דיון חסוי חשף: מתוך 17 אלף המחבלים שחוסלו - 10,000 זוהו בוודאות

הנתון נתפס בצה"ל כהישג משמעותי לאור העובדה שפעמים רבות קשה מאוד לאמת זהות של אדם שכזה • מדובר במחבלים אשר זהותם אומתה באופן חד־משמעי - והם שייכים לחמאס לג'יהאד האסלאמי

מחבלי הנוחבה פורצים לישראל ב־7 באוקטובר. צילום: אי.אף.פי

בדיון חסוי שהתקיים בשבוע שעבר בפיקוד דרום נחשף כי מתוך כ־17 אלף המחבלים שנהרגו על פי הערכות צה"ל מאז החלה המלחמה, אומתה עד כה בוודאות זהותם של כ־10,000 אשר חוסלו, ובהם מחבלים שחדרו לתוך ישראל ב־7 באוקטובר - כך נודע ל"ישראל היום".

מדובר, יש לציין, במחבלים אשר זהותם אומתה באופן חד־משמעי - דבר מאתגר בתקופת מלחמה, כשלעצמו - והם שייכים הן לחמאס והן לג'יהאד האסלאמי.

הדיון, שנערך 11 חודשים לאחר פרוץ המלחמה, כונס כדי להבין לעומק מהי רמת הפגיעה בארגוני הטרור ברצועת עזה. על פי ההערכות שפורסמו, עד ל־7 באוקטובר היו ברצועה כ־30 אלף מחבלי חמאס, נוסף על אלפים רבים המשתייכים לג'יהאד האסלאמי, כשלפחות 17 אלף מתוכם נהרגו על ידי צה"ל, וייתכן שאף יותר.

מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

הנתון שהוצג בדיון, של 10,000 מחבלים שזוהו בוודאות, נתפס בצה"ל כהישג משמעותי לאור העובדה שפעמים רבות קשה מאוד לאמת זהות של אדם שכזה. גם בחיסולים מהאוויר של עשרות מחבלים לא ניתן לאמת את זהותם - לעיתים במשך שבועות ואף חודשים - אף שהם הופללו באופן חד־משמעי. זאת, מכיוון שארגוני הטרור נוקטים מאמצים רבים להסתרת פעילותם ומעורבותם כמחבלים.

לא "בלתי מעורבים"

עוד נודע ל"ישראל היום" כי תחקיר פנימי שנערך בצה"ל בשבוע האחרון העלה שלפחות שלושה מעובדי אונר"א, אשר נהרגו בתקיפת צה"ל במרחב ששימש בעבר כבית ספר "אל־ג'עוני" במחנה הפליטים נוסייראת, היו באופן ודאי מחבלים שעבדו גם בארגון של האו"ם.

בשבוע שעבר, לאחר החיסול הממוקד, טענו מבקרים רבים של ישראל כי מדובר בפגיעה בארגוני סיוע. בעקבות זאת הודיע צה"ל ביום שישי האחרון כי חלק מהשישה היו מעורבים בטרור, וכעת, מפרטי התחקיר הצה"לי, עולה כי לפחות שלושה היו מחבלים ולא "בלתי מעורבים".

עזתים פורצים את הגדר לתוך שטח ישראל ב־7 באוקטובר, צילום: אי.פי

הנתונים שהוצגו בפיקוד דרום, כך אומרים קצינים בפורום המפקדים והלוחמים במילואים, מחדדים את הצורך לפעול באופן משמעותי יותר כדי למגר ולנצח את חמאס. "כפי שהפורום מתריע כבר חודשים ארוכים, שוב פעם מוכח כי בצורה שבה צה"ל נלחם, לא נצליח להכריע את חמאס", אמרו.

לדברי הקצינים, "בצה"ל אמנם מגיעים להישגים טקטיים יפים, אבל העובדה שניתן לקבוע בוודאות את מותם של לא יותר מ־10,000 מחבלי חמאס, מתוך סך כולל של 60 אלף מחבלים, מוכיחה כי שיטת הפשיטות לא תביא לניצחון המיוחל.

"בעת הזו, הדרך היחידה להעלות את צה"ל על מסילת ההכרעה עוברת באימוץ מלא וביישום מיידי של תוכנית האלופים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר