יורם יהודאי שבנו נרצח בנובה: "אפשר לומר שאיבדנו את רון בשידור חי"

בעדות שוברת לב מול ועדת החקירה האזרחית סיפר האב על השתלשלות האירועים בה נרצח בנו • "המחבל שרצח את רון ו-8 הצעירים הנוספים, היה מחבל בודד, כנראה בוזז, לפי העדויות אמרו שהוא היה עם כפכפים, לא נראה כמו לוחם נוח׳בה" • אלדד אדר, אביה של גילי אדר ז״ל שנרצחה במסיבה: "יש הורים שמספרים שעד היום אין להם מושג איפה מצאו את ילדם ובאיזה מצב. נשרף? נרצח? חזרנו לפרעות ולשואה"

יורם יהודאי, אביו של רון יהודאי ז"ל שנרצח במסיבת הנובה. צילום: ועדת החקירה האזרחית

ועדת החקירה האזרחית לאסון השבעה באוקטובר ממשיכה במתכונת גביית העדויות מאישי ציבור, אנשי כוחות הביטחון ומשפחות הנרצחים והחטופים. היום (ראשון), הופיעו בפניה בין היתר יורם יהודאי, אביו של רון יהודאי ז״ל, שנרצח יחד עם 8 צעירים נוספים, לאחר שהסתתרו מספר שעות בתוך מכולה במתחם הנובה ואלדד אדר, אבא של גילי אדר ז״ל שנרצחה במסיבה.

"רון נרצח, בשעה 11:47", אמר יורם, אביו של רון בעדות שבה לא הצליח לעצור את דמעותיו. "אנחנו יודעים את הדקה המדויקת כי חבר של בני היה מתחת לקרוואן סמוך וראה הכול, שמע את הטבח בתוך המכולה, שמע שיורים בחברים שלו. הוא תיעד הכל". 

יורם יהודאי, אביו של רון ז"ל שנרצח בנובה: "אני רוצה לדעת אם מי שרצח את הילד שלי ברח לעזה, חוסל, או שהוא שבוי. אני רוצה לסגור מעגל"// ועדת החקירה האזרחית

"המחבל שרצח את רון ו-8 הצעירים הנוספים, היה מחבל בודד, כנראה בוזז. לפי העדויות של מי שישב בפנים אמרו שהוא היה עם כפכפים, מכנס קצר כזה, לא נראה כמו לוחם של הנוח׳בה. הוא ירה עם הבחנה או בלי הבחנה ורצח תשעה צעירים".

"אני לא יודע אם המחבל שרצח את הבן שלי, חזר בחיים לעזה, ועכשיו הוא נהנה מהכסף שגנב ובזז מהמכוניות. לזק״א וללהב לא היה שום תיעוד את מי אספו, מתי ומאיפה. יש משפחות שאין להן מושג מאיפה אספו את הגופה של הילד שלהם".

בתחילת דבריו התייחס יורם יהודאי לעדות שמסר מ"מ מפקד מרחב הנגב אייל אזולאי בפני הוועדה, וסתר את המידע שהציג. "אני רוצה להתייחס לעדות של אזולאי שהופיע בפניכם. חשוב לי שהנתונים יהיו נכונים. אזולאי ציין בפניכם שסביבות 10:00-11:00 הכול נגמר בנובה. זה לא נכון - שום דבר לא נגמר בנובה, הבן שלי רון נרצח בשעה 11:47. כמו כן אייל אזולאי טען שבין השעה 14:00-15:00 הגיעו כוחות מסודרים. בין שתיים לשלוש לא היו שום כוחות מסודרים, היו אנשים אקראיים בודדים שם. כוחות מסודרים הגיעו לקראת 16:30".

"חבר של בני ראה הכול, שמע שיורים בחברים שלו"

"בני רון נרצח במכולה הצהובה שהייתה ממוקמת בסמוך לגדר המסיבה. רון נרצח בשעה 11:47, שעה מאוד מאוחרת לכל הדעות. נכנס מחבל בודד וירה בכל הילדים בתוכה. בתוך המכולה היו 16, ארבע בנות נפצעו, שניים לא נפצעו, ונרצחו תשעה. חבר של רון יצא בשלב מסוים מהמכולה והתחבא מתחת לקרוואן סמוך והצליח להסתתר מתחת לקרוואן. מהרגע הזה הוא ראה את כל מה שקרה מסביב. הוא ראה את הטבח מבעד לפתח בין הרכב לרצפה, ושמע את הצרחות. זה היה בשעה 10:15".

"יש לנו המון סרטונים שמתעדים מה שקרה בתוך המכולה בכל השעות האלה. פשוט סרטונים מטרידים, זוועתיים. בשעה 11:47 בדיוק נכנס מחבל בודד וירה בצעירים בתוך המכולה. אנחנו יודעים את הדקה המדויקת כי גלעד שהיה מתחת לקרוואן ראה את הכול, שמע את הטבח בתוך המכולה, שמע שיורים בחברים שלו. הוא תיעד את זה בהודעה לאנשים שהוא מכיר, שיגיעו דחוף כי רצחו את החברים שלו בתוך המכולה, ואם לא יגיעו אז הוא הבא בתור".

רון יהודאי ז"ל, צילום: .

"ההודעה נשלחה ב-11:47. נכנס מחבל בודד, כנראה בוזז, לפי העדויות של מי שישב בפנים אמרו שהוא היה עם כפכפים, מכנס קצר כזה, לא נראה כמו לוחם של הנוח׳בה. הוא ירה עם הבחנה או בלי הבחנה, ורצח תשעה. הבן שלי קיבל כדור בראש. הוא כנראה השני שנורה. כנראה שהוא מת מיידית, לא סבל. זו ההערכה. כל מי שנורה שם, כנראה מת מירי". 

"אפשר לומר שאיבדנו את רון בלייב, בשידור חי"

"רון התכתב איתנו עד השעה 11:39. אנחנו לא הבנו את גודל האסון, לנו הוא מדווח שיש להם מקום מסתור טוב, שכוחות הביטחון אוטוטו מגיעים. כתבנו לו שאנחנו לא יודעים, אין לנו שום הנחיה חכמה. כתבתי לו רון אני סומך עליך, עברת לא מעט, גם בשירות הצבאי. אני סומך על שיקול הדעת שלך, תעשה מה שאתה חושב לנכון, ואם זה להישאר במכולה, תישאר במכולה, ואם זה לברוח משם, אז תברח, אבל שיקול הדעת הוא שלך כי אין לי איך לעזור לך אפילו.

הוא ענה לי ב-11:39 ״יהיה בסדר, אוהב״ עם לב צהוב ו״אנחנו נתעדכן״. בשעה 11:54 הוא כבר לא היה. בדיעבד הוא ניסה לשמור עלינו, לא לספר לנו את האמת. מכיוון שאני אספתי את המידע על המכולה, אני ראיתי את ההתכתבויות של כל מי שהיה במכולה עם המשפחות, באותה דקה האחרים כתבו למשפחות שהם אוטוטו מתים, כשרון כתב ״יהיה בסדר, אנחנו נתעדכן, יש פה כוחות מסביב, אל תדאגו״. אפשר לומר שאיבדנו את רון בלייב, בשידור חי".

מכוניות במתחם מסיבת הנובה בקיבוץ רעים (ארכיון), צילום: שמואל בוכריס

"אני רוצה לדעת אם מי שרצח את הילד שלי ברח לעזה, חוסל, או שהוא שבוי. אני רוצה לסגור מעגל. לא הצלחנו לקבל שום מידע מתי חולצה הגופה של רון ויתר החברים שנרצחו שם. אף אחד לא הצליח למסור לנו את המידע לגבי זה. שאלתי אם נלקחו קליעים מתוך המכולה, ושאלו אותי למה אני צריך. אמרתי לכל קליע יש פרופיל בליסטי, אני רוצה לדעת אם מי שרצח את הילד שלי ברח לעזה או לא בחיים, חוסל, או שהוא שבוי. אני רוצה לדעת, לסגור מעגל". 

ב-11:45 אחת הבנות הרימה את הראש מחוץ למכולה והתגלתה; המחבלים רצו למכולה, ירו וחוררו את כולה

אלדד אדר, אביה של גילי אדר ז״ל שנרצחה במסיבת הנובה, העיד גם הוא בפני הוועדה. "יש הורים שמספרים שעד היום אין להם מושג איפה מצאו את הילד או את הילדה ובאיזה מצב. נשרף? נרצח? איפה? כלום. חזרנו מאה שנה אחורה לפרעות ולשואה", אמר. 
 
אלדד אדר, אביה של גילי אדר ז"ל שנרצחה בנובה. "יש הורים מהמסיבה שקיבלו טלפון מחברה קדישא 'הילד שלכם פה בארון ,בואו לקחת אותו'", צילום: ועדת החקירה האזרחית
 
"אנחנו קיבלנו את ההודעה הקשה בצורה מסודרת מהמעוצה שלנו. הורים אחרים לעומת זאת קיבלו טלפון מחברה קדישא ״הילד שלכם פה בארון ,בואו לקחת אותו. מאז ועד היום, 'מדינת ישראל' לא קיימת. אף גורם לא בא לשבת איתנו בצורה מסודרת, להסביר לנו, לשאול אותנו. כלום כלום כלום. אין מדינת ישראל בסיפור הזה של הרצח של גילי".
 
"המצלמות של הנובה הפסיקו לצלם ב-8:30. אני לא יודע למה. שמענו איזו שמועה, שיש לפחות סרטון אחד ממצלמת גוף של מחבל ואנחנו מנסים לשים עליו את היד. הבנו שהסרטון נמצא אצל גוף ביטחון מסוים אבל לא מסכימים לשתף אותנו".
 

אלדד אביה של גילי אדר ז"ל שנרצחה בנובה: "מדינת ישראל לא קיימת, אף גורם לא בא לשבת איתנו בצורה מסודרת"// ועדת החקירה האזרחית

 
בבוקר הטבח אלדד, אביה של גילי אדר ז"ל יצא עצמאית לדרום כדי לנסות לחלץ את בתו גילי. במשך כמעט שבוע גילי ז"ל הייתה נעדרת וביום שישי הגיעה הבשורה הקשה מכל. מאז, הוריה של גילי, עורכים תחקיר מקיף על שהתרחש במסיבה, בניסיון להבין את השתלשלות האירועים עד מותה של בתם ז"ל. 
 
על הטבח במכולת הזבל: "היו שתי תחנות מרכזיות שבהן הסתתרו אנשים במסיבה, אחת מהן הייתה במכולת זבל – בתוך כל הבלגן שהיה שם, מבלים רצו למכולה, קפצו פנימה והתחבאו מתחת לזבל האחד מתחת לשני. עד 11:30 הם החזיקו מעמד בזכות העובדה שהם היו במכולה סגורה ואי אפשר היה לראות אותם. ככל הנראה ב-11:45 אחת הבנות הרימה את הראש והציצה החוצה לראות מה קורה, והתגלתה על ידי מחבלים שרצו למכולה, ירו וחוררו את כל המכולה. נדמה לי שהיו שם 16-19 חבר׳ה, וניצלו חמישה. היה ירי מסיבי, כולל מלמעלה, ומי שניצלו היו אלה ששכבו מתחת".
 
על היעדר כוחות צה"ל בשטח המסיבה, אמר: "אני בדקתי וגיליתי שבאתר המסיבה הסגור, איפה שהתרחשה המסיבה, לא היה צבא עד 13:00". על ההודעה שקיבלו לעומת הורים אחרים: "במשך כמעט שבוע ניהלנו חמ״ל שעבד בפול גז בניוטרל. הרמנו אינסוף טלפונים לכל מי שאני מכיר בשב״כ, במוסד, ניסיונות לאיכונים של הטלפון, וקיבלנו תשובות סותרות. יצרנו קשר עם חברות הייטק וסטארטאפים שעובדים עם בינה מלאכותית ויש להם שיטות".
 
"כבר ביום שני התחילה לחלחל המחשבה שגילי בעזה או שהיא איננה. ביום שישי בבוקר, היו מלא אנשים בבית, החברים של גילי היו בחוץ, והגיעו נציגים של המועצה האזורית שבישרו לנו בצורה מסודרת ומכובדת את הבשורה הנוראה מכל. אנחנו שמענו מהורים דברים מזעזעים, יש הורים מהמסיבה שקיבלו טלפון מחברה קדישא ״הילד שלכם פה בארון ,בואו לקחת אותו״, לא הגזמה. אנחנו קיבלנו את ההודעה בצורה מסודרת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר