לוחמי האיסוף לחיזבאללה בגבול הסורי

מנהל הלחימה בגדוד האיסוף הקרבי בגולן, סרן (מיל') אבישי אדרי, היה נצור בביתו בנחל עוז ב-7.10 ויצא מהעוטף ישר למילואים בצפון • מאז, יחד עם לוחמי הגדוד, הוא מנסה לחשוף ולפגוע בהתארגנות חיזבאללה שמעבר לגבול: "ראיתי כמה אנשים מסולקים מהזירה כי הגיע הזמן שלהם" • על הלחימה ב"בבטן הרכה" של החזית הצפונית: "כולם משחקים כאן משחק כפול, יש כוחות שמתארגנים למרות שלא רואים אותם"

סרן (מיל') אביחי דרעי, מנהל הלחימה בגדוד האיסוף הקרבי 595. צילום: .

בסוף השבוע זיהו התצפיות של אוגדה 210 את אחמד אלג'בר, מ"תיק הגולן" (פרויקט של חיזבאללה להתבססות בגולן הסורי), מבצע פעילות עוינת. הוא סוכל מהאוויר בתוך דקות. במקביל אליו הותקף מחבל נוסף בגזרת רפיד בדרום סוריה.

בגדוד האיסוף הקרבי באוגדה מכירים את היעדים ב"תיק הגולן". "אם היית איש תיק הגולן, החיים שלך היו תלויים בהחלטה של צה"ל. ראיתי כמה אנשים מסולקים מהזירה כי הגיע הזמן שלהם", אומר סרן (מיל') אבישי אדרי.

"ראיתי כמה אנשים מסולקים כי הגיע הזמן שלהם": חיסול מחבלים בדרום סוריה

לפני כמה שבועות סוכלה בהר דב חוליה שתכננה לבצע שיגור. "זיהינו אופנוע חשוד באזור הר דב. זה אזור שאין בו תנועה של אזרחים. זה יכול היה להיות סתם אופנוע בשטח, עקבנו אחריו והוא נעלם", מספר אדרי. "המשכנו לעקוב אחריו, ואחרי שעתיים האופנוע הופיע שוב ונפגש עם ג'יפ. עדיין לא הפללנו אותם. ואז אחד מהם הוציא מבין הסלעים זביל של קורנט מכוסה ברשת הסוואה. מייד קיבלנו אישור לתקוף. פגענו במחבלים, הג'יפ הצליח להימלט, וסוכל דקות אחר כך. זה אירוע שנמשך שעות והסתיים בחיסול ארבעה מחבלים".

מחבלי חיזבאללה מטמינים אמצעי לחימה, כשהם מנצלים את מזג האוויר, הראות וגם נקודות שהוטמנו עוד לפני המלחמה. גדוד האיסוף של אוגדה 210 שולט על גבול סוריה וגזרת החרמון והר דב. עשרות עמדות תצפית קבועות וניידות עוקבות בכל רגע נתון אחרי התנועות בצד השני.

מנהל הלחימה (מנל"ח) בגדוד האיסוף 595 סרן (מיל') אדרי, משרת רצוף במילואים כבר מ־9 באוקטובר, שעות אחרי שיצא מהממ"ד בביתו בנחל עוז. את 7 באוקטובר הוא החל בממ"ד עם אשתו, ארבעת ילדיו וחבר שהתארח אצלם בחג. "מייד הבנתי מהירי הנרחב שיש משהו חריג. למזלי, צוות יחידת מסתערבים (ימ"ס) שהיה בקיבוץ למקרה של הפגנות על הגדר הונחה להגיע לרכז הביטחון במקרה אירוע, והוא גר דלת מולי".

רכב מחבלים בדרום סוריה אחרי שהותקף (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

קיבלתי הודעה: "נכבשנו"

"כבר כשהם הגיעו אליו הם נתקלו ושמענו ירי ודיבורים בערבית. הצלחתי לנעול את הדלתות והחלונות. ירו לנו על הבית, אבל לא הצליחו להיכנס. שברתי את המיטה של הילדה ואלתרנו נעילה לממ"ד.

"לבד מפעם אחת שיצאנו להביא אוכל ומים לא היתה לנו תקשורת. קיבלתי הודעה פעם אחת: 'נכבשנו, צה"ל מנסה להשיג שליטה על הקיבוץ'. נשארנו בממ"ד עד 11 בלילה. אז צוות גבעתי פינה אותנו למפעל, ומשם עד שהגענו לפנות בוקר לקיבוץ משמר העמק (שקלט את אנשי נחל עוז – ע.א.). רק כשיצאנו מהממ"ד הבנו את גודל האירוע. בכניסה לבית היתה גופה של מחבל. בשכונה שלנו ברגע שהיתה היתקלות מול הימ"ס המחבלים יצאו מהבתים להילחם. בצד השני של הקיבוץ המחבלים טבחו והתקדמו לשכונה עד שנתקלו אצל מיקי שהרג 11 מהם באקדח.

"ציפיתי בהתחלה שזה ייגמר בתוך חצי שעה. המצאתי שיש ארבעה מחבלים. אחר כך כבר לא ידעתי למה לצפות. במשמר העמק זרם המידע על חברים שנרצחו או נחטפו. כבר ב־8 באוקטובר התקשרו מהמילואים, שאלו אם אני יכול לבוא. הם ידעו איפה אני גר, אבל אשתי אמרה שאלך, זאת היתה תחושה של מלחמת קיום. הייתי בטוח שאני בא לגולן ונכנס למלחמה". לדבריו, את הטראומה של הממ"ד בניר עוז הוא סחב איתו חודשים, עם פלשבקים של השעות שהיה כלוא כשקרבות מתנהלים סביב ביתו.

משחק בלשי בגבול

בגולן אבישי החל ביחד עם צוותי האיסוף לעקוב אחר המיליציות השיעיות ואנשי תיק הגולן של חיזבאללה. בעוד הירי בהר דב נמשך ללא הפסקה, בגולן מנסים הצוותים לסכל ניסיונות התארגנות לפגיעה מהגולן. הירי לעבר היישובים - במרבית הפעמים על ידי ארגונים פלשתיניים מסוריה - פחת. "בגבול סוריה זה משחק בלשי, בלבנון זה יותר משחק ציד", אומר אבישי. "יש כאן פעילים שהצוותים מכירים".

כך בחודש דצמבר יצא לפועל מבצע "מונית הכסף". ארבעה פעילי תיק הגולן נכנסו למונית ליד קוניטרה, הותקפו מהאוויר וחוסלו. הצוותים של יחידת האיסוף עקבו אחריהם וסיפקו את המודיעין למבצע.

"כולם משחקים כאן משחק כפול". נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, צילום: רויטרס

"אסד לא שולט במאה אחוז מהשטח, אבל הוא הריבון", מסביר אדרי. "יותר קל להגיב מהגולן, כי זאת הבטן הרכה ויש מרחב הכחשה. מצד שני, אסד יודע שהמורדים מחכים שייכנס לפעילות עם ישראל – ואז הם יזנבו בו. הוא לא רוצה שמלחמת האזרחים תתלקח מחדש, ולכן כולם משחקים כאן משחק כפול. יש כאן כוחות שמתארגנים למרות שלא רואים אותם פיזית".

תצפית אל הצד הסורי של הגולן מייצרת תחושה מטעה של שקט. שלא כמו בלבנון, כאן אפשר להתקרב לגבול בלי חשש לירי טילי נ"ט. החיים נראים כבשגרה, אלא שמתחת לפני השטח יש תנועת מחבלים שמתארגנים בניסיון להוציא פיגועים בצד הישראלי. "יש פה אתגר מודיעיני", אומר אדרי. "יש דינמיקה פעילה בינינו לאויב. יש תהליכים של למידה שכל הזמן קורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר