ההמלצה של אלוף פיקוד הצפון: תפיסת שטח חיץ ביטחוני בדרום לבנון

האלוף אורי גורדין המליץ על כך בדיונים סגורים שהתקיימו לאחרונה, כך נודע ל"ישראל היום" • הנימוק: רבים מכוח רדואן נהרגו או נמלטו מהאזור, וכ-80 אחוזים מהאוכלוסייה האזרחית עזבה גם היא, כך שנוצרו תנאים שיאפשרו לצה"ל לבצע מהלך שכזה בזמן לא רב • דובר צה"ל: "לא נתייחס לדיונים סגורים"

אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין. צילום: דובר צה"ל

מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין, המליץ לאחרונה בדיונים סגורים לאפשר לצה״ל לתפוס שטח חיץ ביטחוני בדרום לבנון שיהיה בשליטה ישראלית, כך נודע ל"ישראל היום" מפי מקורות שנחשפו לדברים.

גורדין הסביר כי נוצרו תנאים שיאפשרו לצה"ל לבצע מהלך שכזה בזמן לא רב, שכן רבים מאנשי כוח רדואן, יחידת העלית של חיזבאללה, שהיו פרוסים סמוך לגדר הגבול, נהרגו במהלך 11 חודשי הקרבות, או ברחו צפונה.

דובר צה"ל

נוסף על כך, בזמן זה התרחשה גם עזיבה משמעותית של האוכלוסייה האזרחית מהכפרים של דרום לבנון. ההערכה היא כי מתגוררים שם כ-20 אחוזים בלבד מהתושבים שגרו שם ערב 7 באוקטובר. ירידה שכזו בכמות האוכלוסייה תאפשר לצה"ל לבצע באופן פשוט ומהיר יותר תמרון שכזה.

מטרת המהלך היא כמובן להסיר את האיום ולהרחיק את כוחות חיזבאללה, כך שלא יהוו איום על תושבי הצפון, אך גם כדי להשיג מנוף לחץ להגעה להסדר קבע - שכן לחיזבאללה תהיה מוטיבציה להגיע להסדר כדי להסיג לאחור את צה"ל וישראל.

תרגיל הגברת מוכנות כוחות צה״ל בגבול הצפון, צילום: דובר צה"ל

יש לציין כי מהלך שכזה הוא למעשה פתיחה במערכה משמעותית ורחבה מול חיזבאללה, שלא ברור אם ניתן יהיה באמת לשלוט בכך שלא תארך זמן רב ולא תתפתח למלחמה אזורית כוללת.

עם זאת, בדרג המדיני מתחדדת ההבנה כי נוכח כישלון המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב להגיע להסדר מדיני מול חיזבאללה, אין מנוס מפעולה צבאית משמעותית בכדי להחזיר את תושבים הצפון לביתם.

כזכור, נתניהו אמר בסוף השבוע בדיונים אסטרטגיים כי צה"ל צריך להיערך להרחבת המערכה בצפון. היום צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני להתכנס ולדון בצעדים הבאים בזירה הצפונית, ובתוך כך גם באפשרות להוסיף את החזרת תושבי הצפון לביתם כאחת ממטרות המלחמה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לא נתייחס לשיח בדיונים סגורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר